Film
Podaj dwie przyczyny niesłabnącej popularności twórczości Horacego, jakie przytacza w filmie profesor Aleksander Mikołajczak.
Na podstawie filmu wyjaśnij, w jaki sposób odwoływał się do twórczości Horacego polski poeta barokowy Maciej Kazimierz Sarbiewski.
Odwołując się do filmu, podaj warunki szczęśliwego życia przedstawiane w twórczości Horacego, który odwoływał się do filozofii epikurejskiej. Określ, jakie zdanie miał na ten temat Maciej Kazimierz Sarbiewski.
Odwołując się do filmu, wyjaśnij, jak rozumiesz, że cywilizacja europejska jest jednością. Napisz, w jaki sposób pokazał to w swojej twórczości Maciej Kazimierz Sarbiewski.
Wybudowałem pomnikWybudowałem pomnik trwalszy niż ze spiżu
strzelający nad ogrom królewskich piramid
nie naruszą go deszcze gryzące nie zburzy
oszalały AkwilonAkwilon oszczędzi go nawetłańcuch lat niezliczonych i mijanie wieków
Nie wszystek umrę wiem że uniknie pogrzebu
cząstka nie byle jaka i rosnący w sławę
potąd będę wciąż młody pokąd na Kapitolpokąd na Kapitolma wstępować z milczącą westalką pontifeks
I niech mówią że stamtąd gdzie AufidusAufidus huczy
z tego kraju gdzie gruntom brak wody gdzie DaunusDaunus
rządził ludem rubasznym ja z nizin wyrosłypierwszy doprowadziłem nurt eolskiej pieśnieolskiej pieśni
do Italów przebiwszy najpewniejszą drogę
Bądź dumna z moich zasług i delfickim lauremdelfickim laurem
Melpomeno łaskawie opleć moje włosy.
Wypisz z tekstu sformułowania, za pomocą których poeta określa sam siebie. Przedstaw, co sądzisz o człowieku mówiącym tak o swoich dokonaniach.
Wyjaśnij określenie „wielkość monumentalna”. Opisz, w jaki sposób może wyrażać się wielkość współczesnego człowieka.
Do TaliarchaSpójrz jak wysoko jasna od śniegu
Strzela SorakteSorakte jak przygnieciony
wielkim ciężarem las się ugina
i mróz okrutny ściął rzekiŚmiało dorzucaj drew na kominie
trzeba się rozgrzać o mój TaliarchTaliarchu
W dwuusznym dzbanie daj tu bez żalu
czteroletniego sabinaczteroletniego sabinaReszta zależy tylko od bogów
kiedy uciszą na wściekłym morzu
skłócone wiatry nie drgną wiekowe
cyprysy ani jesionyCo będzie jutro nie głów się chłopcze
dzień życia wpisuj na poczet zysku
póki krew młoda i włos nie tknięty
siwizną nie stroń od tańcaani od czułych splotów miłości
i niech cię nęcą w miejskich alejach
o umówionej porze co wieczór
powtarzające się szeptyniech cię czaruje śmiech który zdradza
zaszytą w ciemny kątek dziewczynę
ściągnięty z palca fant lub z ramienia
broniony przez nią na niby.
Wypisz z wiersza Do Taliarcha wszystkie informacje, na podstawie których można określić, kim jest odbiorca tej poetyckiej wypowiedzi.
Przeanalizuj drugą i trzecią zwrotkę wiersza Do Taliarcha i wyjaśnij, czego metaforą jest opisana w nich zmienność pór roku.
Odtwórz atmosferę przedstawionego domu. Odpowiedz na pytania: Co jest jej źródłem? Jak człowiek czuje się w tym domu? W jaki sposób panująca w nim atmosfera wpływa na postrzeganie świata?
Sformułuj rady życiowe, które można wyczytać z poetyckiej wypowiedzi Horacego.
Porównaj przesłania poznanych wierszy Horacego. Na ich podstawie przedstaw cechy światopoglądu poety.
Wyjaśnij, jak można interpretować poetyckie przekonanie: Non omnis moriar
(Nie wszystek umrę
).
Określ, która idea Horacego: nie wszystek umrę
czy co będzie jutro nie głów się chłopcze
jest, twoim zdaniem, godna refleksji współczesnego człowieka. Uzasadnij wybór.