The teacher introduces the subject of the lesson - calculating the length of the circumferencecircumferencecircumference of the given radius or diameterdiameterdiameter or calculating the radius or diameter of a circumference while having the length of the circumference give.
A few days before the class, the teacher asks one of the students to prepare information about the circle and the circumferencecircumferencecircumference at home. This students presents the prepared material in the beginning of the class. The other colleagues ask him/her questions about the concepts related with the circle.
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe how the relation between the length of the circumference and the diameterdiameterdiameter changes depending on the change of the length of the radius.
[Geogebra applet]
The conclusion students should draw:
- The relation between the length of the circumferencecircumferencecircumference and the diameter is a constant independent of the length of the radius.
Students are divided into groups and search for information about number in available sources. They make a note about its origin, its name and experiments of the ancient Egyptians and other mathematicians regarding giving the most accurate approximation of the number .
Chosen students present their information.
Conclusion:
- The length of the circumference whose radius is r is expressed with the formula .
Students use obtained information in the exercises.
Task Calculate the length of the circumference whose radius is:
a) r = 7,
b) r = 1,
c) r = 0,2.
Task Calculate the approximate length of the circumference whose radius is 2 cm. Assume the approximation of number with the accuracy of:
a) units,
b) decimal parts,
c) hundredths parts,
d) thousandths parts.
Task Calculate how many times the length of the circumferencecircumferencecircumference whose radius is 4 is greater than the length of the circumference whose diameterdiameterdiameter is 1.
Task Give the radiusradiusradius of the circumferencecircumferencecircumference whose length is:
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- The relation between the length of the circumferencecircumferencecircumference and the diameter is a constant independent of the length of the radius. This relation is marked with the Greek letter .
- The length of the circumference whose radius is r is expressed with the formula .
Selected words and expressions used in the lesson plan
Oblicz promień koła roweru, które na drodze długości 50 m obróciło się 20 razy. Przyjmij
mef4f89afd81f4c11_1528449000663_0
Długość okręgu
mef4f89afd81f4c11_1528449084556_0
Drugi
mef4f89afd81f4c11_1528449076687_0
XIV. Długość okręgu i pole koła. Uczeń:
1) oblicza długość okręgu o danym promieniu lub danej średnicy;
2) oblicza promień lub średnicę okręgu o danej długości okręgu.
mef4f89afd81f4c11_1528449068082_0
45 minut
mef4f89afd81f4c11_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mef4f89afd81f4c11_1528449552113_0
1. Obliczanie długości okręgu o danym promieniu lub danej średnicy.
2. Obliczanie promienia lub średnicy okręgu o danej długości okręgu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mef4f89afd81f4c11_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza długość okręgu o danym promieniu lub danej średnicy,
- oblicza promień lub średnicę okręgu o danej długości okręgu.
mef4f89afd81f4c11_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
mef4f89afd81f4c11_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mef4f89afd81f4c11_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać długość okręgu o danym promieniu lub średnicy oraz obliczać promień lub średnicę okręgu.
mef4f89afd81f4c11_1528446435040_0
Kilka dni wcześniej, nauczyciel prosi jednego z uczniów, aby przygotował w domu wiadomości na temat okręgu i koła. Uczeń ten na początku lekcji prezentuje zebrany materiał.
Koledzy i koleżanki zadają uczniowi pytania dotyczące znajomości pojęć związanych z okręgiem.
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja, jak zmienia się stosunek długości okręgu do jego średnicy, w zależności od długości promienia.
[Geogebra aplet]
Wniosek jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
- Stosunek długości okręgu do jego średnicy jest liczbą stałą, niezależnie od promienia okręgu.
Uczniowie, podzieleni na grupy poszukują w dostępnych źródłach wiedzy informacji o liczbie. Zapisują notatkę o pochodzeniu tej liczby, jej nazwie, o doświadczeniach starożytnych Egipcjan i innych matematyków dotyczących podania jak najdokładniejszego przybliżenia liczby
Wybrani uczniowie prezentują zapisane informacje.
Wniosek:
- Długość okręgu o promieniu r wyraża się wzorem .
Uczniowie wykorzystują zdobyte wiadomości w zadaniach.
Polecenie Oblicz długość okręgu o promieniu:
a) r = 7,
b) r = 1,
c) r = 0,2.
Polecenie Oblicz przybliżoną długość okręgu o promieniu 2 cm. Przyjmij wartość liczby z dokładnością do:
a) jedności,
b) części dziesiątych,
c) części setnych,
d) części tysięcznych.
Polecenie Oblicz ile razy długość okręgu o promieniu 4 jest większa od długości okręgu o średnicy 1.
Polecenie Podaj promień okręgu o długości:
a) ,
b) ,
c) .
Polecenie Średnica koła samochodu jest równa 45 cm. Oblicz, ile razy obróci się koło na drodze o długości 3 m. Przyjmij
Polecenie Oblicz promień koła roweru, które na drodze długości 50 m obróciło się 20 razy. Przyjmij
Polecenie dla chętnych: Oblicz długość okręgu opisanego na trójkącie równobocznym o boku długości 4.
mef4f89afd81f4c11_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Stosunek długości okręgu do jego średnicy jest liczbą stałą, niezależną od długości promienia okręgu. Stosunek ten oznaczamy grecką literą .
- Długość okręgu o promieniu r wyraża się wzorem .