1) identifies the right prisms, the pyramids, the cylinders, the cones, the spheres in practical situations and differentiates them from other solid models.
Egyptian pyramids are well‑known examples of pyramids in architecture. The basebasebase of the pyramidpyramidpyramid is a squaresquaresquare and all its lateral faces are identical isosceles triangles.
Then, together they sum up the classes, drawing the conclusions to memorise:
- The pyramidpyramidpyramid is a spatial figurespatial figurespatial figure which has one polygonal base and lateral faces of triangles.
- The right pyramid with the base of a regular polygonpolygonpolygon is called the regular pyramid. Its lateral faces are congruent isosceles triangles.
- The name of the pyramid depends on the type of the polygon of the base, e.g. a pyramid with the base of pentagon is called the pentagonal pyramid.
The students discuss what they have learned during the lesson.
Homework:
Use the available sources of information to find out what the tetrahedron is.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Jaki kształt mają ściany boczne pokazanych ostrosłupów?
Od czego zależy nazwa ostrosłupa?
m43e01c70eb8cdac7_1528449000663_0
Ostrosłupy
m43e01c70eb8cdac7_1528449084556_0
drugi
m43e01c70eb8cdac7_1528449076687_0
X. Bryły. Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy proste, ostrosłupy, walce, stożki i kule w sytuacjach praktycznych i wskazuje te bryły wśród innych modeli brył.
m43e01c70eb8cdac7_1528449068082_0
45 minut
m43e01c70eb8cdac7_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
m43e01c70eb8cdac7_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie i nazywanie ostrosłupów.
2. Opisywanie budowy i elementów ostrosłupów.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m43e01c70eb8cdac7_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa ostrosłupy,
- określa podstawowe elementy ostrosłupów również w języku angielskim.
m43e01c70eb8cdac7_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
m43e01c70eb8cdac7_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m43e01c70eb8cdac7_1528450135461_0
m43e01c70eb8cdac7_1528450127855_0
Uczniowie na modelach wielościanów wskazują wierzchołki, krawędzie, ściany, podstawy.
Przypominają elementy budowy graniastosłupów.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają ostrosłupy i dowiedzą się jakie mają cechy.
m43e01c70eb8cdac7_1528446435040_0
Kiedy szukamy najbardziej znanych przykładów ostrosłupów w architekturze, najczęściej trafiamy na egipskie piramidy. Podstawą piramidy jest kwadrat, a ściany boczne są jednakowymi trójkątami równoramiennymi.
[Rysunek1]
Powstało wiele budynków i obiektów, które nie są piramidami. Są natomiast ostrosłupami.
[Rysunek2]
[Rysunek3]
Nauczyciel pokazuje modele lub rysunki brył.
Bryły takie jak:
[Rysunek4]
to ostrosłupy.
Korzystając z rysunku nauczyciel omawia pojęcia związane z ostrosłupem – wierzchołek, krawędź, ściana.
[Rysunek5]
Uczeń potrafi odpowiedzieć na pytanie:
Ile podstaw, wierzchołków i krawędzi posiada ten ostrosłup?
Uczniowie obserwują jakimi figurami są ściany ostrosłupów oraz od czego zależy ich nazwa.
[Slideshow]
Polecenie 1
Obejrzyj pokaz slajdów i odpowiedz na pytania:
Jaki kształt mają ściany boczne pokazanych ostrosłupów?
Od czego zależy nazwa ostrosłupa?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Wszystkie ściany boczne w ostrosłupie mają kształt trójkąta.
- Nazwa ostrosłupa zależy od rodzaju wielokąta w podstawie.
Uczniowie wskazują:
- ostrosłupy spośród modeli brył znajdujących się w klasie,
- przedmioty w kształcie ostrosłupa, które znajdują się w klasie,
- przykłady innych przedmiotów w kształcie ostrosłupa spotykanych w życiu codziennym.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wniosek:
Ostrosłup to figura przestrzenna, która ma
- jedną podstawę będą wielokątem,
- ściany boczne będące trójkątami.
Nazwa ostrosłupa zależy od rodzaju wielokąta w podstawie.
Uczniowie nazywają ostrosłupy przedstawione na rysunku.
Polecenie 2
Nazwij ostrosłupy pokazane na rysunku.
Podaj:
a) liczbę krawędzi bocznych,
b) liczbę krawędzi podstawy,
c) liczbę ścian bocznych,
d) liczbę wierzchołkówkażdego z tych ostrosłupów.
[Rysunek6]
Uczniowie opisują budowę i elementy ostrosłupa.
Polecenie 3
Patrząc na model ostrosłupa przedstawionego poniżej dokończ zdania, aby otrzymać zdania prawdziwe.
[Rysunek7]
Ostrosłup o podstawie:
a) trójkąta,
b) czworokąta,
c) pięciokąta,
d) sześciokąta.
Ten ostrosłup ma:
a) 5, 6, 7, 8 wierzchołków,
b) 8, 10, 12, 14 krawędzi,
c) 4, 5, 6, 7 ścian bocznych.
Ściany boczne są:
a) trójkątami równoramiennymi,
b) trójkątami prostokątnymi,
c) kwadratami,
d) trapezami.
Polecenie dla chętnych
Poszukaj w Internecie przykładów ostrosłupów w architekturze.
m43e01c70eb8cdac7_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Ostrosłup to figura przestrzenna, która ma podstawę w kształcie wielokąta i ściany boczne będące trójkątami.
- Ostrosłup prosty nazywamy prawidłowym, gdy jego podstawą jest wielokąt foremny. Ściany boczne takiego ostrosłupa są przystającymi trójkątami równoramiennymi.
- Nazwa ostrosłupa zależy od rodzaju wielokąta w podstawie, np. ostrosłup o podstawie pięciokąta nazywamy ostrosłupem pięciokątnym.
Uczniowie dzielą się swoimi refleksjami czego się dowiedzieli na lekcji.
Praca domowa
Poszukaj w dostępnych źródłach informacji na temat czworościanu foremnego.