Lesson plan (Polish)
Temat: Kraje demokracji ludowej
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XXXVI. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:
wyjaśnia przyczyny i skutki rozpadu koalicji antyhitlerowskiej oraz opisuje początki zimnej wojny;
omawia sytuację w ZSRS i państwach jego strefy wpływów z uwzględnieniem wydarzeń na Węgrzech w 1956 r. i w Czechosłowacji w 1968 r.;
opisuje najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o krajach demokracji ludowej.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
jak wyglądał mechanizm przejmowania władzy przez komunistów w Europie Środkowej i Wschodniej;
czym była „demokracja ludowa” i „kraje demoludów”;
kim byli komunistyczni przywódcy krajów bloku wschodniego;
kiedy i gdzie doszło do wstąpień społecznych i politycznych przeciw władzy;
czym było powstanie węgierskie w 1956 r. i Praska Wiosna 1968 r. i w jaki sposób zostały zdławione.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Nauczyciel wyświetla mapę z Polecenia 1. Odczytuje treść polecenia i, jeśli to konieczne, wspomaga uczniów w poszukiwaniu odpowiedzi.
Na podstawie informacji przedstawionych na osi czasu oraz wiadomości z dostępnych źródeł uczniowie w parach przygotowują omówienie wniosków z przeprowadzonego przez siebie śledztwa. Mają wykazać związki przyczynowo‑skutkowe między przedstawionymi na osi wydarzeniami. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia. Koledzy i koleżanki oceniają ich pracę, biorąc pod uwagę sposób przedstawienia wniosków oraz jasność uzasadnienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Napisz krótką notatkę dotyczącą tematów poruszanych na lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Demoludy – potoczne określenie krajów „demokracji ludowej” w bloku wschodnim. Były one podporządkowane ZSRS, a ich ustrój zmieniono na wzór radziecki. Określenie „demokracja ludowa” miało wskazywać na rzeczywistą władzę ludu.
Gospodarka planowana – system gospodarczy, w którym decyzje dotyczące produkcji i inwestycji podejmowane są przez władze centralne w postaci planów gospodarczych. Najczęściej występuje w okresie wojny oraz w krajach socjalistycznych. Jest przeciwieństwem wolnego rynku.
Nacjonalizacja – inaczej upaństwowienie, przejęcie przez państwo majątków, przedsiębiorstw i kapitału prywatnego.
Cenzura – kontrola i ograniczenie wolności słowa polegające na weryfikacji i przekazywaniu tylko zgodnych z punktem widzenia władzy informacji. Występuje najczęściej w krajach niedemokratycznych i w czasie konfliktu zbrojnego.
Represje – niesprawiedliwe kary nakładane przez państwo wobec obywateli lub prześladowania w formie odwetu na jakiejś grupie.
Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) – międzynarodowa organizacja gospodarcza państw socjalistycznych istniejąca w latach 1949‑1991.
Układ Warszawski – sojusz polityczno‑wojskowy utworzony w 1955 r. przez blok wschodni. Dominującą rolą odgrywał w nim ZSRS. Oficjalnie miał charakter obronny, w rzeczywistością był odpowiedzią na rozszerzenie NATO o RFN i przeciwwagą dla zagrożenia z jego strony Paktu. Istniał do 1991 r.
Wysiedlenie – przymusowy nakaz opuszczenia miejsca zamieszkania. Często jest związany ze zmianami granic w wyników konfliktów.
Taktyka salami – potoczne określenie stopniowego eliminowania przedstawicieli partii opozycyjnych do komunistów oraz przejmowanie przez nich władzy. Odnosiła się do krajów demokracji ludowej.
Kominform – Biuro Informacyjne Partii Komunistycznych i Robotniczych; utworzone w 1947 r. w Szklarskiej Porębie celem „koordynowania walki z imperializmem” oraz wymiany doświadczeń między partiami komunistycznymi oraz wzajemna pomoc krajom demokracji ludowej.
Indoktrynacja – systematyczny proces wpajania społeczeństwu określonych treści i ideologii politycznych, religijnych lub społecznych. Wykorzystywano w tym celu propagandę w środkach masowego przekazu i systemie nauki szkolnej.
Praska Wiosna – okres politycznego odprężenia i liberalizacji w 1968 r. stłumiono przez inwazję wojsk Układu Warszawskiego.
Teksty i nagrania
Countries of people’s democracy
The new division of Europe, after the end of the Second World War, was the result of the arrangements made by the Big Three at inter‑allied conferences. Central and Eastern Europe found itself in the sphere of influence of the Soviet Union. Its representatives, with the help of the Red Army, quickly began to make dependent and transform the countries of the region (Poland, Czechoslovakia, Hungary, Bulgaria, and Romania) – the so‑called people’s democracies. This process was similar in all the countries. It began with the systematic liquidation of political opposition accused of conspiring and preparing for coups (salami tactics), followed by the holding of a fraudulent election, in which the communists gained full power, and then the adoption of a new constitution. In the meantime, the economy would be transformed (nationalization of industry, land reform) and all forms of resistance by any kind of opposition – gradually eliminated. Another common feature was the ubiquitous indoctrination of the society, repressions against the Church, and the monopoly of the authorities over information. In later years, also the required membership in the structures of Cominform (1947) as well as the common economic organization – Comecon (after 1949) and military organization – the Warsaw Pact (after 1955).
In the Eastern bloc, the only exceptions were Albania and Yugoslavia. Albania, after the communists took full power and succumbed to the will of the USSR, withdrew from the socialist economic and military arrangements in 1961 and became isolated from the world. In Yugoslavia, after Josip Broz Tito, a hero of the communist resistance movement, assumed full power, a conflict with Stalin ensued. Condemned and excluded from the communist structures, the country turned to Western countries, concluding economic agreements with them (the US and UK), which positively influenced its development. However, it remained a socialist state until its disintegration in the 1990s .
Despite the full power and subjugation of the societies of the Eastern bloc, there were many social protests and riots against their difficult economic situations, lack of basic freedoms, and the presence of the Red Army troops. These were brutally suppressed (Berlin 1953, Poland and Hungary 1956, Czechoslovakia 1968).