Every student chooses one fraction from the following: . Then, he colours the part of the rectangle which corresponds with the selected fraction. The students compare the coloured parts and arrange the rectangles in the ascending order.
The students write the fractions in the ascending order.
The students work in groups using their computers. They watch the slideshow to revise the method of comparing fractions with the same denominators.
After watching the slideshow, they draw the conclusion to memorise:
If two fractions have the same denominator, then the fraction with the greater denominator is the greater number.
Task 3
The students arrange the following fractions with the same denominators in the ascending order.
Task 4
The students solve the text task using the skill of comparing fractions.
The student of the class attend various additional classes. of the students go to the sports classes, act in the school theatre and take part in art classes.
Which classes are attended by the greatest and the smallest number of students?
The students together discuss the algorithm of comparing mixed numerals:
a) and ,
b) and ,
c) and .
After completing the task, they draw the following conclusion:
To decide which of the mixed numerals is greater we should compare the integers first. If the integers are equal, we can compare the fractions.
An extra task:
Give an example of a fraction which makes the inequality below correct.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mbe61db001635fd2b_1528450430307_0
Uczeń:
- porównuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach lub jednakowych licznikach,
- porządkuje ułamki zwykłe o tych samych mianownikach i o tych samych licznikach rosnąco lub malejąco.
mbe61db001635fd2b_1528449534267_0
1. Pokaz.
2. Analiza sytuacyjna.
mbe61db001635fd2b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mbe61db001635fd2b_1528450135461_0
mbe61db001635fd2b_1528450127855_0
Uczniowie na zajęcia przynoszą przygotowany w domu prostokąt o wymiarach 12 cm x 1 cm. .
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach będą rozwijać umiejętności w zakresie porównywania ułamków o jednakowych licznikach lub mianownikach.
mbe61db001635fd2b_1528446435040_0
Nauczyciel dzieli uczniów na 5‑osobowe grupy.
Każdy uczeń z grupy wybiera jeden ułamek spośród następujących: . Następnie koloruje część przyniesionego na lekcję prostokąta, odpowiadającą wybranemu ułamkowi. Uczniowie porównają pokolorowane części. Układają prostokąty w kolejności od najmniejszej pokolorowanej części do największej.
Uczniowie zapisują ułamki w porządku rosnącym.
Formułują wniosek:
Jeśli dwa ułamki mają jednakowe liczniki, to ten ułamek jest większy, który ma mniejszy mianownik.
Polecenie 1
Uczniowie porządkują ułamki o jednakowych licznikach malejąco.
Podane ułamki zapisz w kolejności od największego do najmniejszego.
Polecenie 2
Uczniowie pracują w grupach przy komputerach. Oglądają pokaz slajdów, aby przypomnieć sobie w jaki sposób można porównać ułamki o jednakowych mianownikach.
Po obejrzeniu pokazu slajdów formułują wniosek do zapamiętania:
Jeśli dwa ułamki mają jednakowe mianowniki, to ten ułamek jest większy,
który ma większy licznik.
Polecenie 3
Uczniowie porządkują ułamki o jednakowych mianownikach rosnąco.
Podane ułamki zapisz w kolejności od najmniejszego do największego.
Polecenie 4
Uczniowie rozwiązują zadanie tekstowe wykorzystując umiejętności związane z porównywaniem ułamków.
Uczniowie pewnej klasy uczęszczają na różne zajęcia dodatkowe. Ze wszystkich uczniów tej klasy chodzi na zajęcia sportowe, na zajęcia teatralne, a na zajęcia plastyczne. Na które zajęcia chodzi najwięcej, a na które najmniej osób?
Uczniowie wspólnie ustalają algorytm porównywania liczb mieszanych
a) i ,
b) i ,
c) i .
Formułują wniosek:
Aby określić, która z dwóch liczb mieszanych jest większa, najpierw porównujemy ich części całkowite. Jeśli części całkowite są równe, to porównujemy części ułamkowe.
Polecenie dla chętnych:
Podaj przykład takiego ułamka, który można wpisać w miejsce kropek tak, aby otrzymana nierówność była prawdziwa.
a) ,
b)
mbe61db001635fd2b_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Jeśli dwa ułamki mają jednakowe liczniki, to ten ułamek jest większy, który ma mniejszy mianownik.
- Jeśli dwa ułamki mają jednakowe mianowniki, to ten ułamek jest większy, który ma większy licznik.
- Aby określić, która z dwóch liczb mieszanych jest większa, najpierw porównujemy ich części całkowite. Jeśli części całkowite są równe, to porównujemy części ułamkowe.