E-materiały do kształcenia zawodowego

Rasy zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących

ROL.11. Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt – technik weterynarii 324002

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik weterynarii (kod cyfrowy zawodu 324002): prowadzenie chowu zwierząt gospodarskich i domowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących ras zwierząt gospodarskich, takich jak owce i kozy, bydło, trzoda chlewna oraz kury, a także zwierząt towarzyszących: kotów, psów i koni ze wskazaniem charakterystycznych cech ich budowy zewnętrznej, osobowości i produkcji poszczególnych typów oraz kierunków użytkowania.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.11 Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt:

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

ROL.11.3 Prowadzenie chowu zwierząt gospodarskich i domowych

Osoba ucząca się:

ROL.11.3.1) rozróżnia gatunki, rasy, typy użytkowe i kierunki użytkowania zwierząt gospodarskich i domowych:

  • ROL.11.3.1) 1) wskazuje charakterystyczne cechy budowy zewnętrznej, osobowości, stanu organizmu i produkcji charakterystyczne dla poszczególnych typów oraz kierunków użytkowania bydła, owiec, kóz, koni, świń, kur;

  • ROL.11.3.1) 2) rozpoznaje typy i kierunki użytkowania bydła, owiec, kóz, koni, świń, kur;

  • ROL.11.3.1) 3) posługuje się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami popularnych ras bydła, owiec, kóz, koni, świń, kur, psów i kotów;

  • ROL.11.3.1) 4) rozpoznaje popularne rasy bydła, owiec, kóz, koni, świń, kur, psów i kotów;

  • ROL.11.3.1) 5) rozpoznaje umaszczenie bydła, owiec, kóz, koni, świń, kur, psów i kotów.

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Rasy owiec i kózDHd2OCANbFilm edukacyjny Rasy owiec i kóz

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie po wyglądzie zewnętrznym najpopularniejszych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce,

  • rozpoznawanie pochodzenia i typów użytkowych owiec i kóz hodowanych w Polsce,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami popularnych ras owiec i kóz, które hodowane są w Polsce,

  • rozpoznawanie charakterystycznych cech wyglądu omawianych ras owiec i kóz.

Film edukacyjny Rasy kotówDK3jRSpIOFilm edukacyjny Rasy kotów

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie najpopularniejszych ras kotów,

  • rozpoznawanie klasyfikacji ras kotów według FIFe,

  • rozpoznawanie cech wyglądu zewnętrznego, cech rasowych oraz charakteru i przeznaczenia danej rasy kota,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami ras kotów.

Atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kuryDoLgfskn7Atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury

Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie charakterystyki ras, budowy zewnętrznej, cech produkcyjnych wymienionych ras bydła, koni, kóz, owiec, trzody chlewnej oraz kur hodowanych w Polsce,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami wymienionych ras bydła, koni, kóz, owiec, trzody chlewnej oraz kur hodowanych w Polsce,

  • rozpoznawanie typów i kierunków użytkowania ras bydła, koni, kóz, owiec, trzody chlewnej oraz kur hodowanych w Polsce.

Atlas interaktywny Rasy psów i kotówD12QL83BdAtlas interaktywny Rasy psów i kotów

Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie najpopularniejszych ras psów i kotów,

  • rozpoznawanie przeznaczenia wymienionych ras psów i kotów,

  • rozpoznawanie pochodzenia, typów użytkowych oraz wyglądu zewnętrznego wymienionych ras psów i kotów,

  • posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami wymienionych ras psów i kotów.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD10WXHQPGInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu prowadzenia chowu zwierząt gospodarskich i domowych.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDa1IpwFe7Słownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD7iJux3IDPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDHdQ6yk0fPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDVSdgb5P3Netografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej prowadzenia chowu zwierząt gospodarskich i domowych.

Instrukcja użytkowaniaD9GSSxIorInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Rasy owiec i kóz z ćwiczeniami 2, 5,

  • film edukacyjny Rasy kotów z ćwiczeniami 3, 30,

  • atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury z ćwiczeniami 1, 6, 29, 31, 32, 33, 34,

  • atlas interaktywny Rasy psów i kotów z ćwiczeniami 4, 35.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą ras zwierząt gospodarskich i towarzyszących. Rozwijają też praktyczne umiejętności. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film edukacyjny Rasy owiec i kóz

Praca całego zespołu klasowego

Burza mózgów i mapa pojęć. Uczniowie w trakcie burzy mózgów tworzą dwie mapy pojęć, które powinny zawierać podział kóz i owiec na typy użytkowe, podział na rasy i krótkie charakterystyki ras. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów.

Następnie przed emisją filmu nauczyciel informuje, że uczniowie w trakcie oglądania materiału powinni sporządzać notatki. Przydadzą się one do uzupełnienia map z rasami kóz i owiec.

Po obejrzeniu filmu zespół klasowy uzupełnia i weryfikuje obie mapy.

2. Film edukacyjny Rasy kotów

Praca w grupach

Przed emisją filmu uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każda z nich ma przydzielone rasy z jednej kategorii FIFe, według których dzieli się rasy:

  • grupa I – koty egzotyczne i perskie,

  • grupa II – koty półdługowłose,

  • grupa III – koty krótkowłose,

  • grupa IV – koty syjamskie i orientalne.

Zadaniem zespołów jest przygotowanie charakterystyk dwóch wybranych ras. Powinny się w niej znaleźć informacje na temat wagi kota, budowy, umaszczenia i usposobienia. Jednak charakterystyki nie powinny zawierać nazw poszczególnych ras.

Grupy zapoznają się z filmem i po wyznaczonym czasie wrzucają swoje charakterystyki do urny z oznaczeniem grupy. Następnie chętna/wybrana osoba losuje opis rasy dla każdej grupy tak, aby dany przykład nie trafił do ich autorów. Zespoły na podstawie charakterystyk odgadują rasy kotów. Wygrywa zespół, który udzieli poprawnych odpowiedzi jako pierwszy.

3. Atlas itneraktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z zawartością atlasu interaktywnego i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat charakterystycznych cech ras różnych zwierząt gospodarskich. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:

  • obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”,

  • za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty,

  • za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt,

  • punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.

Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.

4. Atlas interaktywny Rasy psów i kotów

Praca całego zespołu klasowego

Po zapoznaniu się z informacjami z atlasu uczniowie tworzą rankingi ras kotów i psów, np. najbardziej odpowiednich dla osób starszych, dla dzieci, dla osób z niepełnosprawnościami jako psy asystujące. Powinni wziąć przy tym pod uwagę m.in. wielkość zwierząt i ich wagę, usposobienie, typ okrywy włosowej, co wiąże się z łatwą bądź trudną codzienną pielęgnacją.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Film edukacyjny Rasy owiec i kóz

Praca w parach

Pary zapoznają się z filmem, a następnie wybierają jedną z ras kóz lub owiec i przygotowują jej charakterystykę. Mogą to zrobić w dowolnej formie lub ustalonej wcześniej na zajęciach, np. fiszki z ilustracją. Następnie uczniowie umieszczają swoje prace na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Można z nich utworzyć galerię i wykorzystywać jako materiał do powtórek.

Aby uniknąć powtarzalności fiszek, nauczyciel powinien przygotować wcześniej listę wyboru, na której znajdą się nazwy ras kóz i owiec, np.:

  • kozy mleczne ras: saaneńska, toggenburska, alpejska francuska, anglonubijska, barwna uszlachetniona, biała uszlachetniona,

  • kozy mięsne: rasa burska,

  • kozy wełniste: rasa angorska,

  • kozy o puchowym typie użytkowym: rasa kaszmirska,

  • kozy wszechstronnie użytkowe: rasa karpacka,

  • owce wełniste ras: pomorska, kamieniecka, corriedale, olkuska, świniarka, cakiel podhalański, kameruńska,

  • owce kożuchowe ras: romanowska, wrzosówka,

  • typ dwukierunkowy: merynos polski,

  • typ wszechstronnie użytkowy: rasa uhruska,

  • owce mięsne ras: suffolk, texel, czarnogłówka, berrichon du cher,

  • owce mleczne: rasa wschodniofryzyjska.

2. Film edukacyjny Rasy kotów

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z treścią filmu, a następnie przygotowują kartę katalogową dotyczącą wybranej rasy kota według ustalonego schematu, np. nazwa rasy, nazwa łacińska, waga osobników żeńskich i męskich, umaszczenie (dozwolone i niedozwolone), okrywa włosowa itp. Mogą też korzystać z innych materiałów, w tym z zasobów internetowych, aby uzupełnić informacje i zamieścić ciekawostki dotyczące wybranych ras.

Następnie uczniowie umieszczają swoje prace na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formacie PDF dwa dni przed zajęciami. Zostaje wybrana komisja, która posegreguje karty na poszczególne kategorie. Na zajęciach cały zespół ocenia przygotowane karty i wybiera najciekawsze z nich.

3. Atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury

Praca indywidualna

Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie mogą rozwiązać dołączone ćwiczenia, aby sprawdzić stopień opanowania wiadomości.

4. Atlas interaktywny Rasy psów i kotów

Praca w parach

Po zapoznaniu się z informacjami z atlasu pary wybierają po jednej rasie kota i psa i przygotowują ich charakterystykę metodą sketchnotingu (prezentowanie informacji w formie wizualnej z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli). Następnie zapisują je w formacie PDF lub JPG i udostępniają pozostałym uczniom na ZPE. Notatki mogą służyć jako pomoc w przygotowaniu się do lekcji powtórkowej.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Filmy edukacyjne Rasy owiec i kóz oraz Rasy kotów

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • przy podziale klasy na grupy należy dobrać je tak, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie zdolni na podstawie informacji zawartych w filmie oraz innych dostępnych źródeł mogą przygotować zestawienie np. ras kóz mlecznych, w którym zaplanują hodowlę zapewniającą największą produkcję mleka w gospodarstwie usytuowanym na równinach i w terenie górskim.

Atlasy interaktywne Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury oraz Rasy psów i kotów

  • atlas interaktywny pozwala na poznawanie materiału, a także powtarzanie go w dowolnym tempie, indywidualnym dla każdego ucznia;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje, i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy mogą wejść w skład komisji liczącej punkty; będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • uczniom zdolnym można powierzyć przygotowanie na podstawie atlasów interaktywnych miniwykładu na temat wybranych ras psów, kotów lub innych zwierząt; mogą oni wykorzystać materiały ilustracyjne zawarte w multimedium, by w klarowny sposób wyjaśnić swoim rówieśnikom charakterystyczne cechy ras lub różnice między nimi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści