Lesson plan (Polish)
Temat: Nowa estetyka
Adresat
Uczniowie klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
IX. „Złoty wiek” w Polsce na tle europejskim. Uczeń:
przedstawia największe osiągnięcia polskiego renesansu i reformacji, uwzględniając twórczość Mikołaja Reja, Jana Kochanowskiego, Andrzeja Frycza Modrzewskiego; rozpoznaje obiekty sztuki renesansowej na ziemiach polskich;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o specyfice renesansu na ziemiach polskich.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
gdzie w Europie Środkowo‑Wschodniej ukształtowały się dwa ważne ośrodki kultury renesansowej;
jakie elementy sztuki renesansowej wprowadzano w Polsce.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Uczniowie analizują galerię ilustracji i wykonują Polecenie 2. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Fasada – dekoracyjna elewacja budynku.
Mecenat – opieka nad artystami i twórczością artystyczną sprawowana przez osoby majętne i wpływowe.
Treny – utwory poetyckie o treści żałobnej.
Mauzoleum – monumentalny grobowiec w formie wolno stojącej, bogato zdobionej budowli.
Teksty i nagrania
The new aesthetics
Fascinated with the new art Sigismund the Old brought to Krakow two artists: first Francesco Fiorentino and several years later Bartolommeo Berrecci. Remaking of the Wawel Royal Castle in the new “Italian style” was started on the initiative of King Sigismund the Old. In 1517‑1533, the mausoleum of the Jagiellons - the „Sigismund's Chapel”. The Italian artists found their followers amongst the Poles. Building of burial chapels by the richest magnate families and commemoration of the deceased with impressive marble tombstones was especially popular. Similar to Italy, the most important places of the public life of the bourgeois were: the parish church, the town hall, the cloth hall, and then private houses. However, looking at the architectural masterpieces created for the courthouse circles, the bourgeois wanted to give new looks to their representative buildings. Rational considerations limited them just to some details stressing the new, fashionable looks, e.g. adding of an attic or a change of the architectural design of the façade. The town halls in Sandomierz and Tarnów and the Cloth House in Krakow were ornamented in this manner, as well as numerous tenaments of the bourgeois. One of scares examples of completely new investments was the town hall in Poznań.