Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R2N6TThvmIOFW
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
RRAZv7HTQIrxR
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
R1UoDelEmkMkW
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
RO1R0NCfz4qih
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
We wprowadzeniuD1AaKk04cwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
Aby wyświetlić e‑bookD17KMUqNhe‑book, należy kliknąć na jego okładkę. Otworzy się wtedy nowa karta w przeglądarce, gdzie można będzie zapoznać się z jego treścią.
ReOrN2wQbvUTA
E‑book zawiera interaktywny spis treści. Tytuł każdego rozdziału jest hiperłączem, po kliknięciu którego na ekranie pojawia się odpowiedni fragment e‑booka. Na końcu każdego rozdziału znajduje się hiperłącze, które pozwala na powrót do spisu treści.
RyjSs5ezc2b2c
W treści e‑booka znajdują się także hiperłącza do innych multimediów zawartych w e‑materiale. Po kliknięciu na hiperłącze użytkownik zostanie przekierowany do odpowiedniego multimedium.
Plansza interaktywna
E‑materiał posiada dwie plansze interaktywneD7MghHrhlplansze interaktywne. Ich użytkowanie jest takie samo. Każda z plansz składa się z dwóch obrazków, na których umieszczone są znaczniki. Pierwszy obrazek zawiera tekst w języku polskim, drugi – w angielskim. Aby przejść do tekstu angielskiego, należy kliknąć na znajdującą się po prawej stronie planszy strzałkę.
REByaW3Im3kNz
Po kliknięciu na znacznik z prawej strony planszy wyświetla się opis.
RT2s2eVAIcMlf
W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.
W oknach otwierających się po kliknięciu danego znacznika znajdują się poza informacjami tekstowymi nagrania audio dostępne w odtwarzaczu. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu, pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia oraz informacja o całkowitej długości nagrania. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności.
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole:
RKUFn8HxfXiDw
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
RZDcTY7VQ40RF
Aby przejść do poprzedniego filmu należy kliknąć ikonę strzałki zwróconej w lewą stronę. Analogicznie, aby przejść do kolejnego filmu należy kliknąć strzałkę zwróconą w prawą stronę. Ikony te pozwalają przechodzić pomiędzy polską i angielską wersją językową filmu.
R3Dq681BUVZGi
Aby po zakończeniu filmu nie włączyła się wersja w języku angielskim, należy kliknąć ikonę powtarzania filmu.
RcTzfZCykKTa0
Aby odtworzyć losową wersję filmu należy kliknąć ikonę odtwarzania losowego.
RiFg7xWqsgb16
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
R3GMmk3PWHQy4
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
R7l9Oy9F2ugGS
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RXsYRXGoXg3bP
Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów. Jest to szczególnie istotna funkcjonalność, gdy film zawiera napisy obcojęzyczne, np. w języku angielskim.
RwYriRJrFg9oe
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
R1NVdavqKMCw5
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
RzAE99D4BIBTF
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
Interaktywne materiały sprawdzająceDWJqrJMmWInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
R16KG8yExhyBv
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RNYLOhS7Y003y
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.
Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”.
Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi na ekranie pojawi się informacja zwrotna ze wskazaniem materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.
Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.
Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.
Po prawej stronie każdego polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
R8buTk83nU6Nh
Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.
Grupowanie elementów - ćwiczenia tego typu polegają na przeciąganiu kafelków z tekstem do odpowiedniego pola. Aby przeciągnąć kafelek, należy go kliknąć lewym przyciskiem myszy, przeciągnąć do wybranego pola i upuścić, zwalniając lewy przycisk myszy.
RyjGLQe2qvFrf
Uzupełnianie tabeli - przy ćwiczeniach tego typu należy w puste pola wpisać odpowiednią informację. Przy wpisywaniu tekstu należy zwrócić uwagę na pełne nazwy podmiotów oraz wielkość liter.
R1dR31oMG58KL
Ćwiczenia polegające na łączeniu w pary polegają na odpowiednim uporządkowaniu elementów. W przypadku łączenia pojęcia z definicją, należy kliknąć na daną definicję lewym przyciskiem myszy i przeciągnąć do wybranego wiersza, w którym znajduje się odpowiadające definicji pojęcie.
R12WlN3t1G1gi
Analogiczny mechanizm występuje w przypadku ćwiczeń, w których w pary należy połączyć grafiki. W tym przypadku grafiki z dolnego wiersza należy przyporządkować do grafik z górnego wiersza.
RL9uApTjRFLxm
Ćwiczenia oparte na uzupełnianiu tekstu. W pierwszym przykładzie należy puste pola uzupełnić znajdującymi się pod tekstem kafelkami. W tym celu należy kliknąć wybrany kafelek lewym przyciskiem myszy i trzymając go, przeciągnąć do wybranego pustego pola.
R1d6sya2cLH4E
Innym przykładem jest ćwiczenie, w którym należy wpisać z klawiatury do pustych pól tekst. W przypadku takich ćwiczeń należy zwrócić uwagę na odpowiednią formę gramatyczną słowa oraz wielkość liter.
RgHTnbtwz2c1A
Ćwiczenia, w których należy przeciągnąć tekst na grafikę. Aby uzupełnić ćwiczenie, należy kliknąć lewym przyciskiem myszy wybrany kafelek z tekstem pod grafiką i przeciągnąć do odpowiedniego punktu (okrągłe, interaktywne pola).
R1e1arxmcWXtT
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikD1DxhF9T1Słownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
RvTOmblSlxGQB
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaDyViybpZZPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Na początku przewodnika znajduje się interaktywny spis treści, który pozwala przejść bezpośrednio do wybranej części. Na końcu każdej części jest łącze pozwalające powrócić do spisu treści.
Pierwsza część przewodnika przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Nazwa każdego zasobu to hiperłącze, które pozwala przejść do danej składowej e‑materiału. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięDjg3Pr96JPrzewodnik dla uczącego się składa się z trzech części. Na początku przewodnika znajduje się interaktywny spis treści, który pozwala przejść bezpośrednio do wybranej części. Na końcu każdej części jest łącze pozwalające powrócić do spisu treści.
Pierwsza część przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Nazwa każdego zasobu to hiperłącze, które pozwala przejść do danej składowej e‑materiału. Druga część zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Trzecia część to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaD1EgnfWqtNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować do paska przeglądarki adres internetowy.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px