Sprawdź się
W wyniku reakcji miedzi z pewnym kwasem o silnych właściwościach utleniających, zachodzącej po intensywnym ogrzaniu, wydzielił się bezbarwny gaz o ostrym, duszącym zapachu. Jakiego kwasu użyto?
Zapisz w zeszycie odpowiednie równanie reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej. Współczynniki stechiometryczne dobierz metodą bilansu jonowo‑elektronowego.
Stężony kwas siarkowy(VI) transportowany jest w stalowych cysternach. Wyjaśnij dlaczego.
Uczniowie wykonali doświadczenie przedstawione na schemacie. Zapisz równania reakcji zachodzących w poszczególnych probówkach w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej.
Uczniowie wykonali doświadczenie. Zapoznaj się z jego opisem. Zapisz równania reakcji zachodzących w poszczególnych probówkach w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej.

Na stop miedzi z cynkiem o masie 10 g podziałano nadmiarem kwasu chlorowodorowego (solnego). W wyniku tej reakcji otrzymano 0,89 dmIndeks górny 33 wodoru (odmierzonego w warunkach normalnych).
A. Zapisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej.
B. Oblicz zawartość procentową masową miedzi w stopie. Wynik podaj z dokładnością do liczb całkowitych.
Uczniowie otrzymali do analizy dwie nieopisane probówki z kwasami. W probówkach znajduje się stężony kwas azotowy(V) i stężony kwas chlorowodorowy (solny). Czy mając do dyspozycji tylko wiórki magnezowe, uczniowie mogą wskazać, w której probówce znajduje się stężony kwas azotowy(V)? Odpowiedź uzasadnij zapisując odpowiednie równania reakcji (zastosuj zapis cząsteczkowy).
Następnie sprawdź swoje odpowiedzi, porównując je do poprawnych odpowiedzi podanych poniżej w zadaniu.