Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik weterynarii (kod cyfrowy zawodu 324002), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące ras zwierząt gospodarskich, takich jak owce i kozy, bydło, trzoda chlewna oraz kury, a także zwierząt towarzyszących: kotów, psów i koni ze wskazaniem charakterystycznych cech ich budowy zewnętrznej, osobowości i produkcji poszczególnych typów oraz kierunków użytkowania.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film edukacyjny Rasy owiec i kózFilm edukacyjny Rasy owiec i kóz
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozpoznawanie po wyglądzie zewnętrznym najpopularniejszych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce,
rozpoznawanie pochodzenia i typów użytkowych owiec i kóz hodowanych w Polsce,
posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami popularnych ras owiec i kóz, które hodowane są w Polsce,
rozpoznawanie charakterystycznych cech wyglądu omawianych ras owiec i kóz.
Film edukacyjny Rasy kotówFilm edukacyjny Rasy kotów
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozpoznawanie najpopularniejszych ras kotów,
rozpoznawanie klasyfikacji ras kotów według FIFe,
rozpoznawanie cech wyglądu zewnętrznego, cech rasowych oraz charakteru i przeznaczenia danej rasy kota,
posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami ras kotów.
Atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kuryAtlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury
Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozpoznawanie charakterystyki ras, budowy zewnętrznej, cech produkcyjnych wymienionych ras bydła, koni, kóz, owiec, trzody chlewnej oraz kur hodowanych w Polsce,
posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami wymienionych ras bydła, koni, kóz, owiec, trzody chlewnej oraz kur hodowanych w Polsce,
rozpoznawanie typów i kierunków użytkowania ras bydła, koni, kóz, owiec, trzody chlewnej oraz kur hodowanych w Polsce.
Atlas interaktywny Rasy psów i kotówAtlas interaktywny Rasy psów i kotów
Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozpoznawanie najpopularniejszych ras psów i kotów,
rozpoznawanie przeznaczenia wymienionych ras psów i kotów,
rozpoznawanie pochodzenia, typów użytkowych oraz wyglądu zewnętrznego wymienionych ras psów i kotów,
posługiwanie się w mowie i piśmie oryginalnymi, pełnymi nazwami wymienionych ras psów i kotów.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu ras zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej ras zwierząt gospodarskich oraz towarzyszących.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Rasy owiec i kóz
Film edukacyjny
- Rasy kotów
Film edukacyjny
- Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury
Atlas interaktywny
- Rasy psów i kotów
Atlas interaktywny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film edukacyjny Rasy owiec i kóz z ćwiczeniami 2, 5,
film edukacyjny Rasy kotów z ćwiczeniami 3, 30,
atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury z ćwiczeniami 1, 6, 29, 31, 32, 33, 34,
atlas interaktywny Rasy psów i kotów z ćwiczeniami 4, 35.
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Film edukacyjny Rasy owiec i kóz
Na podstawie tego multimedium możesz przygotować w dowolnej formie (również graficznej) zestawienie typów użytkowych i ras kóz oraz owiec. Nie zapomnij o napisaniu krótkiej charakterystyki każdej z nich.
Przygotuj też kilka argumentów do dyskusji na temat: „Dlaczego hodowla kóz jest w Polsce trudna i jak poprawić tę sytuację?”. Weź pod uwagę m.in. istnienie programu hodowlanego lub jego brak oraz możliwości przetwórstwa mleka koziego.
2. Film edukacyjny Rasy kotów
Obejrzyj film i wybierz dwie rasy kotów z różnych kategorii FIFe, które są według ciebie najciekawsze. Stwórz szczegółowy opis tych ras. Weź pod uwagę np.:
pochodzenie i historię rasy,
wygląd,
charakter,
wymagania pielęgnacyjne i żywieniowe,
wymagania zdrowotne.
Możesz korzystać z różnych źródeł informacji, również internetowych. Przedstaw swoje opracowania innym uczniom, udostępniając je na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Oceń ich charakterystyki.
3. Atlas interaktywny Rasy zwierząt gospodarskich: bydło, konie, kozy, owce, trzoda chlewna, kury
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi ras różnych zwierząt gospodarskich. Następnie sprawdź w internecie, jakie rasy kóz, owiec, bydła, koni, trzody chlewnej i drobiu są najczęściej hodowane w Polsce. Na podstawie atlasu przygotuj w arkuszu kalkulacyjnym zestawienie charakterystycznych cech trzech najpopularniejszych ras każdego gatunku zwierząt. W ten sposób stworzysz materiały, które będą pomocne w podjęciu decyzji, jaką rasę wybrać, aby prowadzić gospodarstwo nastawione na produkcję mleka, wełny, żywca itp.
4. Atlas interaktywny Rasy psów i kotów
Dzięki zawartym w tym multimedium informacjom możesz stać się ekspertem od ras kotów i psów. Zapoznaj się z informacjami w atlasie i wybierz kilka najbardziej interesujących cię ras. Stwórz quiz, który samodzielnie rozwiążesz np. po dwóch dniach. Pytania mogą dotyczyć pochodzenia rasy, charakteru zwierzęcia, jego umaszczenia itp. Korzystając z atlasu, możesz też doradzić swoim znajomym, jaka rasa psa lub kota będzie dla nich najodpowiedniejsza.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
6. Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat hodowli różnych ras zwierząt gospodarskich i towarzyszących zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści