1. Transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis X.
2. Identifying the formula of the function whose plot was obtained as a result of transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis X.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- transforms the plot of the function in axial symmetry about the axis X.
- identifies the formula of the function whose plot was obtained as a result of transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis X.
The teacher introduces the subject of the lesson - transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis X and identifying the formula of the function whose plot was obtained as a result of transforming the plot of the function in axial symmetry about the axis X.
Task Students work individually, using computers. Their task is to analyse the way of transforming the plot of the given function in the axial symmetry about the X axis and to draw a conclusion.
Task Draw the plot of the function f defined by the formula for x ∈ {-3, -1, 0, 1, 3}. Then draw a plot of the function g that is created as a result of the transformation of the plot of the function f in the axial symmetry about the axis X.
Students together think about the formula of the plot created as a result of the transformation of the plot of the function y = f(x) in the axial symmetry about the axis X. In groups, they consider the problem on specific examples. They start by analysing the plots from the previous exercise.
Using information they obtained before, they notice that by transforming the point A (x, y) in the axial symmetry about the axis X, they obtain the point A' (x, -y).
Therefore, first coordinates of the points are equal, and the second are opposite. The plot of the obtained function can be written down as y = - f(x).
Transforming the plot of the function with respect to the X axis.
- By transforming the plot of the function f in the axial symmetry with respect to the X axis, we obtain the plot of the function g defined by the formula:
Students use obtained information in the exercises.
Task Give the formula of the g function whose plot will be obtained by transforming the plot of the f function in axial symmetry with respect to the X axis.
a)
b)
c)
Task Match in pairs functions whose plots are symmetric with respect to the X axis
Task Draw the plot of the function for such arguments x that . Identify the domain, the range and the root of the function . Check your assumptions by drawing the plot of the function .
An extra task: The plot of the function is transformed in axial symmetry about the X axis. Identify the formula of the function whose plot we will obtain.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- By transforming the plot of the function f in the axial symmetry with respect to the X axis, we obtain the plot of the function g defined by the formula:
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Chcąc znaleźć obraz wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi X, należy znaleźć obrazy jak największej liczby punktów należących do tego wykresu.
Naszkicuj obraz wykresu funkcji f w symetrii osiowej względem osi X.
mc638239bba3ef95b_1528449000663_0
Symetria wykresów funkcji względem osi X
mc638239bba3ef95b_1528449084556_0
Trzeci
mc638239bba3ef95b_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji y = f(x) szkicuje wykresy funkcji y = f(x - a), y = f(x) + b, y = -f(x), y = f(-x).
mc638239bba3ef95b_1528449068082_0
45 minut
mc638239bba3ef95b_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
mc638239bba3ef95b_1528449552113_0
1. Przekształcanie wykresu funkcji w symetrii osiowej względem osi X.
2. Określanie wzoru funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi X.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc638239bba3ef95b_1528450430307_0
Uczeń:
- przekształca wykres funkcji w symetrii osiowej względem osi X,
- określa wzór funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi X.
mc638239bba3ef95b_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
mc638239bba3ef95b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mc638239bba3ef95b_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą przekształcać wykresy funkcji w symetrii osiowej względem osi X oraz określać wzór funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi X.
mc638239bba3ef95b_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie sposobu przekształcania wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi X i wyciągniecie wniosku.
[Slideshow]
Wniosek:
- Chcąc znaleźć obraz wykresu danej funkcji w symetrii osiowej względem osi X, należy znaleźć obrazy jak największej liczby punktów należących do tego wykresu.
Polecenie Narysuj wykres funkcji f określonej wzorem dla x ∈ {-3, -1, 0, 1, 3}. Następnie naszkicuj wykres funkcji g, który powstanie w wyniku przekształcenia wykresu funkcji f w symetrii osiowej względem osi X.
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, jaki wzór będzie miała funkcja, której wykres powstanie w wyniku przekształcenia wykresu funkcji y = f(x) w symetrii osiowej względem osi X.
W grupach rozważają problem na konkretnych przykładach. Zaczynają od analizy wykresów z poprzedniego polecenia. Korzystając ze zdobytych wcześniej informacji zauważają, że przekształcając punkt A (x, y) w symetrii względem osi X otrzymujemy punkt A' (x, -y).
Zatem pierwsze współrzędne punktów są równe, a drugie przeciwne. Czyli wykres otrzymanej funkcji, możemy zapisać w postaci y = - f(x).
Przekształcenie wykresu funkcji względem osi X.
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii osiowej względem osi X, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem:
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie Podaj wzór funkcji g, której wykres otrzymamy, przekształcając wykres funkcji f w symetrii osiowej względem osi X.
a)
b)
c)
Polecenie Połącz w pary wzory funkcji, których wykresy są symetryczne względem osi X
Polecenie Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji y = f(x).
[Ilustracja 1]
Naszkicuj obraz wykresu funkcji f w symetrii osiowej względem osi X.
Polecenie Narysuj wykres funkcji dla argumentów x takich, że . Określ dziedzinę, zbiór wartości i miejsce zerowe funkcji . Sprawdź swoje przypuszczenia, rysując wykres funkcji .
Polecenie dla chętnych: Wykres funkcji przekształcamy w symetrii względem osi X. Ustal wzór funkcji, której wykres otrzymamy.
mc638239bba3ef95b_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Przekształcając wykres funkcji f w symetrii osiowej względem osi X, otrzymujemy wykres funkcji g opisanej wzorem:
coordinates of the point1
coordinates of the point
współrzędne punktów
R164Ym4Zz3PjI1
wymowa w języku angielskim: coordinates of the point
wymowa w języku angielskim: coordinates of the point