E-materiały do kształcenia zawodowego

Rasy zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących

ROL.11. Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt – technik weterynarii 324002

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik weterynarii (kod cyfrowy zawodu 324002), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące ras zwierząt gospodarskich, takich jak owce i kozy, bydło, trzoda chlewna oraz kury, a także zwierząt towarzyszących: kotów, psów i koni ze wskazaniem charakterystycznych cech ich budowy zewnętrznej, osobowości i produkcji poszczególnych typów oraz kierunków użytkowania.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Rasy owiec i kózDHd2OCANbFilm edukacyjny Rasy owiec i kóz

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie po wyglądzie zewnętrznym najpopularniejszych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce,

  • rozpoznawanie pochodzenia i typów użytkowych owiec i kóz hodowanych w Polsce,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami popularnych ras owiec i kóz, które hodowane są w Polsce,

  • rozpoznawanie charakterystycznych cech wyglądu omawianych ras owiec i kóz.

Film edukacyjny Rasy kotówDK3jRSpIOFilm edukacyjny Rasy kotów

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie najpopularniejszych ras kotów,

  • rozpoznawanie klasyfikacji ras kotów według FIFe,

  • rozpoznawanie cech wyglądu zewnętrznego, cech rasowych oraz charakteru i przeznaczenia danej rasy kota,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami ras kotów.

Atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kuryDoLgfskn7Atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury

Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie charakterystyki ras, budowy zewnętrznej, cech produkcyjnych wymienionych ras bydła, koni, kóz, owiec, trzody chlewnej oraz kur hodowanych w Polsce,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami wymienionych ras bydła, koni, kóz, owiec, trzody chlewnej oraz kur hodowanych w Polsce,

  • rozpoznawanie typów i kierunków użytkowania ras bydła, koni, kóz, owiec, trzody chlewnej oraz kur hodowanych w Polsce.

Atlas interaktywny Rasy psów i kotówD12QL83BdAtlas interaktywny Rasy psów i kotów

Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie najpopularniejszych ras psów i kotów,

  • rozpoznawanie przeznaczenia wymienionych ras psów i kotów,

  • rozpoznawanie pochodzenia, typów użytkowych oraz wyglądu zewnętrznego wymienionych ras psów i kotów,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami wymienionych ras psów i kotów.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD10WXHQPGInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu ras zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDa1IpwFe7Słownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD7iJux3IDPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDHdQ6yk0fPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDVSdgb5P3Netografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej ras zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących.

Instrukcja użytkowaniaD9GSSxIorInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Rasy owiec i kóz z ćwiczeniami 2, 5,

  • film edukacyjny Rasy kotów z ćwiczeniami 3, 30,

  • atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury z ćwiczeniami 1, 6, 29, 31, 32, 33, 34,

  • atlas interaktywny Rasy psów i kotów z ćwiczeniami 4, 35.

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Film edukacyjny Rasy owiec i kóz

Na podstawie tego multimedium możesz przygotować w dowolnej formie (również graficznej) zestawienie typów użytkowych i ras kóz oraz owiec. Nie zapomnij o napisaniu krótkiej charakterystyki każdej z nich.

Przygotuj też kilka argumentów do dyskusji na temat: „Dlaczego hodowla kóz jest w Polsce trudna i jak poprawić tę sytuację?”. Weź pod uwagę m.in. istnienie programu hodowlanego lub jego brak oraz możliwości przetwórstwa mleka koziego.

2. Film edukacyjny Rasy kotów

Obejrzyj film i wybierz dwie rasy kotów z różnych kategorii FIFe, które są według ciebie najciekawsze. Stwórz szczegółowy opis tych ras. Weź pod uwagę np.:

  • pochodzenie i historię rasy,

  • wygląd,

  • charakter,

  • wymagania pielęgnacyjne i żywieniowe,

  • wymagania zdrowotne.

Możesz korzystać z różnych źródeł informacji, również internetowych. Przedstaw swoje opracowania innym uczniom, udostępniając je na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Oceń ich charakterystyki.

3. Atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury

Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi ras różnych zwierząt gospodarskich. Następnie sprawdź w internecie, jakie rasy kóz, owiec, bydła, koni, trzody chlewnej i drobiu są najczęściej hodowane w Polsce. Na podstawie atlasu przygotuj w arkuszu kalkulacyjnym zestawienie charakterystycznych cech trzech najpopularniejszych ras każdego gatunku zwierząt. W ten sposób stworzysz materiały, które będą pomocne w podjęciu decyzji, jaką rasę wybrać, aby prowadzić gospodarstwo nastawione na produkcję mleka, wełny, żywca itp.

4. Atlas interaktywny Rasy psów i kotów

Dzięki zawartym w tym multimedium informacjom możesz stać się ekspertem od ras kotów i psów. Zapoznaj się z informacjami w atlasie i wybierz kilka najbardziej interesujących cię ras. Stwórz quiz, który samodzielnie rozwiążesz np. po dwóch dniach. Pytania mogą dotyczyć pochodzenia rasy, charakteru zwierzęcia, jego umaszczenia itp. Korzystając z atlasu, możesz też doradzić swoim znajomym, jaka rasa psa lub kota będzie dla nich najodpowiedniejsza.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

6. Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat hodowli różnych ras zwierząt gospodarskich i towarzyszących zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści