Lesson plan (English)
Topic: Location of Europe - revision
Target group
6th‑grade students of elementary school
Core curriculum
VII. Geography of Europe: the location and boundaries of the continent, the main features of the natural environment in Europe. Agriculture, industry and services in selected European countries.
Student:
2) presents the political division of Europe and the role of the European Union in the social and economic transformation of the continent.
5) presents the climatic diversity of Europe and the factors that decide about it.
11) shows the relationship between the features of the natural environment of selected European countries and the use of various energy sources.
General aim of education
The student repeats knowledge and vocabulary in the field of the position: Location of Europe
Key competences
communication in the mother tongue;
communication in foreign languages;
learning to learn.
Criteria for success
The student will learn:
o ask questions and answer your friends' questions about „Variation of climate types in Europe”;;
to consolidate the material from the lessons: „Surface waters in Europe”, „Population and cultural diversity of contemporary Europe”, „Overview of countries on the political map of Europe”, „Northern Europe - Scandinavian countries”;
to consolidate the vocabulary related to the theme „Location of Europe”..
Methods/techniques
expository
talk.
activating
discussion.
programmed
with computer.
practical
exercices concerned.
Forms of work
individual activity;
activity in pairs;
collective activity.
Teaching aids
e‑textbook;
interactive whiteboard, tablets/computers;
computers with internet access, or tablets.
Lesson plan overview
Before classes
Before the planned repetitive lesson, the teacher asks all students to recall the material of the e‑textbook from the {chapter, chapter, lesson}, and the selected ones, to prepare a crossword based on the mechanism of the abstract for colleagues to work during the lesson.
Introduction
The teacher gives the topic, the goals of the lesson in a language understandable for the student, and the criteria of success.
Realization
Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback.
Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.
Students, using the mechanism included in the abstract, prepare a test question for a friend.
Working with the map. Pupils in pairs discuss the map of Europe, they list countries that belong to the European Union.
Working with the map. Students in groups discuss the geographical regions of Europe.
Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercises included in the abstract. The teacher makes sure that the tasks have been correctly completed and gives feedback.
Summary
The teacher discusses the course of the lesson, indicates the strengths and weaknesses of students' work, thus giving them feedback.
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
Prąd zatokowy (Gulf Stream) - ciepły prąd oceaniczny, który rozpoczyna swój bieg w południowej części Morza Sargassowego, płynie wzdłuż wschodnich wybrzeży Ameryki Północnej aż do Nowej Funlandii, następnie jako Prąd Północnoatlantycki przepływa przez Ocean Atlantycki do brzegów Europy Zachodniej i dalej jako Prąd Norweski opływa Europę Północną
bystrzyca – płytki odcinek szybko płynącej rzeki tworzący się często przed progiem skalnym
sieć rzeczna – ogół naturalnych cieków wodnych (stałych, okresowych i epizodycznych) występujących na określonym obszarze
ciek wodny – każdy naturalny odpływ wody w korycie płynący stale lub w określonym czasie, np. porze roku
obszar zlewowy – obszar, z którego wody powierzchniowe spływają do jednego zbiornika wodnego
ujście – głębokie, rozszerzające się ku morzu (lejek) ujście rzeczne powstające na wybrzeżach o dużych różnicach między przypływem a odpływem, co uniemożliwia osadzanie się materiału rzecznego
ujście deltowate – stożek palczasto rozgałęziony, usypany z materiału niesionego przez rzekę w jej ujściu do morza lub jeziora; nazwa pochodzi od dużej greckiej litery Delta (Δ) mającej kształt trójkąta
państwo wielonarodowe – państwo, w którym żadna z grup etnicznych nie ma znaczącej przewagi liczebnej nad pozostałymi
mniejszości etniczne - grupy ludzi, które są osiedlone na terytorium innej zbiorowości i wyróżniają się odrębnym pochodzeniem i kulturą, a często także językiem i religią
terytorium zależne – ogólne określenie obszarów znajdujących się pod różnymi formami zależności politycznej od jakiegoś państwa. Terytoriami zależnymi są lub były: kolonie, departamenty zamorskie i terytoria zamorskie.
forma rządów – zapisany w konstytucji danego państwa sposób sprawowania władzy na jego terytorium
państwo – forma organizacji społeczeństwa mająca monopol na stanowienie i wykonywanie prawa na określonym terytorium. Ma zdolność do nawiązywania i utrzymywania stosunków dyplomatycznych z innymi państwami.
stolica – miasto, w którym znajduje się siedziba centralnych organów
field – rozległy płaskowyż w słabo rozczłonkowanych górach noszący ślady przekształcenia przez lodowiec; miejscami na fieldach występują niewielkie wały morenowe
fiord – długa, wąska, kręta, głęboka zatoka morska utworzona w górskim terenie poprzez zalanie wodami doliny lodowcowej
Texts and recordings
Location of Europe - revision
Links to the lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5