The teacher introduces the subject of the lesson - calculating areas and perimeters of polygons in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system.
Quick thematical contest.
The teacher asks 10 questions about formulas for areas and perimeters of polygons. A person that answers the most questions correctly gets two pluses.
Task 1 Draw six rectangles whose area is 24 in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system.
Task 2 Calculate the area of a trapezoid ABCD whose vertices are A (-2; -1), B (4; 1), C (1; 2), D (-1; 2).
Task 3 Points A (2; -2), B (5; -2), C (5; 1), are following vertices of a square. Give coordinates of the point D. Calculate the area of the ABCD square.
Task 4 One of the persons marks vertices of the rectanglerectanglerectangle in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system, in such a way that coordinates are integers. The second person calculates the area and the perimeter of this rectanglerectanglerectangle. Then they change roles.
Task 5 The line segment AB where A (-1; 1) and B (5; 1) is the base of the triangle ABC, whose area is equal to 18. Give coordinates of the vertex C if the triangle ABC is:
a. right‑angled,
b. isosceless.
The teacher sums‑up students’ work.
The teacher rewards pairs who gave the best solutions with highest marks.
An extra task: Mark a tetragon ABCD whose coordinates are A (1; 2), B (5; 2), C (6; 3), D (2; 3) in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system. Then mark the tetragon A’B’C’D’ whose vertices are coordinates that are opposite numbers to coordinates of the ABCD tetragon. Calculate areas and perimeters of both tetragons. What do you notice?
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- If there is the same unit on both axes of the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system, then as a unit of area we assume a square whose side is equal to the unit of each axis.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Jeśli na obu osiach układu współrzędnych jest ta sama jednostka, to za jednostkę pola przyjmujemy kwadrat o boku, którego długość jest równa jednostce każdej osi.
Obliczanie pól i obwodów wielokątów w układzie współrzędnych
m5956df55c77a5349_1528449084556_0
drugi
m5956df55c77a5349_1528449076687_0
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
m5956df55c77a5349_1528449068082_0
45 minut
m5956df55c77a5349_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
m5956df55c77a5349_1528449552113_0
1. Obliczanie pól i obwodów wielokątów w układzie współrzędnych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m5956df55c77a5349_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pola i obwody wielokątów w układzie współrzędnych.
m5956df55c77a5349_1528449534267_0
1. dyskusja
2. analiza sytuacyjna
m5956df55c77a5349_1528449514617_0
1. praca indywidualna
2. praca w parach
m5956df55c77a5349_1528450135461_0
m5956df55c77a5349_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą obliczać pola i obwody wielokątów zaznaczonych w układzie współrzędnych.
Szybki konkurs tematyczny.
Nauczyciel zadaje 10 pytań dotyczących wzorów na pole i obwody wielokątów. Osoba, która odpowie na największą liczbę pytań otrzymuje dwa „plusy”.
m5956df55c77a5349_1528446435040_0
[Geogebra applet]
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaznaczanie w układzie współrzędnych prostokąta o danym polu.
Wniosek uczniów
- Jeśli na obu osiach układu współrzędnych jest ta sama jednostka, to za jednostkę pola przyjmujemy kwadrat o boku, którego długość jest równa jednostce każdej osi.
Konkurs w parach.
Polecenie 1 Narysuj w układzie współrzędnych sześć dowolnych prostokątów o polu 24.
Polecenie 2 Oblicz pole trapezu ABCD o wierzchołkach A(-2; -1), B(4; 1), C(1; 2), D(-1 2).
Polecenie 3 Punkty A(2; -2), B)5; -2), C(5; 1), są kolejnymi wierzchołkami kwadratu. Podaj współrzędne wierzchołka D. Oblicz pole kwadratu ABCD.
Polecenie 4 Jedna z osób zaznacza w układzie współrzędnych wierzchołki prostokąta w taki sposób, że ich współrzędne były liczbami całkowitymi. Druga osoba oblicza pole i obwód tego prostokąta. Następnie osoby zamieniają się rolami.
Polecenie 5 Odcinek AB, gdzie A(-1; 1) i B( 5; 1) jest podstawą trójkąta ABC, którego pole jest równe 18. Podaj współrzędne wierzchołka C, jeżeli trójkąt ABC jest:
a. prostokątny,
b. równoramienny.
Ile rozwiązań ma to zadanie?
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza pary, które podały najwłaściwsze rozwiązania ocenami celującymi.
Polecenie dla chętnych Zaznacz w układzie współrzędnych czworokąt ABCD o wierzchołkach A(1; 2), B(5; 2), C(6; 3), D(2; 3). Następnie zaznacz czworokąt A’B’C’D’, którego wierzchołki mają współrzędne, będące liczbami przeciwnymi do współrzędnych wierzchołków czworokąta ABCD. Oblicz pola i obwody obydwu czworokątów. Co zauważasz?
m5956df55c77a5349_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Jeśli na obu osiach układu współrzędnych jest ta sama jednostka, to za jednostkę pola przyjmujemy kwadrat o boku, którego długość jest równa jednostce każdej osi.