Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter kadłubów jednostek pływających. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodach monter kadłubów jednostek pływających 721406 i technik budowy jednostek pływających 311942.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających:
wykonywania obróbki blach i profili hutniczych,
prefabrykowania i montowania kadłuba jednostek pływających,
wykonywania operacji transportowych w procesie budowy kadłuba jednostek pływających,
przygotowania kadłuba jednostek pływających oraz urządzeń do wodowania,
wykonywania prac związanych z remontem lub modernizacją kadłuba jednostek pływających.
Efekty kształcenia
TWO.03.5. Prefabrykacja sekcji, montaż bloków i sekcji kadłuba jednostek pływających.
Uczeń:
odczytuje dokumentację konstrukcyjną, traserską i pomiarową, dotyczące prefabrykacji sekcji i montażu bloków kadłuba jednostek pływających,
określa technologię wykonania montażu sekcji oraz bloków,
charakteryzuje maszyny, urządzenia, sprzęt i narzędzia niezbędne do wykonania procesu prefabrykacji sekcji i montażu bloków,
wykonuje podbudowę do prefabrykacji sekcji i montażu bloków,
wykonuje sekcje płatowe, płaskie oraz przestrzenne,
montuje bloki kadłuba jednostek pływających z sekcji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Metody montażu kadłuba”„Metody montażu kadłuba” to animacja przedstawiająca 3 metody montażu kadłuba z wykorzystaniem rysunku okrętowego (2D) i aksonometrycznego (3D). Obrazują one metody montażu kadłuba: piramidalną, trapezową i wyspową. Zasób „Tworzenie symulacji 3D montażu kadłuba”„Tworzenie symulacji 3D montażu kadłuba” to gra edukacyjna, która pozwala stworzyć symulację kadłuba w 3 etapach.
Etap 1: tworzenie sekcji przestrzennych na podstawie rysunku okrętowego 2D.
Etap 2: tworzenie bloków na podstawie rysunku okrętowego 2D.
Etap 3: montaż kadłuba z możliwością wyboru metody montażu.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter kadłubów jednostek pływających
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z montażem kadłuba. Może zostać wykorzystany podczas pracy metodą lekcji odwróconej, uczniowie przed lekcją zapoznają się ze zdjęciami przykładowych kadłubów w sieci, zapisują, co wydawało im się najciekawsze i najtrudniejsze w związku z ich budową (2 informacje o trudnościach, 2 informacje‑ciekawostki). Nauczyciel zbiera kartki z notatkami o tym, czego uczniowie się dowiedzieli. Następnie uczniowie zostają podzieleni na grupy, każda z grup otrzymuje kartki ze stwierdzeniami (ich liczba jest zależna od wielkości zespołu) i odnosi się do nich - stwierdza, czy tak samo odbiera daną kwestię. Następnie każda grupa komentuje na forum klasy informacje ze swojej kartki. Możliwe, że przy okazji wywiąże się dyskusja, którą moderować będzie nauczyciel.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Animacja w grafice 2D i 3D „Metody montażu kadłuba”
Nauczyciel przedstawia uczniom animację na temat montażu kadłuba, a następnie przedstawia stwierdzenia związane z metodami montażu. Każdy uczeń otrzymuje swoje stwierdzenie, są one losowane z puli przygotowanej przez nauczyciela. Uczniowie uczą się w konwencji turniejowej, każdy zapisuje na kartce pytanie do przedstawionego stwierdzenia, a nie odpowiedź. Następnie nauczyciel na forum odczytuje wszystkie pytania, uczniowie wspólnie sprawdzają ich poprawność. Nauczyciel notuje, którzy uczniowie zadali poprawne pytania, i nagradza ich, np. plusem. W razie błędnych odpowiedzi nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe rozwiązanie. Ma to na celu utrwalenie poznanych z animacji metod montażu kadłuba.
Dodatkowo nauczyciel może polecić wykonanie uczniom interaktywnych materiałów sprawdzających z tego e‑materiału dla dodatkowego sprawdzenia i utrwalenia poznanych wiadomości.
Gra edukacyjna „Tworzenie symulacji 3D montażu kadłuba”
Uczniowie indywidualnie grają w grę. Można grać w też parze i wymieniać się spostrzeżeniami na temat sposobów montażu kadłuba, najciekawsze uwagi można zapisać.
Dzięki niej uczniowie mogą zapoznać się z różnymi metodami montażu kadłuba.
Nauczyciel pomaga uczniom, jeśli zajdzie taka potrzeba, oraz w przypadku błędów tłumaczy, co należy zrobić inaczej. Można też omówić poszczególne trudności jako studia przypadków.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z animacją, a następnie na kolejnej lekcji przeprowadza z nimi dyskusję w celu sprawdzenia poziomu przyswojenia wiedzy. Poza tym odbywa się klasowy turniej wiedzy (wykorzystane zostają materiały interaktywne). Uczniowie przygotowują także plakat z opisem sposobów montażu. Nauczyciel może też polecić uczniom zagrać w grę edukacyjną, a następnie na lekcji porównać osiągnięte przez nich wyniki. Uczniowie mogą też samodzielnie stworzyć notatki wizualne z opisami sposobów montażu kadłuba.
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy (wyszukanie na podstawie wskazań z netografii i bibliografii ciekawostek na temat montażu kadłuba, zapisanie 2‑3 najciekawszych informacji), drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach (tworzenie wspólnego plakatu z opisami sposobów montażu kadłuba i notatkami wizualnymi).
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale.
Po obejrzeniu animacji oraz zagraniu w grę uczeń może sprawdzić swoją wiedzę poprzez rozwiązanie zadań z interaktywnych materiałów sprawdzających. Każde zadanie posiada informację zwrotną. Uczniowie pracujący szybciej mogą stworzyć drzewo, na którym zapiszą podstawowe informacje nt. montażu kadłuba, a na rozgałęzieniach 2‑3 słowa kluczowe opisujące dany etap montażu. Uczniom, którzy pracują wolniej warto zaproponować, aby mieli otwarty w tle słownik i zaglądali do niego w razie potrzeby i trudności.
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na trzy grupy.
Każda z grup ma przydzieloną jedną metodę montażu kadłuba, czyli metodę piramidalną, trapezową lub wyspową. Na podstawie animacji uczniowie wykonują prezentację, którą później zaprezentują reszcie klasy, tak aby każdy mógł poznać wszystkie metody. Uczniowie mają kreatywnie przedstawić swoje zagadnienie, np. przez mapę myśli, drzewko, plakat; forma dowolna do ustalenia z nauczycielem.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Animacja „Metody montażu kadłuba” przedstawia trzy metody montażu wraz z ich opisem, natomiast gra edukacyjna „Tworzenie symulacji 3D montażu kadłuba” umożliwia uczniowi samodzielne przeprowadzenie procesu montażu. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Na lekcji zastosować można rutyny widzialnego myślenia (visible thinking routine), są to schematy widzialnego myślenia, budują kulturę myślenia. Schematy to zestaw prostych poleceń, aktywności oraz pytań otwartych, które pozwolą nauczycielowi „widzieć” proces myślenia uczących się i zachęcić ich do zgłębienia tematyki związanej z montażem kadłubów. Uczniowie zdolni otrzymają w ramach tej metody zadania otwarte, np. wymień i omów metody montażu kadłuba. Uczniowie pracujący wolniej mogą odpowiadać na pytania zamknięte – np. te z interaktywnych materiałów sprawdzających. Podczas pracy z tworzeniem symulacji 3D montażu kadłuba można zastosować metodę odkrywania przez dociekanie. Uczniowie będą samodzielnie poszukiwać i dociekać, jakie jest rozwiązanie problemu, a może być ich kilka. Uczniowie zdolni wesprą tych pracujących wolniej – pojawią się elementy tutoringu rówieśniczego.
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Każdy e‑materiał posiada alternatywną wersję WCAG. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. Podczas realizacji tego tematu zostanie wykorzystana metoda learning by doing (action learning) – uczniowie każdorazowo będą poznawać nowy temat przez działanie. W metodzie kładzie się nacisk na przyswojenie nowych umiejętności – dlatego metoda ta sprawdzi się także dla wszystkich uczniów ze SPE.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści