- specifies the coordinatescoordinatescoordinates on the seating plans of the cinemacinemacinema and the theatre or on the aircraft seating chartchartchart,
- identifies the place with given coordinates on the seating plan.
- the planeplaneplane ticket, - the pieces of paper with Roman numerals to number the rows in the classroom, - the pieces of paper with Arabic numerals to number the chairs of each rowrowrow, - the ticket for each student with the numbers of the row and the chair.
The teacher puts the desks in the rows, sticks the cards with the Roman numbers to the desks and the cards with the Arabic numbers to the chairs.
The students get the tickets describing which seat should they take. They are supposed to sit on the right places.
Teacher introduces the topic of the lesson: specifying the coordinatescoordinatescoordinates on the seating plans of the cinemacinemacinema and the theatre or on the aircraft seating chartchartchart.
Task 1
The students work in pairs. They are given a theatre ticket and decide what seatseatseat should they take.
Next, some of the students answer the following questions:
a) How can we describe the positionpositionposition of the seats of the auditorium in the cinemacinemacinema or theatre? b) What seatseatseat does the person in front of you take? c) What seat does the person who sits two rows behind you take? d) What seat does the person on the left take? e) What seat does the person on the third chair on the right take?
Task 2
The students work individually using their computers. They are going to give the viewers the appropriate seat.
[Geogebra applet]
Task 3
The drawing shows the seating plan of the cinemacinemacinema. The seats marked with orange have been already taken.
Look at the aircraft seating chartchartchart and answer the following questions:
a) Do the people having the seats of 19D and 18D sit next to each other? b) Are the seats 24C and 24D placed next to each other? c) Does the person having the seatseatseat of 4C sit by the window? d) Does the person having the seat of 9B sit in the front part of the planeplaneplane? e) Do the people having the seats of 6A and 6B sit next to the window on the right side?
An extra task:
Design and draw the treasure map with the places described by the coordinatescoordinatescoordinates. Use them to describe the place where the treasure hunt starts. Give some clues to find the treasure.
Then together they sum up the classes drawing the conclusions to memorise:
- The seats situated in the cinemacinemacinema, the theatre or on the planeplaneplane are usually described by the ordered pair of symbols. The pair may consists for example of the Roman or Arabic numerical and of the number or the letter.
Selected words and expressions used in the lesson plan
a) Ile miejsc siedzących jest w tej sali? b) Ile miejsc na sali jest wolnych? c) Ile jest zajętych miejsc oznaczonych numerem 7? d) W których rzędach wszystkie siedzenia są wolne? e) W których rzędach siedzi najmniej osób? f) Ile jest wolnych miejsc oznaczonych numerami nieparzystymi w rzędzie VIII?
a) W ilu rzędach mogą usiąść pasażerowie? b) Ile miejsc znajduje się w każdym rzędzie? c) Jakimi literami są oznaczone miejsca znajdujące się przy oknie? d) Ile miejsc znajduje się przy oknie? e) W której części samolotu znajduje się miejsce, które zostało opisane na bilecie?
mb4c5db64f8c7cbbf_1528449000663_0
Określanie położenia punktów na płaszczyźnie w sytuacjach życia codziennego
mb4c5db64f8c7cbbf_1528449084556_0
Drugi
mb4c5db64f8c7cbbf_1528449076687_0
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku);
mb4c5db64f8c7cbbf_1528449068082_0
45 minut
mb4c5db64f8c7cbbf_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
mb4c5db64f8c7cbbf_1528449552113_0
1. Odczytywanie położenia punktu na płaszczyźnie
2. Zaznaczanie na płaszczyźnie punktu opisanego za pomocą współrzędnych .
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mb4c5db64f8c7cbbf_1528450430307_0
Uczeń:
- określa współrzędne miejsca na schemacie widowni kinowej, teatralnej lub schemacie rozmieszczenia miejsc w samolocie,
- zaznacza na schemacie widowni położenie miejsca o danych współrzędnych.
mb4c5db64f8c7cbbf_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
mb4c5db64f8c7cbbf_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w parach.
mb4c5db64f8c7cbbf_1528450135461_0
mb4c5db64f8c7cbbf_1528450127855_0
Nauczyciel przygotowuje na lekcję dla każdej pary uczniów:
- bilet lotniczy, jego kserokopię lub przykładowy wydruk.
Nauczyciel przygotowuje również:
- kartki z liczbami rzymskimi do ponumerowania rzędów ławek w sali lekcyjnej, - kartki z liczbami arabskimi do ponumerowania krzeseł stojących w każdym rzędzie, - bilet dla każdego ucznia zawierający numer rzędu oraz krzesła.
Nauczyciel przed lekcją wyrównuje ławki w rzędach i przykleja do nich kartki z liczbami rzymskimi, a do krzeseł kartki z liczbami arabskimi.
Uczniowie wchodząc do sali otrzymują od nauczyciela bilety opisujące, które miejsce mają zająć. Ich zadaniem jest zajęcie właściwych miejsc.
mb4c5db64f8c7cbbf_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że w pierwszej części zajęć będą określać współrzędne miejsc na widowni kinowej, teatralnej, a także w samolocie.
Polecenie 1
Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel rozdaje każdej parze bilet do teatru. Uczniowie rozmawiają o tym, na jakim miejscu usiądą w teatrze.
Następnie wybrani uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
a) W jaki sposób określa się położenie miejsc na widowni teatralnej lub kinowej? b) Jakie miejsce na bilecie ma osoba siedząca przez Tobą? c) Jakie miejsce na bilecie ma osoba siedząca dwa rzędy za Tobą? d) Jakie miejsce na bilecie ma osoba siedząca po Twojej lewej stronie? e) Jakie miejsce na bilecie ma osoba siedząca na trzecim miejscu na prawo od Ciebie?
Polecenie 2
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest umieszczenie „widza” na odpowiednim miejscu.
[Geogebra aplet]
Polecenie 3
Na rysunku przedstawiono plan sali kinowej. Pomarańczowe punkty oznaczają zajęte miejsca.
Odpowiedz na pytania:
a) Ile miejsc siedzących jest w tej sali? b) Ile miejsc na sali jest wolnych? c) Ile jest zajętych miejsc oznaczonych numerem 7? d) W których rzędach wszystkie siedzenia są wolne? e)W których rzędach siedzi najmniej osób? f) Ile jest wolnych miejsc oznaczonych numerami nieparzystymi w rzędzie VIII?
[Ilustracja 1]
Polecenie 4
Uczniowie pracują w parach. Nauczyciel pokazuje uczniom schemat rozmieszczenia miejsc w samolocie oraz rozdaje każdej parze bilety lotnicze.
Zadaniem uczniów jest przeanalizowanie schematu i odpowiedź na pytania:
a) W ilu rzędach mogą usiąść pasażerowie? b)Ile miejsc znajduje się w każdym rzędzie? c)Jakimi literami są oznaczone miejsca znajdujące się przy oknie? d)Ile miejsc znajduje się przy oknie? e)W której części samolotu znajduje się miejsce, które zostało opisane na bilecie?
[Ilustracja 2]
Polecenie 5
Na podstawie schematu rozmieszczenia miejsc w samolocie odpowiedz na pytania:
a) Czy osoby siedzące na miejscach 19D oraz 18D siedzą obok siebie? b) Czy miejsca 24C i 24D znajdują się bezpośrednio obok siebie? c) Czy osoba siedząca na miejscu 4C siedzi przy oknie? d) Czy osoba siedząca na miejscu 9B siedzi w przedniej części samolotu? e) Czy osoby siedzące na miejscach 6A i 6B mają okno po lewej stronie?
Polecenie dla chętnych
Zaprojektuj i wykonaj mapę skarbów, na której miejsca będą opisane za pomocą uporządkowanej pary współrzędnych. Opisz za pomocą współrzędnych miejsce, z którego rozpoczyna się poszukiwanie skarbu oraz wskazówki, jak się do niego dostać.
mb4c5db64f8c7cbbf_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Miejsca na widowni w kinie i teatrze, a także miejsca w samolocie są zwykle opisane za pomocą uporządkowanej pary symboli. Para taka może się składać np. z liczby rzymskiej i arabskiej lub z liczby i litery.