The network tribes
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie abstraktu przedstawiające tematykę zintegrowanej komunikacji.
The specific type of online communicationcommunication has led to the emergence of integrating communities in cyberspace that address specific types of needs, interestsinterests and problem‑solving strategies. Active users of the web portals have formed informal associations, which could be called “the network tribestribes.” These include, for example: serial‑lovers, hatershaters, demotivatorsdemotivators, warcraft and online players, wikipedists, bargain hunters and others. Separate groups are composed of users of social media: facebookers, instagrammers, bloggers/video bloggers (here: youtubers), snapchatters, twitters.
Prepare materials about several modern social media platforms. Based on particular examples, write down (in points) information on the role and functions of these portals in today’s world.
Read the text by Piotr Stasiak entitled “Plemiona sieci”. Think about whether you know the representatives of the different tribes.
Plemiona sieciKonflikt władzy z internautami pokazał, że w sieci wytworzyła się nowa, alternatywna struktura społeczna. Ludzie łączą się w niej na kształt cyfrowych plemion, skupionych wokół różnych interesów i zainteresowań. Ich lista jest długa, przyjrzyjmy się kilku najciekawszym.
Serialowcy
W sprawie ACTA szczególnie aktywni są tacy jak Marcin, 22‑letni student dziennikarstwa z Warszawy. Wciągnął się w latach 2003–04, gdy pojawiało się coraz więcej amerykańskich superprodukcji telewizyjnych, którymi emocjonował się cały świat. Tymczasem polskie stacje nadawały je z 2–3‑letnim opóźnieniem. Marcin szybko odkrył, że każdy odcinek, zgrany z telewizji w USA – i to w rozdzielczości HD – można ściągnąć z sieci i obejrzeć na komputerze już kilka dni po premierze. Jeśli ktoś nie zna angielskiego, to w tym samym czasie powstaje wysokiej jakości tłumaczenie, robione przez fanów. Środowisko zaczęło się integrować wokół serwisów piszących i dyskutujących o newsach ze świata seriali (hatak.pl, serialowa.pl). (...)
Hejterzy
– Swoim wrażliwszym podopiecznym sugeruję, aby dla zachowania higieny psychicznej nie czytali komentarzy pod swym adresem w internecie – mówi jeden z doradców do spraw wizerunku osób publicznych. Wszystko za sprawą plemienia anonimowych zazwyczaj dyskutantów, których ulubionym zajęciem jest publiczne poniewieranie celebrytów na forach internetowych i w komentarzach pod artykułami. Nazywa się ich hejterami (…). To oni bezlitośnie wytropią każdą zmarszczkę, każdą fałdkę, każde potknięcie gwiazdy na czerwonym dywanie, aby to potem obśmiać. Komentarz „z taką twarzą można tylko pójść do Groszka po Domestosa, aby go od razu wypić” można uznać za ironiczną subtelność przy zalewie wpisów wprost wulgarnych i obraźliwych. Naturalnym środowiskiem występowania hejterów są serwisy plotkarskie, takie jak Plotek czy Pudelek, gdzie rola ich jest niejako wpisana w konwencję.
(…) Błędem byłoby jednak utożsamianie hejterów tylko ze światem celebryckim. Każdy prowadzący bloga, każdy publiczny profil na Facebooku czy Twitterze ma swoich hejterów. Mogą pozostawać w uśpieniu, ale gdy ujawniają się, to z miażdżącą siłą. (...)Demotywatorzy
To bardziej wysublimowane plemię sieciowych prześmiewców. Dzień zaczynają od wizyty na stronie demotywatory.pl lub joemonster.org (młodsi wpadają na kwejk.pl), zawierającej zbiór zabawnych obrazków, fotomontaży i zdjęć z dowcipnymi komentarzami. To oni w ciągu dnia zapełniają nasze skrzynki internetowe linkami do śmiesznych filmików, ciekawostek i sieciowych. I wszyscy w nie klikamy. Nie należy jednak dać się zwieść pozorom. To o nich w książce „Cognitive Surplus” pisze prof. Clay Shirky z Harvardu, badacz współczesnych mediów, jako olbrzymim zasobie kreatywnej siły, drzemiącej w społeczności sieci. Są bacznymi obserwatorami rzeczywistości, ciętymi komentatorami, błyskotliwymi znawcami kodów i popkultury. Odgrywają rolę satyryków i rysowników z tradycyjnych gazet papierowych. Przedstawiciel tego plemienia, uzbrojony w poczucie humoru, program graficzny Photoshop oraz znajomych, którzy roześlą jego prace dalej, potrafi w ciągu kilkunastu minut rozbroić najlepiej zaplanowaną kampanię marketingową czy akcję politycznego PR. (…)
Warcraftowcy i gracze online
Nawet kilka godzin na dobę żyją w wirtualnym świecie gry komputerowej, w której jednocześnie uczestniczy kilkanaście – a nawet kilkaset – tysięcy osób na całym świecie. To tak zwane gry MMO (ang. massively multiplayer online). Najpopularniejsza – „World of Warcraft” to wirtualna kraina fantasy, w której można przeżywać przygody niczym z „Władcy pierścieni” Tolkiena. Rycerze, magowie, elfy, rzemieślnicy, kupcy – większość z nich, spotykanych w tłocznych miastach i na wirtualnych niedostępnych pustkowiach, to są awatary innych, „żywych”, graczy z Niemiec, Korei, Australii. Cyfrową krainę „World of Warcraft” zamieszkuje 10 mln graczy. (...)
Wikipedyści
Wbrew obiegowej opinii nie pochodzą tylko ze środowisk akademickich. Lektura strony Wikipedystów Portret Własny uświadamia nam, że są wśród nich programiści, historycy, aktywny sportowiec i praktykujący buddysta. Jednoczy ich projekt wielkiej wolnej internetowej encyklopedii: zajmują się jej uaktualnianiem, poprawianiem i rozwijaniem. W ciągu 10 lat istnienia wciągnęli polską Wikipedię do pierwszej piątki najobszerniejszych na świecie (za angielskojęzyczną, niemiecką, francuską i włoską). Aktualnie mamy w polskiej Wikipedii 878 tys. haseł i do przegonienia Włochów brakuje nam ich około 10 tys.
Łowcy okazji
(…) uprawiają swą pasję surfując po wirtualnych pasażach handlowych. Internet dostarcza im przydatne narzędzia – porównywarki cenowe (skapiec.pl, ceneo.pl), serwisy aukcyjne oraz przeżywające w zeszłym roku ogromny rozkwit zakupy grupowe (groupon.pl, gruper.pl). (…) Z grupą internetowych łowców okazji naturalnie związane jest inne plemię – internetowych mikroprzedsiębiorców, którzy prowadzą swą działalność handlową głównie przez Allegro. Nie mają sklepu w realu, co najwyżej magazyn pod miastem, a biuro noszą w laptopie. Dzięki temu mogą ścinać koszty bardziej niż handlowcy wynajmujący powierzchnie w eleganckich centrach handlowych. (...)
Geeki i nerdy
(…) To plemię wyznające wiarę w technikę i nowoczesność. Rzucają się chciwie na każde nowe urządzenie, program i system operacyjny. Najnowszego iPhone’a kupują w USA jeszcze przed europejską premierą, testują, sprawdzają, a wrażeniami dzielą się z innymi geekami. Określenia nerd częściej używa się w sensie negatywnym wobec programistów i projektantów oprogramowania. To plemię odległe od realu, hermetyczne, często żyjące we własnym świecie, porozumiewające się własnym technologicznym językiem (być może nawet kodem zero‑jedynkowym). Bez nich jednak nie byłoby internetu. A Sergey Brin i Larry Page, zanim wymyślili Google, byli na swej uczelni geekami i nerdami. (...)
Wojujący prawicowcy
Kolejne plemię to ludzie z temperamentem działacza i skrzywieniem konserwatywno‑prawicowym. Odrzuceni przez „salon”, stworzyli sobie własny salon w sieci. Od lat żyjący w przekonaniu, że ich poglądy nie znajdą miejsca w mediach głównego nurtu, nauczyli się wyrażać je na forach internetowych i blogach. Sztandarowym miejscem ich integracji jest blogowisko Salon24.pl, ale są też niezwykle aktywni w mediach społecznościowych, na Twitterze i Facebooku, które pozwoliły im stworzyć grupy wzajemnego wsparcia. Z pasją przeżuwają codzienną porcję newsów na portalach, dodając do tego swój ideologiczny komentarz. (…).
Start‑upowcy
Przyszli milionerzy. Przynajmniej w marzeniach. To plemię młodych przedsiębiorców i inwestorów, którzy kręcą się po sieci w poszukiwaniu „drugiego Google” i „następcy Facebooka”. Wspierają amatorskie, początkujące przedsięwzięcia (tzw. start‑up), które kiedyś rozwinąć się mogą w wielkie firmy. Podpatrują światowe trendy i sprawdzają, co w Dolinie Krzemowej piszczy. Jest to o tyle uzasadnione, że największe sukcesy polskiego internetu – portale, komunikator Gadu‑Gadu, aukcje Allegro, księgarnia Merlin czy Nasza Klasa (aktualnie NK.pl) – były kopiami pomysłów zza Oceanu, w porę przeszczepionymi na polski rynek. (...)
Oczywiście ta lista nie wyczerpuje tematu. Wielbiciele dobrego jedzenia i restauracji jednoczą się wokół serwisu Gastronauci, (…) , pakerzy mają swoje internetowe środowisko i swój serwis, w którym oceniają i opisują konkretne „siłki”. Są ludzie, którzy nie wyobrażają sobie życia bez Facebooka i Twittera; hodowcy chomików też mają swój serwis społecznościowy. I tak bez końca. Plemiona się przenikają, należenie do jednego nie wyklucza uczestniczenia w obrzędach innego. Wytwarza się z tego socjalna . Właściwie istnieją osobno i obok, nie angażują się, dopóki nie wybuchną, jak przy sprawie ACTA, kiedy uznali, że na ich terytorium wtargnęli Obcy.
Source: Piotr Stasiak, Plemiona sieci, „Polityka” 2012, nr 7, s. 24–26.
Present individual tribes by creating Facebook profiles for their typical representatives. Fill in the fields with information they could provide on their profiles.
Group I: haters;
Group II: TV seriesseries lovers;
Group III: gameplayers;
Group IV: wikipedists;
Group V: geeks and nerds;
Group VI: bargain hunters;
Group VII: demotivators;
Grupa VIII: startuppers.
Justify in a few sentences which tribe do you identify with the most. Or maybe you belong to a group that has not been mentioned? If so, briefly describe it.
In pairs, talk about the importance of social networking sitessocial networking sites such as Facebook, Instagram, Snapchat. Use the materials prepared at home and your own experiences. Consider the features, advantages, disadvantages and limitations of these sites.
Write down why, in your opinion, people are communicating more and more through socialsocial networks instead of choosing a directdirect contact.
Read the infographics and prepare your opinion for a discussion on the importance of protecting your image online. Consider the issue from the perspective of both individuals and companies.
Fill the gaps with suitable text.
petitions, hide, sentences, allow, tagged, attachement, spam, unconsciously, arguments, books, case, block, consciously, person, informed, share, uninformed, admired
Comments on forums and sites
Be careful where and what you write. Do not insult others, criticise constructively, use ad rem .........................., i.e. arguments on the substance of the case, and not ad personam arguments, i.e. those relating to the .........................., unrelated to the subject of the dispute.
Sharing photos and being tagged in your friends’ photos
The photos you share tell a lot about you. You can influence and control them. However, you can also be .......................... in your friends' photos. Some services allow you to .......................... “being tagged”. It is worth using it.
“Liking” and other public online activities
Do you know that your friends can see what you are “liking” on Facebook? Are you sure everyone needs this information? Be an .......................... user of social networking sites, adjust your privacy settings.
Sites of institutions
Sometimes we .......................... spread information about ourselves providing data in various portals which is not necessarily needed by its users. Should the information on where we study or work be published on Facebook or Instagram? Other services are available for this purpose, enabling contact in professional matters.
Sharing statuses
When publishing content on social networking sites, it’s worth specifying who you want to see your posts or photos in the sharing settings. Why .......................... them with everyone?
Sharing e‑mail address
We often sign various .......................... and give our e‑mail address. Make sure that it is not made available to third parties. You do not want to have a mailbox flooded with ...........................
Keywords
virtual reality, communication, social networking sites, image
Match the pairs: English words with Polish definition.
gracz będący online, czyli aktywny w sieci w danym momencie, komentarz, wirtualna rzeczywistość, autoprezentacja, technologia, plemię, komunikacja, wykształcenie, forum, zdjęcie profilowe, portal społecznościowy, aktywność, bezpośredni, serial, sieć, pośredni, demotywator, wizerunek, zainteresowania, chat, hejter
| virtual reality | |
| communication | |
| indirect | |
| direct | |
| activity | |
| commentary | |
| tribe | |
| network | |
| hater | |
| online player | |
| chat | |
| forum | |
| profile photo | |
| interests | |
| education | |
| social networking portal | |
| series | |
| demotivator | |
| technology | |
| image | |
| autopresentation |
Glossary
wirtualna rzeczywistość
komunikacja
pośredni
bezpośredni
aktywność
komentarz
plemię
sieć
hejter
gracz będący online, czyli aktywny w sieci w danym momencie
chat
forum
zdjęcie profilowe
zainteresowania
wykształcenie
portal społecznościowy
serial
demotywator
technologia
wizerunek
autoprezentacja