4) reads from the graph of the function: the domain, the range, roots, monotonic intervals, intervals in which the function takes values not greater (not smaller) or smaller (not greater) than a given number, greatest and smallest values of the function (if they exist) in the closed interval and arguments for which the function takes greatest and smallest values.
Group work – students write a few formulas of linear functions and draw plots. Based on plots they determine whether the function is increasing, decreasing or constant.
They try to identify the relation between the monotonicity of the function and the sign of its slope. They verify their theories by analysing the slideshow.
Task Students create mental maps on which they illustrate obtained information about the monotonicity of linear function. Representatives of groups present maps and discuss most important elements.
[Slideshow]
They point out that a linear function described with the formula f(x) = ax + b is:
- increasing when slopeslopeslope a is a positive number,
- decreasing when slope a is a negative number,
- constant when slope a is equal to 0.
Students use obtained information in the exercises.
Podaj wzór funkcji malejącej, która przecina oś Y w punkcie o współrzędnych (0, 7), a jej miejscem zerowym jest liczba 2.
m6d79b9270767a3fd_1528449000663_0
Funkcja liniowa rosnąca, funkcja liniowa malejąca
m6d79b9270767a3fd_1528449084556_0
Trzeci
m6d79b9270767a3fd_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
m6d79b9270767a3fd_1528449068082_0
45 minut
m6d79b9270767a3fd_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m6d79b9270767a3fd_1528449552113_0
1. Określanie zależności między współczynnikiem kierunkowym funkcji, a monotonicznością funkcji.
2. Określanie monotoniczności funkcji liniowej.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m6d79b9270767a3fd_1528450430307_0
Uczeń:
- określa zależność między współczynnikiem kierunkowym funkcji, a monotonicznością funkcji,
- określa monotoniczność funkcji liniowej.
m6d79b9270767a3fd_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Mapa mentalna.
m6d79b9270767a3fd_1528449514617_0
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
m6d79b9270767a3fd_1528450127855_0
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przypomnienie poznanych dotychczas wiadomości o funkcji liniowej.
Uczniowie przypominają też terminologię związaną z monotonicznością funkcji.
Nauczyciel informuje, że w czasie lekcji uczniowie odkryją związek między monotonicznością funkcji liniowej, a jej współczynnikiem kierunkowym.
m6d79b9270767a3fd_1528446435040_0
Praca w grupach – uczniowie zapisują po kilka wzorów funkcji liniowej, rysują wykresy tych funkcji. Na podstawie wykresów określają czy funkcja jest rosnąca, malejąca czy stała.
Próbują określić związek między znakiem współczynnika kierunkowego, a monotonicznością funkcji liniowej. Sprawdzają hipotezy, analizując aplet.
Polecenie Grupy tworzą mapy mentalne, na których obrazują uzyskane wiadomości związane z monotonicznością funkcji liniowej. Przedstawiciele grup prezentują wykonane mapy i omawiają ich najważniejsze elementy.
[Slideshow]
Zwracają uwagę, że funkcja liniowa f opisana wzorem f(x) = ax + b jest:
- rosnąca, gdy współczynnik kierunkowy a jest liczbą dodatnią, - malejąca, gdy współczynnik kierunkowy a jest liczbą ujemną, - stała, gdy współczynnik kierunkowy a jest równy 0.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie Znajdź równanie prostej przechodzącej przez punkty i . Określ monotoniczność funkcji, której wykresem jest ta prosta.
Polecenie Jaki warunek musi spełniać liczba m, aby funkcja f dana wzorem f(x) = (4 - m)·x + 2m była rosnąca?
Polecenie Podaj wzór funkcji malejącej, która przecina oś Y w punkcie o współrzędnych (0, 7), a jej miejscem zerowym jest liczba 2.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Podaj przykład funkcji liniowej, której zbiór wartości jest zbiorem jednoelementowym. Określ monotoniczność podanej funkcji.
m6d79b9270767a3fd_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Funkcja liniowa f opisana wzorem f(x) = ax + b jest:
- rosnąca dla a > 0, - malejąca dla a < 0, - stała dla a = 0.