Task 1 Pair work. The teacher gives one of the labels to each pair of the students.They discuss what the symbol of % written on the labels/containers means. What information is recorded by using that symbol?
The conclusions that should be drawn:
- The symbol of % means the percentage. - The percentage is used to specify the composition of the food products or cosmetics.
The teacher tells the students that the word “percentagepercentagepercentage” comes from the Latin expression “pro centrum”, which is translated as „per hundred”.
Therefore the percent is the one hundredthone hundredthone hundredth of the wholewholewhole.
Discussion:
What do the expression „I will do it for the hundred percent”, “I understand it for the hundred percent” mean? What does the expression “fifty fifty” mean?
As the result of discussion the student confirm that one hundred percent is the wholewholewhole, and fifty percent is the half of the certain amount.
Conclusion:
One percent is the one hundredthone hundredthone hundredth of the certain amount.
If we mark this amount as a, we can write as following: what can be written as: .
The students write some percentages in a form of the fractions.
Pair work. The students use the labels/containers that were given by the teacher at the beginning of the lesson.
Task 3 a. Put the values of the percentagepercentagepercentage composition of the products on the label/container in the ascending order.
b. Convert the percentages on the labels/containers in the common and decimal fractions.
The students discuss the method of converting the fractions in the percentagepercentagepercentage.
Discussion ends with the conclusion:
- We convert the fraction to the percentagepercentagepercentage by multiplying it by 100%.
Task 4 Use the drawings below to complete the following tasks.
- What part of the figure was shaded? - Write the answer in a form of the common fractioncommon fractioncommon fraction.
[Interactive illustration]
The students work in pairs using the squared cards they have brought for the lesson.
Task 5 a. Make the memory gamememory gamememory game on your own. On one card write the percentage, on the other the relevant fraction. Repeat the activity to get 10 pairs of cards.
b. Swap the memory cards with your colleague. Mix the cards and put them upside down in the front of you. Start the game. The winner is the person who first finds all the pairs.
The students fill in the following table.
Task 6 Complete the table and answer the following question:
Table
The number of the students in the class
The number of present students
The number of girls in the class
The number of the boys in the class
The number of students wearing glasses
a. What fraction of the students are there present students? What is the percent of the students?
b. What fraction of the students are there the girls? What is the percent of the students?
c. What percentagepercentagepercentage of the students is represented by the boys?
d. What percentagepercentagepercentage of the students doesn’t wear glasses?
Polecenie dla chętnych: Przeprowadź w ankietę na dowolny temat wśród 20 rówieśników. Wyniki ankiety przedstaw w tabeli za pomocą procentów.
m9a3eaf91932be278_1528449000663_0
Procent jako część całości
m9a3eaf91932be278_1528449084556_0
Drugi
m9a3eaf91932be278_1528449076687_0
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
1) interpretuje 100% danej wielkości jako całość, 50% – jako połowę, 25% –
jako jedną czwartą, 10% – jako jedną dziesiątą, 1% – jako jedną setną części
danej wielkości liczbowej;
V. Obliczenia procentowe. Uczeń:
1) przedstawia część wielkości jako procent tej wielkości;
m9a3eaf91932be278_1528449068082_0
45 minut
m9a3eaf91932be278_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m9a3eaf91932be278_1528449552113_0
1. Interpretowanie procentu jako części całości.
2. Zamiana procentów na ułamki i odwrotnie.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9a3eaf91932be278_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje procent jako część całości,
- zamienia procenty na ułamki i odwrotnie.
m9a3eaf91932be278_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Gra memory.
m9a3eaf91932be278_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca indywidualna.
m9a3eaf91932be278_1528450127855_0
Nauczyciel przynosi na lekcję kilka etykiet lub opakowań:
- produktów żywnościowych zawierających procentowy skład tych produktów,
- po kosmetykach, zawierających procentowy skład tych kosmetyków.
Uczniowie przynoszą na lekcję 20 kwadratowych karteczek jednakowej wielkości.
m9a3eaf91932be278_1528446435040_0
Polecenie 1 Praca w parach. Nauczyciel rozdaje każdej parze jedną z przyniesionych na lekcję etykiet. Uczniowie wspólnie zastanawiają się co oznacza symbol % zapisany na etykietach/opakowaniach. Jakie informacje zapisywane są za pomocą tego symbolu.
Wnioski, jakie powinny zostać wyciągnięte:
- symbolem % oznaczamy procenty,
- procenty służą na przykład do określania składu produktów żywnościowych lub kosmetyków.
Nauczyciel informuje że słowo „procent” pochodzi od łacińskiego wyrażenia „pro centum”, co tłumaczymy jako „na sto”. Zatem procent to jedna setna pewnej całości.
Dyskusja:
Co oznaczają sformułowania: “zrobię to na sto procent”, “rozumiem to w stu procentach”? Co oznacza sformułowanie “pięćdziesiąt na pięćdziesiąt”?
Wynikiem rozmowy może być wspólne ustalenie, że sto procent to jedna całość, a pięćdziesiąt procent to połowa pewnej wielkości.
Wniosek
- Jeden procent to jedna setna pewnej wielkości. Jeśli tę wielkość oznaczymy a, to możemy zapisać
- Często w skrócie zapisujemy: .
Uczniowie wspólnie zapisują kilka procentów w postaci ułamków.
Polecenie 2 Zapisz podane procenty w postaci ułamków zwykłych i dziesiętnych.
a. 1%
b. 10%
c. 25%
d. 75%
Praca w parach. Uczniowie wykorzystują etykiety/opakowania rozdane przez nauczyciela na początku zajęć.
Polecenie 3 a. Uszereguj wartości określające procentowy skład produktów na etykiecie/opakowaniu rosnąco.
b. Zamień procenty znajdujące się na etykietach/opakowaniach na ułamki zwykłe i dziesiętne.
Uczniowie zastanawiają się wspólnie nad sposobem zamiany ułamka na procent.
Dyskusja kończy się wyciągnięciem wniosku:
- Ułamek zamieniamy na procent mnożąc go przez 100%.
Polecenie 4 Skorzystaj z rysunku, by wykonać poniższe polecenia.
- Jaka część figura została zacieniowana? - Odpowiedź zapisz w postaci ułamka zwykłego.
[Ilustracja interaktywna]
Uczniowie pracują w parach, wykorzystując kwadratowe karteczki przyniesione na lekcję.
Polecenie 5 a. Stwórz samodzielnie grę memory. Na jednej karteczce zapisz procent. Na drugiej zapisz odpowiadający mu ułamek. Powtórz czynności tak, aby uzyskać 10 par.
b. Wymieńcie się w parze stworzonymi grami memory. Pomieszane karteczki połóżcie przed sobą tak, aby zapisane na nich liczby nie były widoczne. Zacznijcie grać w tym samym momencie. Wygrywa osoba, która jako pierwsza znajdzie wszystkie pary.
Uczniowie wypełniają tabelę otrzymaną od nauczyciela.
Polecenie 6 Uzupełnij tabelę i odpowiedz na poniższe pytania.
Tabela
Liczba uczniów uczęszczających do klasy
Liczba uczniów obecnych
Liczba dziewcząt w klasie
Liczba chłopców w klasie
Liczba osób noszących okulary
a. Jaki ułamek liczby uczniów w klasie stanowią uczniowie obecni? Jaki to procent?
b. Jaki ułamek liczby uczniów w klasie stanowią dziewczyny? Jaki to procent?
c. Jaki procent liczby uczniów w klasie stanowią chłopcy?
d. Jaki procent uczniów w klasie nie nosi okularów?
Polecenie dla chętnych: Przeprowadź w ankietę na dowolny temat wśród 20 rówieśników. Wyniki ankiety przedstaw w tabeli za pomocą procentów.
m9a3eaf91932be278_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Jeden procent danej wielkości a to jedna setna część tej wielkości, co symbolicznie zapisujemy: .
- Zamieniając procent na ułamek dzielimy go przez 100%.
- Zamieniając ułamek na procent, mnożymy go przez 100%.