bg‑azure

The picture below shows a boy who is coding a game on his laptop. Is he going to be a game designer? Do people choose their job based on what they liked at school? Is their job their hobby? What duties do they have? Study the text to find out.

Poniższa ilustracja przedstawia chłopca, który koduje grę na laptopie. Jak myślisz, czy zostanie projektantem gier komputerowych? Czy ludzie wybierają zawód na podstawie tego, co lubili w czasach szkolnych? Czy ich praca to jednocześnie ich hobby? Jakie mają obowiązki? Przeczytaj poniższy tekst, aby się tego dowiedzieć.

R7aK7NLVqJr75
Do what you love!
Rób to, co kochasz!
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/ [dostęp 21.03.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the following words with their translations.

Połącz poniższe wyrazy z ich tłumaczeniami.

R1FUteqPxWG16
boss Możliwe odpowiedzi: 1. przewodnik, 2. szef, 3. klient, 4. pamiętnik, 5. zamówienie customer Możliwe odpowiedzi: 1. przewodnik, 2. szef, 3. klient, 4. pamiętnik, 5. zamówienie tour guide Możliwe odpowiedzi: 1. przewodnik, 2. szef, 3. klient, 4. pamiętnik, 5. zamówienie order Możliwe odpowiedzi: 1. przewodnik, 2. szef, 3. klient, 4. pamiętnik, 5. zamówienie diary Możliwe odpowiedzi: 1. przewodnik, 2. szef, 3. klient, 4. pamiętnik, 5. zamówienie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Match the pictures with the words.

Połącz poniższe nazwy zawodów z odpowiednimi ilustracjami.

R1Kt8N4SZ9Zra
Źródło: dostępny w internecie: https://unsplash.com/ [dostęp 2.11.2022], https://www.pexels.com/ [dostęp 2.11.2022], domena publiczna.

Study the texts about people doing interesting jobs and learn what duties they have at work.

Przeczytaj teksty o ludziach, którzy wykonują ciekawe zawody i sprawdź, jakie obowiązki wiążą się z ich pracą.

What Do You Do For a Living?
Dorota Giżyńska What Do You Do For a Living?

Stella

I’m a cake decorator and I’m responsible forresponsible forresponsible for decorating cakes. I’m my own bossbossboss. I always wanted to be a teacher but after high school I did a cooking course and I loved it. In my job, I must be creativecreativecreative and I have to know a lot about food. Sometimes, I have to work under pressurework under pressurework under pressure because I have a lot of ordersorders [order]orders from customerscustomers [customer]customers. The most stressfulstressfulstressful part of my job is that I have to make sure every cake is ready on time.on timeon time. But the good thing about what I do is that I don’t have to wake up early in the morning. I can plan my day as I want!

Steve

I love video games. My favourite subject at school was IT. I took a lot of internet courses about game design and animation. I design games but I also have to test other people’s games. I work from homework from homework from home, but I have to talk to my boss and tell him about what I do every week. I mustn’t be late with my projects because the company will be in trouble. The best thing about my job is that I’m independentindependentindependent and my job is my hobby!

Kate

I love travelling and that’s why I decided to be a tour guidetour guidetour guide. My main dutydutyduty is to help tourists who visit new places, and tell them about the culture and history of the place. It’s really interesting. I must read a lot of books about different countries and I have to speak at least two foreign languagesforeign languages [foreign language]foreign languages. Sometimes the job is tiringtiringtiring because you’re on your feet all day but you must smile and make sure the tourists are happy. It’s also important not to be late. It’s ruderuderude and unprofessionalunprofessionalunprofessional. The best thing about my job is that I can visit a lot of exciting countries in the world.

Aisha

I didn’t really know what to do when I finished school. When my friends were getting married I wanted to help them. That’s how I became a wedding planner! I must plan every day very carefully to organise many eventsevents [event]events at the same time. In my job I have to meet a lot of people so I must be nice and friendly and I must have my diarydiarydiary with me all the time. But when I’m tired, I can have a breakhave a breakhave a break from work. I don’t have to take on new customers and I can go on holiday. If I have enough money, of course!

1 Źródło: Dorota Giżyńska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Study the text and match the words with the correct name.

Ponownie przeanalizuj tekst i dopasuj poniższe wyrazy do odpowiednich imion.

R1VA6VGpjHvcF
Stella Możliwe odpowiedzi: 1. a wedding planner, 2. a tour guide, 3. a games designer, 4. a cake decorator Steve Możliwe odpowiedzi: 1. a wedding planner, 2. a tour guide, 3. a games designer, 4. a cake decorator Kate Możliwe odpowiedzi: 1. a wedding planner, 2. a tour guide, 3. a games designer, 4. a cake decorator Aisha Możliwe odpowiedzi: 1. a wedding planner, 2. a tour guide, 3. a games designer, 4. a cake decorator
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Study the text and match the pictures with the correct name.

Po przeczytaniu tekstu dopasuj poniższe ilustracje do odpowiednich imion.

R1WXuh1lAD7Zr
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Study the text again and decide if the following sentences are true or false.

Ponownie przeczytaj tekst i zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

R1IQtliIR2feE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Drag the words to fill in the gaps

Przeciągnij i upuść poniższe wyrazy, uzupełniając luki w zdaniach.

R1XlmacauSm13
1. I’m 1. important, 2. break, 3. time, 4. responsible, 5. home, 6. pressure, 7. coordinate, 8. duty for decorating cakes.
2. Sometimes I have to work under 1. important, 2. break, 3. time, 4. responsible, 5. home, 6. pressure, 7. coordinate, 8. duty.
3. I can work from 1. important, 2. break, 3. time, 4. responsible, 5. home, 6. pressure, 7. coordinate, 8. duty.
4. My main 1. important, 2. break, 3. time, 4. responsible, 5. home, 6. pressure, 7. coordinate, 8. duty is to help tourists.
5. It’s 1. important, 2. break, 3. time, 4. responsible, 5. home, 6. pressure, 7. coordinate, 8. duty not to be late.
6. I must be on 1. important, 2. break, 3. time, 4. responsible, 5. home, 6. pressure, 7. coordinate, 8. duty.
7. I have to 1. important, 2. break, 3. time, 4. responsible, 5. home, 6. pressure, 7. coordinate, 8. duty many events at the same time.
8. I can have a 1. important, 2. break, 3. time, 4. responsible, 5. home, 6. pressure, 7. coordinate, 8. duty from work.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

GRAMATYKA

Czasowniki modalne (must / mustn't / have to / don't, doesn't have to)

Kiedy mówimy o tym, jakie mamy obowiązki, używamy czasowników modalnych. Przykłady:

I must be creative.Muszę być kreatywny/kreatywna.

You must smile at the tourists.Musisz się uśmiechać do turystów.

I have to know a lot about food.Muszę dużo wiedzieć na temat żywności.

I have to work under pressure.Muszę pracować pod presją.

I don’t have to wake up early in the morning.Nie muszę wstawać wcześnie rano.

I don’t have to travel to work.Nie muszę dojeżdżać do pracy.

I mustn’t be late with my projects.Nie wolno mi spóźniać się z projektami.

You mustn’t keep tourists waiting.Nie możesz kazać turystom czekać na siebie.

Czasowniki must i have to oznaczają obowiązek, jednak każdy z nich odnosi się do trochę innej sytuacji. Czasownik must oznacza wewnętrzną potrzebę spełniania jakiegoś obowiązku, natomiast czasownik have to oznacza, że ten obowiązek został przez kogoś narzucony.

Przykłady:

I must be punctual.Muszę być punktualny/punktualna. (To jest moje wewnętrzne przekonanie).

I have to know at least two foreign languages.Muszę znać przynajmniej dwa języki obce. (Taki jest zewnętrzny wymóg, narzucony w pracy).

Uwaga!

Zaprzeczony czasownik have to, czyli don’t have to / doesn’t have to oznacza, że nie musimy wykonywać pewnej czynności, ale zaprzeczony czasownik must, czyli mustn’t oznacza, że czegoś nie wolno nam wykonywać.

Po wszystkich powyższych czasownikach modalnych należy stosować podstawową formę czasownika.

Exercise 5

Study the sentences and choose the correct answer.

Przeczytaj poniższe zdania i wybierz prawidłowe odpowiedzi.

R5Q3IE5h9NigS
  1. You mustn’tdon’t have to be late for work. Your boss will be angry!

  2. I have todon’t have to get up early in the morning. I can start when I want.

  3. You mustmustn’t be nice to people if you want to be a wedding planner.

  4. You havehave to speak German if you want to work in Germany.

  5. You musthave to be friendly if you want to work with people.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

Translate the phrases in brackets into English. 

Przetłumacz wyrażenia w nawiasach i uzupełnij luki w poniższych zdaniach.

R1bTvuoxyTF5u
1. You     (nie musisz) Tu uzupełnij     work under pressure. 2. I     (muszę) Tu uzupełnij     read a lot of books about history. I feel it’s important in my job. 3. You     (nie możesz) Tu uzupełnij     be late for meetings. 4. I     (muszę) Tu uzupełnij     do what my boss says. It’s my duty. 5. We     (nie musimy) Tu uzupełnij     commute to work. We work from home.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 7

Make sentences about teachers’ duties. Use the phrases below and modal verbs.

Ułóż zdania na temat obowiązków nauczycieli, używając poniższych wyrażeń oraz czasowników modalnych.

work with students

read a lot of books

be on time

be friendly

shout at students

get up early

speak a foreign language

RXVcC07bFvx6B
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Show hintazurewhite
Show answerazurewhite

Słownik

boss
boss

/ bɒs /

R1IvcjDOgnILG1
Nagranie dźwiękowe

szef

RTMnJjva2nsTA1
Nagranie dźwiękowe
creative
creative

/ kriˈeɪtɪv /

RFwpeHr7fgXpi1
Nagranie dźwiękowe

kreatywny/kreatywna

R12aoaK4ijs231
Nagranie dźwiękowe
customers [customer]
customers [customer]

/ ˈkʌstəməz / / ˈkʌstəmə /

RbHf6EeFeepBT1
Nagranie dźwiękowe

klienci, klientki [klient, klientka]

Rg5rAiWf3uqsS1
Nagranie dźwiękowe
diary
diary

/ ˈdaɪəri /

Ro6yJmXl2B1GV1
Nagranie dźwiękowe

tu: kalendarz

RBwFW9DtesKx11
Nagranie dźwiękowe
duty
duty

/ ˈdjuːti /

RofKq73WLofXC1
Nagranie dźwiękowe

obowiązek

RaYeHyFxdQZrr1
Nagranie dźwiękowe
events [event]
events [event]

/ ɪˈvents / / ɪˈvent /

R13d5bw4xQq9d1
Nagranie dźwiękowe

wydarzenia [wydarzenie], imprezy [impreza]

R1Vj0j03yEUQq1
Nagranie dźwiękowe
foreign languages [foreign language]
foreign languages [foreign language]

/ ˈfɒrən ˈlæŋɡwɪdʒɪz / / ˈfɒrən ˈlæŋɡwɪdʒ /

R1ebGOU0UWBUm1
Nagranie dźwiękowe

języki obce [język obcy]

R1GqOpp4zANe81
Nagranie dźwiękowe
have a break
have a break

/ həv ə breɪk /

R1Xc3hqQqEAJS1
Nagranie dźwiękowe

zrobić sobie przerwę

R1UG8XTxS21Uo1
Nagranie dźwiękowe
independent
independent

/ ˌɪndɪˈpendənt /

R1YKPbRZRlVKi1
Nagranie dźwiękowe

niezależny/niezależna

R1NEIpSwlK6Sy1
Nagranie dźwiękowe
on time
on time

/ ˈɒn ˈtaɪm /

RNpvl8lwhCeYp1
Nagranie dźwiękowe

na czas

RATUllLdd33Z01
Nagranie dźwiękowe
orders [order]
orders [order]

/ ˈɔːdəz / / ˈɔːdə /

R1L1MTf1axpkU1
Nagranie dźwiękowe

zamówienia [zamówienie]

R2r7LUBwfPQ5Q1
Nagranie dźwiękowe
responsible for
responsible for

/ rɪˈspɒnsəbl̩ fɔː /

RASaEcnajUY4N1
Nagranie dźwiękowe

odpowiedzialny/odpowiedzialna za

Rk8FSCPqyMf4Q1
Nagranie dźwiękowe
rude
rude

/ ruːd /

RJGvR7IwDDEcZ1
Nagranie dźwiękowe

niegrzeczny/niegrzeczna

RBmVcvj86bp8z1
Nagranie dźwiękowe
stressful
stressful

/ ˈstresfl̩ /

ReB59biLqSjAc1
Nagranie dźwiękowe

stresujący/stresująca

R1HBXUsON9VFy1
Nagranie dźwiękowe
tiring
tiring

/ ˈtaɪərɪŋ /

R1drogNPLpy3B1
Nagranie dźwiękowe

męczący

R1LRpewVa0jGs1
Nagranie dźwiękowe
tour guide
tour guide

/ tʊə ɡaɪd /

R1MUbt3kKybNa1
Nagranie dźwiękowe

przewodnik/przewodniczka

RWp8ZjVLHtZa71
Nagranie dźwiękowe
unprofessional
unprofessional

/ ˌʌnprəˈfeʃn̩əl /

RIZ85IiQ0Wuxv1
Nagranie dźwiękowe

nieprofesjonalny/nieprofesjonalna

RzhQ7tT6K0qva1
Nagranie dźwiękowe
work from home
work from home

/ ˈwɜ:k frəm hoʊm /

RE9hImBtZE9iO1
Nagranie dźwiękowe

pracować z domu

R4uihKQWqCg741
Nagranie dźwiękowe
work under pressure
work under pressure

/ ˈwɜ:k ˈʌndə ˈpreʃə /

RNpAICHoPdxtf1
Nagranie dźwiękowe

pracować pod presją

RsNYBAoUgUxGL1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

RDaCCFaLUrBBA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.