Students revise the rules of adding common fractions of the same denominatorssame denominatorssame denominators and mixed numbers in which the fractional parts have the same denominators.
The teacher informs students that in this class they will learn to subtract common fractions of the same denominators and mixed numbers in which the fractional parts have the same denominators.
Students think about ways to subtract fractions of the same denominatorssame denominatorssame denominators. The teachers asks questions to help them:
- How many pieces of pizza will be left, if we divide the pizza into 12 parts and eat 5 of them?
- What part of water will be left in the bottle if we take from a full bottle?
- What part of juice will be left in the glass, if in the beginning it was filled in , and we took of that?
Students make drawings to help them and write down proper calculations. Using their knowledge about adding fractions, they formulate a rule describing the subtraction of common fractions of the same denominators.
[Illustration 1]
Conclusion:
- To subtract two fractions of the same denominatorssame denominatorssame denominators, we subtract their numerators and leave the denominator the same.
- To subtract a fraction from the whole, we can convert the whole into an improper fraction and then do the subtraction.
- If we obtain a cancellable fraction as a result, we can simplify it.
Task 2
Students use their obtained knowledge to do the calculations. They write the result as a reduced fraction.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Task 3
Students work individually, using computers. They open the slideshow and see how we subtract mixed numbers. After having completed the exercise, students present the results of their observations.
- Aby odjąć dwa ułamki o jednakowych mianownikach, należy odjąć ich liczniki, a mianownik pozostawić bez zmiany.
- Aby odjąć ułamek od całości (lub liczby mieszanej), możemy zamienić całość (lub liczbę mieszaną) na ułamek niewłaściwy, a następnie wykonać odejmowanie.
- Jeśli w wyniku otrzymamy ułamek skracalny, to można go skrócić.
- Aby odjąć liczby mieszane, możemy zamienić te liczby na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonać odejmowanie zgodnie poznaną wcześniej zasadą.
- Można też najpierw odjąć ich części całkowite, a następnie części ułamkowe.
- Gdy licznik ułamka odjemnej jest mniejszy od licznika odjemnika, jedną całość odjemnej zamieniamy na ułamek.
ma5d3d1feaf088563_1528449000663_0
Odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach
ma5d3d1feaf088563_1528449084556_0
Drugi
ma5d3d1feaf088563_1528449076687_0
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
ma5d3d1feaf088563_1528449068082_0
45 minut
ma5d3d1feaf088563_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
ma5d3d1feaf088563_1528449552113_0
1. Odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.
2. Odejmowanie liczb mieszanych, w których części ułamkowe mają taki sam mianownik.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
ma5d3d1feaf088563_1528450430307_0
Uczeń:
- odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach,
- odejmuje liczby mieszane, w których części ułamkowe mają taki sam mianownik.
ma5d3d1feaf088563_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
ma5d3d1feaf088563_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
ma5d3d1feaf088563_1528450127855_0
Uczniowie przypominają zasady dodawania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach oraz liczb mieszanych, w których części ułamkowe mają taki sam mianownik.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają zasady odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach oraz liczb mieszanych, w których części ułamkowe mają taki sam mianownik.
ma5d3d1feaf088563_1528446435040_0
Polecenie 1
Uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób odejmujemy ułamki o jednakowych mianownikach. Mogą im w tym pomóc pytania zadawane przez nauczyciela:
- Jaka część pizzy zostanie, jeśli z pizzy podzielonej na 12 kawałków zjemy 5?
- Jak część wody zostanie w butelce, jeśli z pełnej butelki odlejemy zawartości?
- Jak część soku zostanie w szklance, jeśli ze szklanki, która była napełniona sokiem w , odlejemy zawartości?
Uczniowie, wykonują rysunki pomocnicze i zapisują odpowiednie działania. Korzystając z posiadanych informacji dotyczących dodawania ułamków, formułują zasadę opisującą odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.
[Ilustracja 1]
Wniosek:
- Aby odjąć dwa ułamki o jednakowych mianownikach, należy odjąć ich liczniki, a mianownik pozostawić bez zmiany.
- Aby odjąć ułamek od całości, możemy zamienić całość na ułamek niewłaściwy, a następnie wykonać odejmowanie.
- Jeśli w wyniku otrzymamy ułamek skracalny, to można go skrócić.
Polecenie 2
Uczniowie wykorzystują nabyte umiejętności, wykonując działania. Wynik powinni zapisać w postaci ułamka nieskracalnego.
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Polecenie 3
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób odejmujemy liczby mieszane.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[Slideshow]
Uczniowie powinni wyciągnąć następujący wniosek:
- Aby odjąć liczby mieszane, możemy zamienić te liczby na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonać odejmowanie zgodnie poznaną wcześniej zasadą.
- Można też najpierw odjąć ich części całkowite, a następnie części ułamkowe.
- Gdy licznik ułamka odjemnej jest mniejszy od licznika odjemnika, jedną całość odjemnej zamieniamy na ułamek.
Polecenie 4
Uczniowie utrwalają nabyte umiejętności, wykonując działania. Wynik powinni zapisać w postaci ułamka nieskracalnego.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie dla chętnych:
Oblicz, pamiętając o kolejności wykonywania działań.
a)
b)
ma5d3d1feaf088563_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Aby odjąć dwa ułamki o jednakowych mianownikach, należy odjąć ich liczniki, a mianownik pozostawić bez zmiany.
- Aby odjąć ułamek od całości (lub liczby mieszanej), możemy zamienić całość (lub liczbę mieszaną) na ułamek niewłaściwy, a następnie wykonać odejmowanie.
- Jeśli w wyniku otrzymamy ułamek skracalny, to można go skrócić.
subtracting common fractions of the same denominators1
subtracting common fractions of the same denominators
odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach
RarfRoOv9fBf41
wymowa w języku angielskim: subtracting common fractions of the same denominators
wymowa w języku angielskim: subtracting common fractions of the same denominators