2) recognises straight lines, perpendicular and parallel segments, like in the following situation:
Segments AB and CD are perpendicular, segments CD and EF are parallel and segments EF i DF are perpendicular. Describe the mutual position of segments DF and AB. Make an appropriate drawing;
3) draws the pairs of the perpendicular and the parallel segments.
The teacher introduces the topic of the lesson: revising the material students have learned at home relating to the mutual position of the lines and the segments in the plane.
How can we check, if two segments are perpendicular?
Do perpendicular segmentsperpendicular segmentsperpendicular segments have to have one common pointpointpoint?
How can we check, if two segments are parallel?
Are the segments which do not have common points always parallel?
Task
Students work individually, using their computers. They are going to create perpendicular or parallel sides.
[Geogebra applet]
Part 2
Selected students summarise the material they have learned by answering the following questions:
What mutual position of two straight linesstraight linestraight lines situated in the plane is possible?
What property do the parallel segmentsparallel segmentsparallel segments have?
Are the segments situated at one straight parallel line?
An extra task
Draw a straight linestraight linestraight line. Construct an m line parallel to the line using the compass. Find out on the Internet how to make such construction.
Na podstawie wiedzy zdobytej ze wskazanych materiałów, odpowiedz na pytania:
Ile punktów wspólnych mogą mieć proste leżące na tej samej płaszczyźnie?
Jak nazywają się proste, które nie mają punktów wspólnych?
Czy proste przecinające się w jednym punkcie zawsze są prostopadłe?
Jakim symbolem zapisujemy symbolicznie prostopadłość, a jakim równoległość?
m9db744e199f235ce_1527752256679_0
RDttjZmsq9aGW1
Narysuj w zeszycie prostą m. Następnie wykorzystując ekierkę i linijkę narysuj:
prostą k prostopadłą do prostej m,
prostą t równoległą do prostej m.
m9db744e199f235ce_1527712094602_0
R1c14GHad2Ayr1
Na podstawie wiedzy zdobytej ze wskazanych materiałów, odpowiedz na pytania:
W jaki sposób można stwierdzić, czy dwa odcinki są prostopadłe?
Czy odcinki prostopadłe muszą mieć punkt wspólny?
W jaki sposób można stwierdzić, czy dwa odcinki są równoległe?
Czy odcinki, które nie mają punktów wspólnych zawsze są równoległe?
m9db744e199f235ce_1528449000663_0
Proste i odcinki prostopadłe i równoległe
m9db744e199f235ce_1528449084556_0
Drugi
m9db744e199f235ce_1528449076687_0
VII. Proste i odcinki. Uczeń:
2) rozpoznaje proste i odcinki prostopadłe i równoległe, na przykład jak w sytuacji określonej w zadaniu:
Odcinki AB i CD są prostopadłe, odcinki CD i EF są równoległe oraz odcinki EF i DF są prostopadłe. Określ wzajemne położenie odcinków DF oraz AB. Wykonaj odpowiedni rysunek;
3) rysuje pary odcinków prostopadłych i równoległych.
m9db744e199f235ce_1528449068082_0
45 minut
m9db744e199f235ce_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
m9db744e199f235ce_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie prostych oraz odcinków prostopadłych i równoległych.
2. Rysowanie odcinków prostopadłych i równoległych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9db744e199f235ce_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje oraz rysuje proste prostopadłe i równoległe,
- rozpoznaje oraz rysuje odcinki prostopadłe i równoległe.
m9db744e199f235ce_1528449534267_0
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Analiza sytuacyjna.
m9db744e199f235ce_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m9db744e199f235ce_1528450127855_0
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W domu zapoznają się z materiałem zawartym w e‑podręczniku: