Temat: Co to jest zrównoważony rozwój?

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza.

5. Poznanie przyrodniczych i antropogenicznych składników środowiska, rozumienie prostych zależności między tymi składnikami.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

1. Uważne obserwowanie zjawisk przyrodniczych, dokładne i skrupulatne przeprowadzenie doświadczeń, posługiwanie się instrukcją przy wykonywaniu pomiarów i doświadczeń, sporządzanie notatek i opracowywanie wyników.

2. Dostrzeganie wielostronnej wartości przyrody w integralnym rozwoju człowieka.

7. Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez:

1) właściwe zachowania w środowisku przyrodniczym;

2) współodpowiedzialność za stan najbliższej okolicy;

3) działania na rzecz środowiska lokalnego;

4) wrażliwość na piękno natury, a także ładu i estetyki zagospodarowania najbliższej okolicy;

5) świadome działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego i ochrony przyrody.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

VII. Środowisko antropogeniczne i krajobraz najbliższej okolicy szkoły. Uczeń:

3. określa zależności między składnikami środowiska przyrodniczego i antropogenicznego;

4. charakteryzuje współczesny krajobraz najbliższej okolicy;

6. ocenia zmiany zagospodarowania terenu wpływające na wygląd krajobrazu najbliższej okolicy;

Ogólny cel kształcenia

Uczeń zdobywa wiedzę i umiejętności na temat zagadnień poruszanych na zajęciach

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • posługiwać pojęciem „zrównoważony rozwój”;

  • wskazywać w swoim otoczeniu przykłady niszczenia środowiska;

  • wskazywać i proponować działania sprzyjające środowisku przyrodniczemu;

  • wskazywać przykłady rekultywacji terenów przyrodniczych.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • zdjęcia terenów do rekultywacji.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o zapoznanie się z materiałem abstraktu i przygotowanie materiału ilustracyjnego do lekcji.

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel wykorzystuje tekst abstraktu do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  • Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.

  • Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w abstrakcie ćwiczenia interaktywne sprawdzające stopień opanowania wiadomości poznanych w czasie lekcji. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której omówione zostają prawidłowe rozwiązania wszystkich ćwiczeń samodzielnie wykonanych przez uczniów.

  • Nauczyciel dzieli klasę w grupy. Każda grupa otrzymuje materiał ilustracyjny przygotowany do lekcji. Uczniowie proponują działania, które należy podjąć, aby przywróci wartość użytkową i przyrodniczą. Przedstawiciel grupy przedstawia pomysły rozwiązań.

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

sustainable development
sustainable development
RNb6dwod3psNY
Nagranie dźwiękowe dotyczące słówka sustainable development

zrównoważony rozwój – takie gospodarowanie zasobami środowiska, które nie powoduje ich dewastacji i pozwala na ich zachowanie dla przyszłych pokoleń

reclamation
reclamation
RVesiHAG3BD2J
Nagranie dźwiękowe dotyczące słówka reclamation

rekultywacja – przywracanie wartości użytkowej i przyrodniczej terenom dewastowanym przez człowieka

environmental devastation
environmental devastation
R1BI74sH5SYK0
Nagranie dźwiękowe dotyczące słówka environmental devastation

dewastacja środowiska – zniszczenie walorów i wartości środowiska

Teksty i nagrania

RIjccuSXKTALV
Nagranie dźwiękowe dotyczące zrównoważonego rozwoju

What is sustainable development?

We need industry. It is thanks to its various branches that we obtain raw materials and products necessary in everyday life. However, we should not forget that natural areas unchanged by humans are equally needed. For example, birds living in these areas eat a huge amount of insects, like flies or mosquitoes. We can reconcile these two needs if we apply the principles of sustainable development.
What is sustainable development? Imagine that a forester manages a forest in which a thousand trees grow. Every year, it allows you to cut out the 20 oldest trees, and in their place tells to plant 20 new ones. Thanks to this, there are no fallen trees in the forest, and their age is diverse – from the youngest to fully mature.

The behavior of the environment in an unchanged state is greatly affected by our everyday behavior. So let's remember about:

  • segregating garbage,

  • using recyclable products and packaging,

  • cleaning the place after camping,

  • throwing garbage in bins instead of on the ground,

  • taking care of greenery,

  • saving electricity, gas and water.

Unfortunately, in the past people have not thought about the consequences of their actions, so many damages have already been made. Fortunately, there are ways to restore nature to devastated natural areas! Such activities are called reclamation.

An example of an activity that does not take into account the principles of sustainable development is the strengthening of river banks and lakes along their entire length. Thanks to this, you can build marinas for boats and houses just above the water. However, in this way, the birds lose places in which they could build nests. Losses are also borne by people: rivers with fortified banks are less protected against floods, because there is no natural vegetation near the banks.

  • Sustainable development is such management of environmental resources that does not cause their devastation.

  • Modern industry and everyday life should be based on the idea of sustainable development.

  • The regeneration of brownfield sites is beneficial for the environment as well as for people.