The teacher introduces the subject of the lesson – presenting and interpreting statistical data obtained from various sources.
A quick contest in pairs. One person makes a tabletabletable with data about the number of hours of sleep in the last week and the other person presents this data in the form of a horizontal bar chartbar chartbar chart. Then they change roles.
At the end of the schoolyear, students of classes 1A and 1B wrote a test from the Polish language. Results they obtained are presented in the bar chartbar chartbar chart.
[Illustration 1]
Task Observe how data presented in the bar chart can be presented using the percentage bar chart.
Task In the tabletabletable there are results about the number of books read in the first three months of the year.
[Table 1]
a) Present this data on one horizontal bar chartbar chartbar chart. b) Present data about the amount of books read in three months on a pie chartpie chartpie chart.
Task Present the structure of gender and age of the Polish population this year using the pyramid of population. Look for necessary information in available knowledge sources.
The teacher sums‑up students’ work. The teacher rewards students who gave most accurate solutions with highest mark.
An extra task: Look for information about presenting data in the form of a stem‑and‑leaf tabletabletable. Present information about the height of students from your class using this method.
- Najczęściej stosowaną formą prezentacji danych statystycznych jest tabela. - Graficzna prezentacja danych statystycznych polega na sporządzaniu różnego rodzaju wykresów. - Wykresem tym może być diagram słupkowy poziomy lub pionowy, diagram procentowy, tabela listkowo‑procentowa, piramida populacji i inne.
a) Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym w podziale na klasy pierwsze, drugie, trzecie. b) O ile więcej kilogramów makulatury zebrała klasa I b w porównaniu do klas, które zajęły drugie i trzecie miejsce? c) Jaki procent makulatury zebranej w całej szkole stanowi makulatura zebrana przez klasę III a? Wynik zaokrąglij do 1%. d) Przedstaw te dane na diagramie procentowym w podziale na klasy pierwsze, drugie, trzecie.
me13698642cee62f2_1528449000663_0
Interpretacja danych statystycznych pozyskanych z różnych źródeł
me13698642cee62f2_1528449084556_0
Drugi
me13698642cee62f2_1528449076687_0
XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:
2) tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.
me13698642cee62f2_1528449068082_0
45 minut
me13698642cee62f2_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
me13698642cee62f2_1528449552113_0
1. Przedstawianie i interpretowanie danych statystycznych, pozyskanych z różnych źródeł.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me13698642cee62f2_1528450430307_0
Uczeń:
- przedstawia i interpretuje dane statystyczne, pozyskane z różnych źródeł.
me13698642cee62f2_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Indywidualny konkurs zadaniowy.
me13698642cee62f2_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
me13698642cee62f2_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą przedstawiać i interpretować dane statystyczne pozyskane z różnych źródeł.
Szybki konkurs w parach. Jedna osoba zapisuje w tabeli dane dotyczące liczby godzin snu w ciągu ostatniego tygodnia, a druga przedstawia te dane w postaci diagramu słupkowego poziomego. Następnie osoby zamieniają rolami.
me13698642cee62f2_1528446435040_0
Uczniowie analizują przykład:
Na zakończenie roku szkolnego uczniowie klasy 1A i 1B napisali test sprawdzający wiedzę z języka polskiego. Uzyskane przez nich wyniki przedstawiono na diagramie słupkowym.
[Ilustracja 1]
Polecenie Obserwuj, jak dane przedstawione za pomocą diagramu słupkowego można przedstawić za pomocą diagramu kołowego procentowego.
[Ilustracja interaktywna]
Wnioski uczniów:
- Najczęściej stosowaną formą prezentacji danych statystycznych jest tabela. - Graficzna prezentacja danych statystycznych polega na sporządzaniu różnego rodzaju wykresów. - Wykresem tym może być diagram słupkowy poziomy lub pionowy, diagram procentowy, tabela listkowo‑procentowa, piramida populacji i inne.
Indywidualny konkurs zadaniowy.
Uczniowie rozwiązują zadania konkursowe. Potrzebnych wiadomości mogą szukać w dostępnych źródłach informacji, np. w internecie. Do kolejnego poziomu konkursu mogą przejść, po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników z danego poziomu. Troje uczniów z najlepszym czasem otrzymuje oceny celujące, troje kolejnych – oceny bardzo dobre.
Polecenie Na diagramie słupkowym przedstawiono wyniki zbiórki makulatury w szkole w klasach 1 – 3.
[Ilustracja 2]
a) Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym w podziale na klasy pierwsze, drugie, trzecie. b) O ile więcej kilogramów makulatury zebrała klasa I b w porównaniu do klas, które zajęły drugie i trzecie miejsce? c) Jaki procent makulatury zebranej w całej szkole stanowi makulatura zebrana przez klasę III a? Wynik zaokrąglij do 1%. d) Przedstaw te dane na diagramie procentowym w podziale na klasy pierwsze, drugie, trzecie.
Polecenie W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby przeczytanych książek w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku.
[Tabela 1]
a) Przedstaw te dane na jednym diagramie słupkowym pionowym. b) Przedstaw na diagramie procentowym dane dotyczące liczby przeczytanych książek w okresie trzech miesięcy.
Polecenie Przedstaw za pomocą piramidy populacji strukturę płci i wieku ludności w Polsce w bieżącym roku. Potrzebnych informacji poszukaj w dostępnych źródłach wiedzy.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza osoby, które podały najwłaściwsze rozwiązania ocenami celującymi.
Polecenie dla chętnych: Poszukaj w internecie informacji o przedstawianiu danych za pomocą tabeli listkowo‑łodygowej. Przedstaw za pomocą tabeli listkowo‑łodygowej informacje o wzroście uczniów Twojej klasy.
me13698642cee62f2_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Najczęściej stosowaną formą prezentacji danych statystycznych jest tabela. - Graficzna prezentacja danych statystycznych polega na sporządzaniu różnego rodzaju wykresów. - Wykresem tym może być diagram słupkowy poziomy lub pionowy, diagram procentowy, tabela listkowo‑procentowa, piramida populacji i inne.