Ilustracja przedstawia wypowiedzi dwóch młodych ludzi. Pierwsza z nich to dziewczyna, druga z tych osób, to chłopak. Transkrypcja ich wypowiedzi została zamieszczona poniżej.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1 Źródło: Małgorzata Tomaszewska, Mon temps libre, oprac. Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dziewczyna: 1 Je suis Laura et j'ai treize ans. J'aime faire de longues promenades dans la nature. Je trouve cela très relaxant. Pendant mon temps libre, j'aime aussi cuisiner. C'est une activité très créative et j'adore expérimenter avec les différentes recettes. J'aime également danser. Je pratique la danse depuis 8 ans et je danse tous les jours. Ça me détend. De plus, j'adore voyager. Un jour je veux faire un tour du monde. Je déteste aller au cinéma ou au théâtre, c'est très ennuyant.
Chłopak: Mon nom, c'est Alex. J'ai quatorze ans. Pendant mon temps libre, je dessine et peins. C'est un passe‑temps assez créatif. Je vais au cours de dessin. De plus, j'adore le sport. Le mardi, le jeudi et le samedi, je vais à la piscine. J'aime aussi aller à la bibliothèque pour lire des livres et des magazines. De plus, je sors souvent avec mes amis, mais je déteste aller au restaurant ou au café.
11
Activité2
Lis les deux textes. De quoi parlent ces personnes ?
Przeczytaj oba teksty. O czym mówią te osoby?
R3k3DaClSJM2O
(Uzupełnij).
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Tu vas trouver le vocabulaire sur les illustrations.
Słownictwo znajdziesz na ilustracjach.
Ces personnes parlent de leurs activités et du temps libre.
1
Activité3
Qu’est‑ce qu’ils font ? Fais correspondre les activités avec les personnes.
Co oni robią? Dopasuj czynności do odpowiednich osób.
R19VRaRDEmzcp
LAURA Możliwe odpowiedzi: 1. danse, 2. sort avec des amis, 3. dessine, 4. voyage, 5. cuisine, 6. se promène, 7. peint, 8. va à la piscine ALEX Możliwe odpowiedzi: 1. danse, 2. sort avec des amis, 3. dessine, 4. voyage, 5. cuisine, 6. se promène, 7. peint, 8. va à la piscine
LAURA Możliwe odpowiedzi: 1. danse, 2. sort avec des amis, 3. dessine, 4. voyage, 5. cuisine, 6. se promène, 7. peint, 8. va à la piscine ALEX Możliwe odpowiedzi: 1. danse, 2. sort avec des amis, 3. dessine, 4. voyage, 5. cuisine, 6. se promène, 7. peint, 8. va à la piscine
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑blue
Coin lexique
Kącik leksykalny
R1EyRqsjqFSIg1
Ilustracja przedstawia grupę nastolatków oglądających książkę. Jeden z chłopców mówi: Pendant mon temps libre, je lis BDs!. Dziewczyna trzymająca książkę mówi: J'adore dessiner!
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RIWIQBUnhmnsj1
Ilustracja przedstawia diagram z centralnym określeniem: TEMPS LIBRE. Od niego odchodzą strzałki do ośmiu zdjęć z podpisami. Tańcząca para - danser. Mężczyzna rysujący na kartce - dessiner. Polana, na której siedzą grupy ludzi - sortir avec des amis. Osoba siedząca na kanapie i czytająca książkę - lire. Różne rodzaje farb - peindre. Dziewczynka śpiąca na łóżku - dormir. Laptop na stoliku, przy którym ktoś pracuje - surfer sur Internet. Dłoń trzymająca pilot na tle telewizora - regarder un film/la télé.
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RZjmD3XdOIwWt1
Ilustracja przedstawia diagram ze słowem ALLER w centrum i pięcioma strzałkami odchodzącymi do zdjęć z podpisami: restauracja - au restaurant; kino - au cinéma; basen - à la piscine; biblioteka - à la bibliothèque; teatr - au théâtre.
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑blue
Coin grammaire
Kącik gramatyczny
RRodzUlffPODM
Grafika zawiera poniższy tekst. Trzecia grupa czasowników (le troisième groupe) Trzecia grupa francuskich czasowników jest najbardziej nieregularna. Należą do niej wszystkie czasowniki, których nie da się odmienić zgodnie ze schematem pierwszej grupy (końcówka -er) lub drugiej grupy (końcówka -ir w bezokoliczniku oraz -issons w pierwszej osobie liczby mnogiej). Końcówki czasowników należących do trzeciej grupy (w bezokoliczniku) to: -ttre, -ire, -dre czy -oir. Przykłady czasowników: mettre, sourire, perdre, prendre, pouvoir, vouloir. Uwaga! Do trzeciej grupy czasowników należą także aller, sortir oraz dormir. Czasownik aller nie należy do pierwszej grupy, mimo że w bezokoliczniku kończy się na -er. Jego odmiana jest nieregularna. Czasowniki sortir i dormir nie należą do drugiej grupy, mimo że kończą się na -ir, a to dlatego, że w pierwszej osobie liczby mnogiej nie kończą się na -issons.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EQfndrtXcmb
Ilustracja
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
vouloir - chcieć SINGULIER je veux tu veux il/elle/on veut PLURIEL nous voulons vous voulez ils/elles veulent
R1O71ll44bCFi
Ilustracja
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
peindre - malować SINGULIER je peins tu peins il/elle/on peint PLURIEL nous peignons vous peignez ils/elles peignent
Rn7OfkmFkWgxP
Ilustracja
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
faire - robić SINGULIER je fais tu fais il/elle/on fait PLURIEL nous faisons vous faites ils/elles font
RhMPve6V1EjFq
Ilustracja
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
dormir - spać SINGULIER je dors tu dors il/elle/on dort PLURIEL nous dormons vous dormez ils/elles dorment
Activité4
Associe les verbes aux groupes verbaux qui correspondent.
Przydziel czasowniki do odpowiednich grup.
RaudNzHgqg3p7
Les verbes du premier groupe Możliwe odpowiedzi: 1. peindre, 2. regarder, 3. surfer, 4. lire, 5. danser, 6. sortir, 7. dormir, 8. dessiner Les verbes du troisième groupe Możliwe odpowiedzi: 1. peindre, 2. regarder, 3. surfer, 4. lire, 5. danser, 6. sortir, 7. dormir, 8. dessiner
Les verbes du premier groupe Możliwe odpowiedzi: 1. peindre, 2. regarder, 3. surfer, 4. lire, 5. danser, 6. sortir, 7. dormir, 8. dessiner Les verbes du troisième groupe Możliwe odpowiedzi: 1. peindre, 2. regarder, 3. surfer, 4. lire, 5. danser, 6. sortir, 7. dormir, 8. dessiner
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Activité5
Complète les phrases avec les verbes dormir, lire,vouloir et sortir.
Uzupełnij zdania czasownikami dormir, lire,vouloir oraz sortir.
R1E1hpn9LYsbV
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXNdajfcXOMKd1
(Uzupełnij).
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.