5) uses gained knowledge in the field of geometry and arithmetic, his accounting skills and appropriate methods to solve the tasks settled in the practical context.
- Specify the unknown of the task and mark it with the letter.
- Check, if the solution of the task specifies all the conditions of the task.
- Rearrange the equationequationequation describing the content of the task.
- Read the content of the task carefully.
The teacher also prepares 9 envelopes: three marked with number 1, three marked with number 2 and three marked with number 3.
The envelopes with number 1 contain the following task:
1. Darek and his father are 60 years altogether. Darek’s father is three years older than his son. How old is Darek?
The envelopes with number 2 contain the following task:
2. Marcin has raised the savings of 61 PLN. He has had only 2 PLN and 5 PLN coins in his money‑box . There were 8 coins of 2 PLN. How many coins of 5 PLN has Marcin got in his money box?
The envelopes with number 3 contains the following task:
3. The perimeterperimeterperimeter of the triangle is 24 dm. Calculate the length of its side knowing that the side of the middle length is longer by 2 cm than the shortest side and shorter by 2 cm than the longest side.
The student brings the cardboard and the colorful felt‑tips for the lesson.
The students revise solving of the equations and reducing the algebraic expressions to the simplest form.
The teacher introduces the topic of the lesson: solving the text tasks by using the equations.
The students work individually using their computers. They are going to analyse the slideshow about solving the text tasktext tasktext task by using the equations.
[SLIDESHOW]
The students work in pairs. Using the information they have gained they put the stages of the text tasks prepared by the teacher in the correct order. Next, one of the students reads the correct order aloud:
The snowball sampling method. The students work in the groups of three or four. The receive the task prepared earlier by the teacher. They write on the cardboard the stages of solving the task. Next, the groups which have solved the task 1 discuss gained results and complete their task descriptions, if necessary. The groups solving the task 2 and 3 act in the similar way. Finally the leaders of the groups present the solutions of the tasks 1, 2 and 3 in front of the class.
Using the gained information the students solve the text tasktext tasktext task by using the equations. Then, in pairs they compare the results.
Task 1 A x number was increased by 135 to receive the number of 271. What number was increased?
Task 2 The areaareaarea of the rectangle equals 104 cmIndeks górny 22. One of its side is 8 cm long. What is the length of the other side of the rectangle?
Task 3 There are 25 students in a class. The number of boys is lower by 6 than the number of girls. How many girls and how many boys are there in that class?
Za dwa kilogramy jabłek i kilogram gruszek, Kasia zapłaciła 9,10 zł. Ile kosztuje kilogram jabłek, jeżeli kilogram gruszek kosztuje 3,30 zł?
m49bc5714a39f5a9a_1528449000663_0
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań
m49bc5714a39f5a9a_1528449084556_0
Drugi
m49bc5714a39f5a9a_1528449076687_0
XIV. Zadania tekstowe. Uczeń:
5) do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym stosuje poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody.
m49bc5714a39f5a9a_1528449068082_0
45 minut
m49bc5714a39f5a9a_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
m49bc5714a39f5a9a_1528449552113_0
1. Zapisywanie informacji i danych z treści zadania w formie równania.
2. Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m49bc5714a39f5a9a_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje informacje i dane z treści zadania w formie równania,
- rozwiązuje równania z jedną niewiadomą.
m49bc5714a39f5a9a_1528449534267_0
1. Kula śnieżna.
2. Analiza sytuacyjna.
m49bc5714a39f5a9a_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m49bc5714a39f5a9a_1528450127855_0
Nauczyciel przygotowuje na zajęcia, dla każdej pary uczniów, zestaw 6 karteczek. Na każdej z nich zapisuje jedno ze zdań:
- Rozwiąż równanie.
- Zapisz odpowiedź na zadane pytanie.
- Ustal niewiadomą w zadaniu i oznacz ją literą.
- Sprawdź, czy rozwiązanie równania spełnia wszystkie warunki zadania.
- Ułóż równanie opisujące treść zadania.
- Przeczytaj uważnie treść zadania.
Nauczyciel przygotowuje również 9 kopert: trzy oznaczone numerem 1, trzy oznaczone numerem dwa oraz trzy oznaczone numerem 3. W kopertach oznaczonych numerem 1 umieszcza zadanie:
1. Darek i jego tata mają razem 60 lat. Tata Darka jest trzy razy starszy od niego. Ile lat ma Darek?
W kopertach oznaczonych numerem 2 umieszcza zadanie:
2. Marcin uzbierał 61 zł oszczędności. W skarbonce miał tylko monety dwuzłotowe oraz pięciozłotowe. Monet dwuzłotowych było 8. Ile monet pięciozłotowych miał Marcin w skarbonce?
W kopertach oznaczonych numerem 3 umieszcza zadanie:
3. Obwód pewnego trójkąta wynosi 24 dm. Oblicz długości boków tego trójkąta wiedząc, że bok średniej długości jest o 2 cm dłuższy od najkrótszego boku i o 2 cm krótszy od najdłuższego boku.
Uczniowie przygotowują na zajęcia karton i kolorowe mazaki.
Uczniowie powtarzają wiadomości dotyczące rozwiązywania równań oraz sprowadzania do najprostszej postaci wyrażeń algebraicznych.
m49bc5714a39f5a9a_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą rozwiązywać zadania tekstowe za pomocą równań.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań.
[SLIDESHOW]
Uczniowie pracują w parach. Wykorzystując zdobyte informacje, układają we właściwej kolejności etapy rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań, zapisane na karteczkach przygotowanych przez nauczyciela. Następnie wybrany uczeń odczytuje na głos właściwą kolejność:
- Przeczytaj uważnie treść zadania.
- Ustal niewiadomą w zadaniu i oznacz ją literą.
- Ułóż równanie opisujące treść zadania.
- Rozwiąż równanie.
- Sprawdź, czy rozwiązanie równania spełnia wszystkie warunki zadania.
- Zapisz odpowiedź na zadane pytanie.
Metoda kuli śnieżnej. Uczniowie pracują w grupach 3‑4 osobowych. Otrzymują od nauczyciela, przygotowane wcześniej zadania w kopertach. Etapy rozwiązywania zadania zapisują na kartonie. Następnie grupy, które rozwiązywały zadanie oznaczone numerem 1, konsultują otrzymane przez siebie rezultaty uzupełniając, w razie potrzeby, braki w opisie swoich rozwiązań. Podobnie postępują grupy, które rozwiązywały zadania oznaczone numerem 2 i 3. Na koniec wybrani reprezentanci grup, przedstawiają rozwiązania zadań 1, 2 i 3 na forum klasy.
Uczniowie pracują samodzielnie, rozwiązując zadania tekstowe za pomocą równań. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 1 Pewną liczbę zwiększono o 135 i otrzymano 271. Jaka to liczba?
Polecenie 2 Pole prostokąta wynosi 104 cmIndeks górny 22. Jeden z jego boków ma długość 8 cm. Jaką długość ma drugi bok?
Polecenie 3 W pewnej klasie uczy się 25 uczniów. Chłopców jest o 6 mniej niż dziewczynek. Ile dziewczynek, a ilu chłopców jest w tej klasie?
Polecenie 4 Za dwa kilogramy jabłek i kilogram gruszek, Kasia zapłaciła 9,10 zł. Ile kosztuje kilogram jabłek, jeżeli kilogram gruszek kosztuje 3,30 zł?
Polecenie dla chętnych Znajdź trzy kolejne liczby naturalne, których suma wynosi 261.
m49bc5714a39f5a9a_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Rozwiązując zadanie tekstowe za pomocą równania należy:
1. Przeczytać uważnie treść zadania.
2. Ustalić niewiadomą w zadaniu i oznaczyć ją literą.
3. Ułożyć równanie opisujące treść zadania.
4. Rozwiązać równanie.
5. Sprawdzić, czy rozwiązanie równania spełnia wszystkie warunki zadania.
6. Zapisać odpowiedź na zadane pytanie.
equation1
equation
równanie - dwa wyrażenia algebraiczne połączone znakiem równości, przy czym przynajmniej w jednym z tych wyrażeń występuje co najmniej jedna niewiadoma, oznaczona literą