E-materiały do kształcenia zawodowego

Monitorowanie poziomu zanieczyszczeń środowiska (powietrza, wód i gleb)

CHM.05. Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska - Technik ochrony środowiska 325511

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób.
Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Monitorowanie poziomu zanieczyszczeń środowiska  (powietrza, wód i gleb).
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w których e‑materiał może być wykorzystany: Technik ochrony środowiska 325511.
Kod i nazwa kwalifikacji: CHM.05. Monitorowanie stopnia zanieczyszczenia środowiska.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: Technik ochrony środowiska 325511.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Celem e‑materiału jest przedstawienie uczniowi metod monitoringu środowiska, zasad planowania monitoringu, sposobów pobierania próbek oraz narzędzi w tym celu wykorzystywanych. Treść e‑materiału stanowi również teoretyczne przygotowanie do wykonywania badań środowiska, prowadzenia odpowiedniej dokumentacji i wykonywania analiz laboratoryjnych.
E‑materiał dostarcza praktyczną wiedzę i rozwija praktyczną wiedzę i umiejętności związane z planowaniem i przeprowadzaniem monitoringu oraz badań środowiska.
Jego celem jest udostępnienie różnorodnych materiałów, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności, rozwój kompetencji komunikacyjno—cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne

E‑materiał: Monitorowanie poziomu zanieczyszczeń środowiska (powietrza, wód i gleb) zawiera multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych:
Sekwencje filmoweDESCoRuGSekwencje filmowe: Planowanie prac związanych z badaniem środowiska oraz Prowadzenie badań procesów  zachodzących w środowisku,
Galeria zdjęćD3O5flMrFGaleria zdjęć: Zasady pobierania próbek poszczególnych komponentów środowiska, wykonywanie oraz zabezpieczenie i przechowywanie  z przeznaczeniem do badań laboratoryjnych,
SymulatorD19vXFHIKSymulator: Dobór odczynników chemicznych niezbędnych do badań laboratoryjnych procesów zachodzących w środowisku.

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceD1FhzDDppInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuDlmsgyZ8ySłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaD12v21SDTPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięD6oxADpsDPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaDgwRJhkuoNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:

Sekwencje filmoweDESCoRuGSekwencje filmowe: Planowanie prac związanych z badaniem środowiska oraz Prowadzenie badań procesów zachodzących w środowisku — przedstawiają najważniejsze zagadnienia związane z badaniami komponentów środowiska i ich monitoringiem, a przy tym określają różnicę między tymi dwoma pojęciami. W ramach Sekwencji filmowych omawiane są sposoby planowania i przygotowania działań mających na celu wykrycie i określenie stopnia zanieczyszczenia w powietrzu, wodach i glebach. Na ekranie prezentowane są urządzenia pomiarowe, środki ochrony osobistej oraz stanowiska pracy. Sekwencje filmowe mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela podczas prowadzenia lekcji dotyczących ochrony środowiska.

Poznasz cele szczegółowe Sekwencji filmowych:
- omówienie różnicy pomiędzy badaniami komponentów środowiska a monitoringiem środowiska,
- przedstawienie najważniejszych wytycznych właściwego planowania monitoringu środowiska,
- opis metod i urządzeń do badań różnych komponentów środowiska (woda, powietrze, gleby).

Galeria zdjęćD3O5flMrFGaleria zdjęć: Zasady pobierania próbek poszczególnych komponentów środowiska, wykonywanie oraz zabezpieczenie i przechowywanie z przeznaczeniem do badań laboratoryjnych — ukazuje najważniejsze zasady pobierania, utrwalania i transportowania próbek komponentów środowiska, a także sposoby i wytyczne prowadzenia badań analitycznych na tychże próbkach. Ponadto w Galerii zdjęć zaprezentowany został szereg urządzeń przeznaczonych do pobierania próbek z różnych rodzajów komponentów środowiska.

Poznasz cele szczegółowe Galerii zdjęć:
- przedstawienie zasad pobierania, utrwalania i transportowania próbek komponentów środowiska,
- prezentacja narzędzi przeznaczonych do pobierania próbek komponentów środowiska,
- zapoznanie z metodami badań analitycznych przeprowadzanych w ramach monitoringu środowiska.

• SymulatorD19vXFHIKSymulator: Dobór odczynników chemicznych niezbędnych do badań laboratoryjnych procesów zachodzących w środowisku — umożliwia odtworzenie działań związanych z laboratoryjną analizą zanieczyszczeń. Symulator przedstawia zagadnienia teoretyczne związane z wykrywaniem jonów chlorkowych w próbkach wody metodą Mohra, po czym pozwala uczniowi na samodzielne wykonanie doświadczenia przy użyciu symulatora. Po wykonaniu badania, uczeń analizuje otrzymany wynik i dokonuje oceny, czy badany roztwór spełnia wymagania stawiane dla wody pitnej.

Poznasz cele szczegółowe Symulatora:
- omówienie zagadnień teoretycznych związanych z wykrywaniem jonów chlorkowych w roztworach,
- umożliwienie przeprowadzenia badania środowiska przy użyciu symulatora,
- pozwolenie uczniowi na dokonanie analizy wyników i na ich podstawie określenie, czy badana woda spełnia wymagania wody pitnej.

Wszystkie materiały sprawdzające odnoszące się do Sekwencji filmowych, Galerii zdjęć i Symulatora sprawdzają wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionej aktywności.
Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość.
Możesz pracować w swoim tempie, przeglądać plansze, grafiki, zatrzymywać, powtarzać materiał wraz z komentarzem tekstowym. Obudowa dydaktyczna w formie: Słownika pojęć, Netografii i Bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności. Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, masz możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.

E‑materiał służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać ci treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1

5.1. Instrukcja dla uczącego się

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.

Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.

 Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.: 

• Sekwencje filmoweDESCoRuGSekwencje filmowe: Planowanie prac związanych z badaniem środowiska oraz Prowadzenie badań procesów zachodzących w środowisku — zawierają zagadnienia związane z badaniami i monitoringiem środowiska, omawiają sposoby planowania monitoringu, wykrywania i określania stopnia zanieczyszczenia. Na ekranie prezentowane są urządzenia pomiarowe, środki ochrony osobistej oraz stanowiska pracy.
Galeria zdjęćD3O5flMrFGaleria zdjęć: Zasady pobierania próbek poszczególnych komponentów środowiska, wykonywanie oraz zabezpieczenie i przechowywanie  z przeznaczeniem do badań laboratoryjnych — ukazuje najważniejsze zasady pobierania, utrwalania i transportowania próbek komponentów środowiska, a także sposoby i wytyczne prowadzenia badań analitycznych, prezentuje urządzenia i narzędzia przeznaczone do pobierania próbek.
SymulatorD19vXFHIKSymulator: Dobór odczynników chemicznych niezbędnych do badań laboratoryjnych procesów zachodzących w środowisku — przedstawia zagadnienia teoretyczne związane z wykrywaniem jonów chlorkowych w próbkach wody metodą Mohra, a także pozwala uczniowi na samodzielne wykonanie doświadczenia przy użyciu symulatora.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających. Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści