E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego

MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojadów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego

GRA EDUKACYJNA

1
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnejD1D4FjT43

Gra edukacyjna umożliwia przyswojenie wiadomości na temat działań związanych z kontrolą stanu technicznego układu hamulcowego.

Zanim przystąpisz do gry, zmień tryb wyświetlania na tryb pełnoekranowy, klikając przycisk WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY.

R1AhaoXYA6xiw
Ekran początkowy gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gra polega na wcieleniu się w rolę diagnosty samochodowego, czyli pracownika stacji kontroli pojazdów; dzięki niej nauczysz się przeprowadzania kontroli stanu technicznego układu hamulcowego. By przystąpić do gry, kliknij przycisk ROZPOCZNIJ GRĘ.

R1WVT4LIc70gz
Ekran początkowy gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawym górnym rogu znajdują się przyciski funkcyjne: „Wyłącz dźwięk tła”, „Pomoc” i „Zamknij grę”. Po ich kliknięciu będziesz mógł odpowiednio: wyłączyć dźwięk towarzyszący rozgrywce, otworzyć zakładkę pomocniczą z kluczowymi zagadnieniami dla gry, a także przerwać i zakończyć rozgrywkę.

R17uC8aQ4Blvx
Widok przycisków funkcyjnych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij przycisk „Pomoc”, jeśli chcesz zaznajomić się z najważniejszymi zagadnieniami skorelowanymi z rozgrywką. Pamiętaj, że ich znajomość jest wymagana do ukończenia gry.

RKEfLN86LvHdB
Widok planszy pytania i odpowiedzi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W tej grze masz do dyspozycji jedną postać – diagnostę samochodowego. Z opisu postaci dowiesz się, jakie trzeba mieć kompetencje, by zajmować się kontrolą i oceną stanu technicznego pojazdów. Aby rozpocząć grę, kliknij przycisk ROZPOCZNIJ.

R19JQoRPx45Ij
Ekran wyboru roli
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na kolejnym ekranie gry zobaczysz, że w tej grze istnieją dwa poziomy trudności. Zapoznaj się z ich opisem. Żeby zrealizować trudniejszy poziom gry, musisz najpierw ukończyć poziom łatwy, tak więc kliknij przycisk ROZPOCZNIJ pod dostępnym poziomem gry, aby przejść dalej.

R1ZWm6T8NVsbl
Ekran poziomu trudności
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W grze będziesz odpowiadać na pytania jednokrotnego wyboru.

Po zaznaczeniu wybranej odpowiedzi, poprzez kliknięcie jednego z kółek znajdujących się z lewej strony ekranu, kliknij przycisk ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ, aby przejść dalej.

Rqobwk2ncGBD6
Przykładowe ćwiczenie w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli odpowiedziałeś prawidłowo, zobaczysz komunikat:

RxPvDxVlbnzX1
Ekran z pozytywną informacją zwrotną
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść do kolejnego pytania, kliknij przycisk KONTYNUUJ.

Jeśli odpowiedziałeś nieprawidłowo, zobaczysz komunikat oraz podpowiedź, która pozwoli Ci naprawić błąd w kolejnym podejściu.

R17kgPRnQkn6A
Ekran z negatywną informacją zwrotną
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij SPRÓBUJ PONOWNIE, aby podjąć drugą próbę.

W grze będziesz odpowiadać również na pytania wielokrotnego wyboru, co oznacza, że kilka wariantów odpowiedzi jest prawidłowych.

Zaznacz wszystkie odpowiedzi, które są wg Ciebie prawidłowe, klikając kwadraty znajdujące się po lewej ich stronie, i naciśnij przycisk ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ.

RPdPrdapy2UHa
Przykładowe ćwiczenie w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Otrzymasz komunikaty zwrotne zarówno w przypadku pozytywnej, jak i negatywnej odpowiedzi. Będą one podobne do tych przedstawionych w przypadku testu jednokrotnego wyboru.

Po odpowiedzi na wszystkie pytania na tym poziomie gry, otrzymasz komunikat o jego zakończeniu. Dowiesz się też, w jakim stopniu poradziłeś sobie z poszczególnymi zadaniami z ekranu rozpoczynającego się od słów GRATULACJE!  Będziesz mieć tutaj do wyboru dwa przyciski:

  • ZAPISZ WYNIK – utrwali rezultat i pozwoli przejść do kolejnych zadań,

  • POWTÓRZ POZIOM – zresetuje uzyskany wynik i umożliwi ponowne przejście przez test sprawdzający.

R1PIJupEivGbY
Ekran końca poziomu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W grze napotkasz też zadania typu „drag&drop” polegające na konieczności przeciągnięcia i upuszczenia elementów.

Aby wykonać to zadanie, najedź kursorem na wybrany element znajdujący się po prawej stronie, kliknij w niego, przytrzymaj, przeciągnij na odpowiednie pole znajdujące się z prawej strony, a następnie upuść.

Kliknij teraz przycisk SPRAWDŹ, znajdujący się na umieszczonym powyżej, brązowym pasku, aby zakończyć działanie i otrzymać informację o tym, czy udzielone przez Ciebie odpowiedzi są prawidłowe.

RhzhQTKRo75pP
Przykładowe ćwiczenie w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli chcesz przenieść odpowiedź na inne pole, najedź na nią kursorem, przenieś, przytrzymując wciśnięty lewy przycisk myszy, na inne pole.

RzLIataHIBxp2
Przykładowe ćwiczenie w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy rozwiążesz wszystkie zadania z drugiego poziomu trudności, zobaczysz planszę z gratulacjami i uzyskanym wynikiem. Do dyspozycji masz wtedy dwa przyciski ZAPISZ WYNIK i POWTÓRZ POZIOM.

  • ZAPISZ WYNIK – utrwali rezultat i pozwoli przejść do kolejnych zadań,

  • POWTÓRZ POZIOM – zresetuje uzyskany wynik i umożliwi ponowne przejście przez test sprawdzający.

R1VR6xe3QCP3w
Ekran końca poziomu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po ukończeniu obu poziomów gry otrzymasz informację zwrotną podsumowującą Twoje odpowiedzi oraz zdobyte punkty.

R8Gwpi2vv1BLm
Ekran podsumowujący grę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W tym miejscu masz do wyboru dwa przyciski – ZAGRAJ JESZCZE RAZ oraz ZAMKNIJ GRĘ.

RJm30tsFA1v1s
Ekran podsumowujący grę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RkaiiluTGoVrw
Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis alternatywny dotyczy gry . Typowe usterki występujące przy kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego.

Instrukcja:

Witaj w grze polegającej na wcieleniu się w rolę diagnosty, czyli pracownika stacji diagnostycznej wykonującego badania techniczne pojazdu.

Gra to interaktywne narzędzie, które pozwoli Ci na zdobycie nowych informacji na temat typowych usterek występujących w trakcie kontroli prawidłowości działania świateł i oświetlenia pojazdu samochodowego bądź utrwalenie już posiadanej wiedzy.

Gracz może się wcielić w rolę diagnosty, czyli specjalisty odpowiedzialnego za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów na podstawie parametrów podanych w instrukcji danego pojazdu, bez ich demontażu lub z demontażem częściowym, ale bez ingerencji w podstawowe funkcjonowanie połączeń różnych elementów w pojeździe.

Do zadań diagnosty należy sprawdzanie jakości i bezpieczeństwa działania poszczególnych elementów samochodu oraz podejmowanie decyzji w sprawie ich wymiany lub naprawy. Zadaniem diagnosty jest również dokonywanie okresowej oceny stanu pojazdu oraz możliwości jego dalszego uczestnictwa w ruchu drogowym. Wszystkie te czynności może wykonywać ręcznie oraz z pomocą specjalistycznych narzędzi i urządzeń.

Diagnosta samochodowy musi aktualizować wiedzę dotyczącą swoich zadań zawodowych. Powinien być dokładny, rzetelny oraz uczciwy. W tym zawodzie przydają się zainteresowania i zdolności techniczne, umiejętność koncentracji, spostrzegawczość oraz odpowiedni poziom koordynacji wzrokowo‑ruchowej. Nie bez znaczenia będzie również sprawność narządów równowagi oraz układu kostno‑stawowego.

Za każde poprawnie wykonane zadanie otrzymasz 10 punktów. Do każdego z pytań możesz podejść dwa razy, jeśli za drugim razem odpowiesz niepoprawnie przechodzisz dalej, ale nie otrzymujesz punktów.

Powodzenia!

R1e7RzwOYkTHg
Ćwiczenie 1
Elementem reflektora, który odpowiada za kierowanie jak największej części strumienia świetlnego z żarówki w kierunku jezdni jest:
RNAwxaoVdYYOP
Ćwiczenie 2
Co może zostać spowodowane przez dotknięcie nowej żarówki zabrudzonymi rękami?
REN0oQeDStkST
Ćwiczenie 3
Czy wskazanie wartości 12,72 V przez miernik uniwersalny podłączony do naładowanego w stopniu średnim akumulatora jest poprawne?
R1a5KYukSxMqB
Ćwiczenie 4
Z jaką dokładnością powinien być wykonywany pomiar światłości świateł mijania w płaszczyźnie pionowej?
ROZGtI9dN99YC
Ćwiczenie 5
Jaka jest rola odbłyśnika w reflektorze?
RxH8cnJadNceK
Ćwiczenie 6
Jaka jest rola przesłony w reflektorze?
RoWSiPqUx9t60
Ćwiczenie 7
Który opis pasuje do źródła światła w reflektorze?
Rtg4c6Oi061VS
Ćwiczenie 8
Który opis najbardziej pasuje do szyby rozpraszającej?

Powiązane ćwiczenia