Bez owijania rzeczownika w bawełnę
Z podanych przysłów wypisz tutaj lub w zeszycie rzeczowniki. Zapisz je w formie podstawowej, czyli w mianowniku liczby pojedynczej.
Wilk muchami się nie nasyci.
Czasem deszcz spadnie, choć nie widać chmur.
Ogień gaś wodą, złość – przyjaźnią.
Na miejscu pokrzywy pokrzywa wyrośnie.
Mysz w młynie z głodu nie zginie.
Gniew jest złym doradcą.
Zielsku mróz nie szkodzi.
Jak rozumiecie przysłowia z ćwiczenia 1.? W jakiej sytuacji można by ich użyć? Podyskutujcie o tym w klasie.
Odmień przez przypadki wyraz „kot”.
Przypadek | Pytanie | Lp. | Lm. |
---|---|---|---|
M. | kto? co? | kot | koty |
D. | |||
C. | |||
B. | |||
N. | |||
Ms. | |||
W. |
Zapisz po cztery przykłady rzeczowników rodzaju męskiego, żeńskiego i nijakiego.
Pogrupuj rzeczowniki.
wąż, Warszawa, tęsknota, bieg, kosz, wiara, krzesło, miska, sól, złoto, Ania, smutek, kolega, Tatry, Atlantyk, marynarz, ucho, sprzedawczyni, młodość, kukułka, Śniardwy, Hel, młotek, kradzież, wróbel, Prus
Nazwy własne | |
---|---|
Rzeczowniki konkretne | |
Rzeczowniki abstrakcyjne | |
Rzeczowniki żywotne |
Obejrzyj film i przypomnij sobie, w jaki sposób wiedza o wymianie głosek w odmianie rzeczowników może ci pomóc w ortografii.
Odmień podane wyrazy przez liczby i przypadki. Zaznacz oboczności zachodzące podczas odmiany.
pole, samochód, miasto, piec, ogród, futro, sen, las