1
Symulacja 1

Przeanalizuj poniższą symulację. Sprawdź, jak zachowują się wybrane metale w reakcji z kwasem chlorowodorowym, a następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.

Zapoznaj się z opisem symulacji. Dowiesz się, jak zachowują się wybrane metale w reakcji z kwasem chlorowodorowym. Następnie rozwiąż ćwiczenia sprawdzające.

RIyeCSYkcdqhF1
W symulacji zbadano reaktywność wybranych metali z kwasem solnym HCl. W kolejnych pięciu probówkach umieszczono roztwór kwasu chlorowodorowego HCl. Następnie do pierwszej probówki dodano wiórki magnezu, co spowodowało intensywne wydzielanie się pęcherzyków gazu oraz parowanie wody roztworu. Do drugiej probówki dodano kawałek srebra. Zaobserwowano brak zmian w probówce. Do trzeciej probówki wrzucono kawałki miedzi i również nie zaobserwowano zmian. Do czwartej probówki dodano kawałki cyny. Zaobserwowano wydzielanie się pęcherzyków gazu z probówki. W ostatniej piątej probówce umieszczono kawałki cynku. W tym przypadku zaobserwowano bardzo intensywne wydzielanie się gazu z probówki oraz parowanie wody z roztworu.
Symulacja interaktywna pt. ,,Jak doświadczalnie sprawdzisz aktywność metali?”
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Podpowiedźgreenwhite
Ćwiczenie 1
R1aZeG7JTVI3N
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 2
R8kByT8nLnpI4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym filmem samouczkiem, a następnie wykonaj ćwiczenia.

RGAmF3kAQ7ojD1
Film nawiązujący do treści materiału dotyczącej reaktywności metali z kwasami.
Ćwiczenie 3

Twoim zadaniem jest otrzymanie brunatnego gazu o charakterystycznym zapachu. W tym celu wprowadzasz kawałek blaszki srebrnej:

RfBDviX81yXWj
Możliwe odpowiedzi: 1. do rozcieńczonego roztworu kwasu siarkowego(VI), 2. do stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI), 3. do stężonego kwasu solnego, 4. do stężonego roztworu kwasu azotowego(V)

ponieważ

ReZcZ6Jv5KjUm
Możliwe odpowiedzi: 1. tylko w obecności stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI), produktem jego reakcji ze srebrem będzie brunatny gaz o charakterystycznym zapachu., 2. tylko w obecności stężonego kwasu solnego, produktem jego reakcji ze srebrem będzie brunatny gaz o charakterystycznym zapachu., 3. tylko w obecności stężonego roztworu kwasu azotowego(V), produktem jego reakcji ze srebrem będzie brunatny gaz o charakterystycznym zapachu., 4. tylko w obecności rozcieńczonego roztworu kwasu siarkowego(VI), produktem jego reakcji ze srebrem będzie brunatny gaz o charakterystycznym zapachu.
1
Ćwiczenie 4

Oto fragment notatki ucznia z lekcji na temat reakcji metali z kwasami:

Obserwacje: wydziela się bezbarwny gaz, roztwór pozostaje bezbarwny.

Uczniowie, wykonując doświadczenia, mieli do dyspozycji magnez, cynk i miedź, a także stężony kwas azotowy(V) oraz kwas solny.

Zaproponuj – stosując zapis cząsteczkowy - równanie reakcji, której dotyczy ta notatka ucznia.

R14BnlXhzJnqL
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1eDWNcr5l4rr
(Uzupełnij).