The students make the definition of the pyramid and defines various types of pyramids on the basis of the models presented by the teacher.
Definition
- The pyramid is a type of a polyhedron, whose base is any polygon and the lateral faces are triangles which meet at one mutual vertex.
Types of pyramids:
- The right regular pyramid – the pyramid whose all lateral edges are equal.
- The oblique pyramid – the pyramid which is not straight.
- The regular pyramid – the right regular pyramid whose base is a regular polygon.
- The regular tetrahedron – the pyramid whose all faces are equilateral triangles.
Task
The students work individually, using their computer. Their task is to indicate the elements of the pyramid in the diagram.
[Geogebra applet]
Individual problem competition.
The students solve the competition tasks. They can look for the needed information in any available sources, e.g. on the Internet. The students can start another level of the competition if they have the correct results confirmed. Three fastest students get excellent marks, the consecutive three get very good marks.
The sum of lengths of all edges of the pentagonal pyramid equals 40. Calculate the length of the lateral edge of this pyramid, knowing that the base edge equals 3.
Podstawą ostrosłupa prawidłowego trójkątnego jest trójkąt o polu cmIndeks górny 22. Oblicz ile cm listewki potrzeba na zbudowanie modelu ostrosłupa, jeżeli jego krawędź boczna jest równa 9 cm.
ma9005c96737520b0_1528449000663_0
Ostrosłup – opis bryły
ma9005c96737520b0_1528449084556_0
Drugi
ma9005c96737520b0_1528449076687_0
XI. Geometria przestrzenna. Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy – w tym proste i prawidłowe.
ma9005c96737520b0_1528449068082_0
45 minut
ma9005c96737520b0_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
ma9005c96737520b0_1528449552113_0
1. Omówienie budowy ostrosłupa.
2. Rysowanie ostrosłupów.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
ma9005c96737520b0_1528450430307_0
Uczeń:
- zna budowę ostrosłupa,
- rysuje ostrosłupy.
ma9005c96737520b0_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Indywidualny konkurs zadaniowy.
ma9005c96737520b0_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
ma9005c96737520b0_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą rozpoznawać i rysować ostrosłupy.
ma9005c96737520b0_1528446435040_0
Uczniowie, na podstawie modeli ostrosłupów, demonstrowanych przez nauczyciela, tworzą definicję ostrosłupa i określają jego rodzaje.
Definicja
- Ostrosłup to wielościan, którego podstawą jest dowolny wielokąt, a ściany boczne są trójkątami o wspólnym wierzchołku.
Rodzaje ostrosłupów:
- Ostrosłup prosty – taki ostrosłup, którego wszystkie krawędzie boczne są równe.
- Ostrosłup pochyły – taki ostrosłup, który nie jest prosty.
- Ostrosłup prawidłowy – jest to ostrosłup prosty, który ma w podstawie wielokąt foremny.
- Czworościan foremny – taki ostrosłup, którego wszystkie ściany są trójkątami równobocznymi.
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaznaczanie na modelu elementów ostrosłupa.
[Geogebra aplet]
Indywidualny konkurs zadaniowy.
Uczniowie wykonują zadania konkursowe. Potrzebnych wiadomości mogą szukać w dostępnych źródłach informacji, np. w internecie. Do kolejnego poziomu konkursu mogą przejść, po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników z danego poziomu. Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Polecenie konkursowe
Narysuj ostrosłup pochyły trójkątny oraz zaznacz na rysunku jego wysokość.
Polecenie konkursowe
Narysuj ostrosłup prosty o wysokości równej 7 cm, którego podstawą jest romb.
Polecenie konkursowe
Podstawą ostrosłupa prawidłowego trójkątnego jest trójkąt o polu cmIndeks górny 22. Oblicz ile cm listewki potrzeba na zbudowanie modelu ostrosłupa, jeżeli jego krawędź boczna jest równa 9 cm.
Polecenie konkursowe
Suma długości wszystkich krawędzi ostrosłupa pięciokątnego jest równa 40. Oblicz długość krawędzi bocznej tego ostrosłupa, wiedząc, że krawędź podstawy jest równa 3.
Polecenie konkursowe
Czy istnieje ostrosłup, który ma 21 krawędzi?
Polecenie konkursowe dla chętnych:
Dany jest ostrosłup 100‑kątny. Określ dla tego ostrosłupa:
a) liczbę podstaw,
b) liczbę krawędzi podstaw,
c) liczbę ścian bocznych,
d) liczbę krawędzi bocznych,
e) liczę wszystkich ścian,
f) liczbę wszystkich krawędzi,
g) liczbę wierzchołków.
ma9005c96737520b0_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Ostrosłup to taki wielościan, którego podstawą jest dowolny wielokąt, a ściany boczne są trójkątami o wspólnym wierzchołku.
Rodzaje ostrosłupów:
- Ostrosłup prosty – taki ostrosłup, którego wszystkie krawędzie boczne są równe.
- Ostrosłup pochyły – taki ostrosłup, który nie jest prosty.
- Ostrosłup prawidłowy – jest to ostrosłup prosty, który ma w podstawie wielokąt foremny.
- Czworościan foremny – taki ostrosłup, którego wszystkie ściany są trójkątami równobocznymi.