Lesson plan (Polish)
Temat: Pięć królestw
Autor: Elżbieta Szedzianis
Adresat
Uczeń klasy V szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
II Różnorodność życia.
1. Klasyfikacja organizmów. Uczeń:
1) uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej,
2) przedstawia charakterystyczne cechy organizmów pozwalające przyporządkować je do jednego z odpowiednich królestw.
Cel lekcji
Uczniowie charakteryzują królestwa organizmów.
Kryteria sukcesu
wymienisz nazwy pięciu królestw organizmów;
omówisz cechy organizmów przypisanych do poszczególnych królestw.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Praca z tekstem, nauczanie wzajemne, gra dydaktyczna.
Praca indywidualna, praca w parach oraz praca w grupach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna lub tradycyjna;
tablety/komputery;
plansze do gry „Pięć królestw”;
pionki i kostki do gry.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Ochotnicy odczytują zadanie domowe.
Nauczyciel pyta uczniów:
Gdyby lampa była żywą istotą, jaką mogłaby mieć nazwę gatunkową?
Gdyby inne przedmioty były żywymi istotami, który z nich zaliczylibyście do tego samego rodzaju, do którego zaklasyfikowalibyście lampę?
Realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali fragment abstraktu pt. „Kryteria podziału organizmów” i postarali się zapamiętać jego treść. Zaznacza, że informacje w nim zawarte przydadzą się w czasie późniejszej gry.
Uczniowie, pracując w parach, wzajemnie odpytują się ze znajomości fragmentu.
Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną („Plansza do gry >>Pięć królestw
Uczniowie tworzą czteroosobowe grupy. Każda otrzymuje planszę, pionki i kostkę. Nauczyciel daje sygnał do rozpoczęcia gry.
Po zakończeniu gry zwycięzcy na forum klasy odpowiadają na pytania zamieszczone na planszy.
Podsumowująca
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne nr 1.
Nauczyciel wyświetla kryteria sukcesu i prosi uczniów, żeby ocenili swoje umiejętności zdobyte na lekcji.
Załącznik nr 1
Zasady gry
Pola planszy (zarówno pola gry, jak i pola odpowiedzi) są zapieczętowane naklejkami (np. Etykietami cenowymi). Pole gry jest eksponowane tylko wtedy, gdy jest na nim pionek, pole odpowiedzi - po tym, jak gracz odpowiedział na pytanie.
Gracze rzucają kostkami jeden po drugim. Gracz, który rzuci najniższą liczbę czek, rozpoczyna grę. Gdy kilku graczy rzuca taką samą liczbę oczek, a ich wynik jest najniższy w grupie, rzucają kostkami ponownie.
Pionki poruszają się po planszy zgodnie z liczbą rzuconych oczek.
Gracze odpowiadają na pytania zamieszczone na polach gry. Poprawność odpowiedzi weryfikują, klikając odpowiednie numery na ilustracji interaktywnej. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznawane są punkty widniejące na polach planszy. Jeśli gracz nie zna odpowiedzi lub jego odpowiedź jest błędna, cofa się o tyle pól, ile wyrzucił oczek.
Zwycięża ten gracz, który zdobył najwięcej punktów.
Plansza do gry „Pięć królestw”
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
organizmy jądrowe – organizmy eukariotyczne; jedno- lub wielokomórkowe organizmy, których komórki posiadają jądro komórkowe (otoczone podwójną błoną białkowo‑lipidową), co jest jednym z elementów odróżniających je od organizmów bezjądrowych
organizmy bezjądrowe – organizmy prokariotyczne; mikroorganizmy jednokomórkowe, których komórka nie zawiera jądra komórkowego ani innych struktur komórkowych charakterystycznych dla organizmów jądrowych
Teksty i nagrania
Five kingdoms
In modern systematics, five kingdoms of organisms are distinguished: bacteria, protists, fungi, plants and animals. The main criteria for the division of organisms into five kingdoms are: the presence or absence of a cell nucleus, the number of cells making up the organism, the presence of chloroplasts as well as the presence and chemical composition of a cell wall.
Bacteria include microscopic unicellular organisms, usually living in colonies. They have a cell wall. They may have chloroplast equivalents and nourish through photosynthesis (cyanobacteria). Most bacteria are, however, heterotrophic. There is no cell nucleus in their cells. The genetic information stored in the DNA thread is contained in the cytoplasm. Due to the lack of a cell nucleus, bacteria are called prokaryotes. The remaining kingdoms are made up of eukaryotes, i.e. organisms whose cells have cell nuclei.
Protists are a very heterogeneous group. These include unicellular organisms (e.g. amoeba), multicellular organisms (e.g. Fucus) and colony organisms (e.g. Volvox). They can be autotrophic (e.g. Fucus and Volvox) or heterotrophic (amoeba). Some protists, especially autotrophic ones, such as Fucus, have a cell wall, which is most often made up of cellulose. Most of the protists live in water. Many of them are autotrophic algae inhabiting the oceans, ponds and lakes. These algae can also be found on land, but only where there is a lot of moisture. Their cells resemble plant cells, which is why they are called plant protists.
Among fungi there are both unicellular and multicellular organisms. All of them are heterotrophic – there are no chloroplasts in their cells. The fungal cells are surrounded by a cell wall. In most species, it is made up of the same compound as insect shells, i.e. chitin.
Plants are multicellular, autotrophic organisms whose cell wall is made up of cellulose.
Animals, on the other hand, are heterotrophic, multicellular organisms, not having cell walls.
Organisms can be divided into eukaryotes and prokaryotes on the basis of the presence or absence of a cell nucleus.
In modern systematics, the organisms are divided into five kingdoms: bacteria, protists, fungi, plants and animals.