Lesson plan (Polish)
Temat: Chiny – najludniejszy kraj świata
Adresat
Uczeń klasy VIII szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
XIV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji. Azja jako kontynent kontrastów geograficznych.
6. korzystając z mapy, wyjaśnia zróżnicowanie gęstości zaludnienia na obszarze Chin;
7. przedstawia kierunki rozwoju gospodarczego Chin oraz ocenia ich znaczenie w gospodarce światowej.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń scharakteryzuje rozmieszczenie ludności oraz rozwój gospodarki w Chińskiej Republice Ludowej
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
określisz położenie geograficzne Chińskiej Republiki Ludowej;
podasz główne cechy środowiska przyrodniczego;
scharakteryzujesz rozmieszczenie ludności w Chinach;
wskażesz kierunki rozwoju gospodarczego oraz znaczenie Chin w gospodarce światowej.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel prosi ucznia o uruchomienie na tablicy interaktywnej Google Maps i wyświetlenie obszaru, którego będzie dotyczyła lekcja, w widoku satelitarnym. Uczniowie wspólnie analizują zdjęcie.
Wybrani przez nauczyciela uczniowie referują treść lekcji, z którą zapoznali się w domu przed zajęciami.
Faza realizacyjna
Uczniowie określają położenie geograficzne Chin oraz wskazują państwa graniczące .
Analiza mapy hipsometrycznej Chin z e‑podręcznika. Chętni/wybrani uczniowie wskazują obiekty geograficzne występujące na terenie Chin: łańcuchy górskie, wyżyny, niziny, kotliny, pustynie.
Następnym zadaniem uczniów jest wyszukanie w materiałach źródłowych powierzchni państwa i porównanie jej z wielkością innych państw, m.in. Polski, Rosją, USA, Brazylii. Czech. Chętni/wybrani uczniowie dzielą się informacjami, a reszta klasy weryfikuje je i uzupełnia w razie potrzeby. Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą powierzchni zajmowanej przez różne państwa i prosi uczniów, by wymienili je w kolejności od największego do najmniejszego.
Praca w parach. Korzystając z atlasów geograficznych, uczniowie opracowują rozmieszczenie ludności w Chinach: dysproporcje w rozmieszczeniu – przyczyny; obszary o największej koncentracji liczby mieszkańców (podanie przyczyn i konsekwencji), wskazanie największych aglomeracji Chin .
Praca w grupach. Podział klasy na 4 grupy. Nauczyciel informuje uczniów, że przygotują prezentację „Chiny potęgą gospodarczą”. W obrębie każdego zespołu uczniowie wybierają obszary tematyczne do opracowania. Mogą korzystać z różnych materiałów źródłowych (atlasy, e‑podręcznik, internet itp.). Następnie po upływie wyznaczonego czasu uczniowie wspólnie weryfikują zgromadzone przez siebie informacje. Na koniec na dużym arkuszu papieru lub w aplikacji Google Slides tworzą prezentację na temat Chin
Zagadnienia do opracowania:
- elementy sprzyjające rozwojowi gospodarczemu;
- surowce mineralne;
- udział Chin w światowej produkcji wybranych towarów przemysłowych;
- rolnictwo; struktura użytkowania ziemi, główne uprawy i ich rozmieszczenie;
- specjalne strefy eksportowe;
- porty morskie;
- PKB.Grupy prezentują wykonane zadanie na forum klasy. Pozostali uczniowie oceniają kolegów: wskazują mocne i słabe strony prezentacji, wskazują co i jak można poprawić.
Faza podsumowująca
Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują wspólnie ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.
Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
PKB – produkt krajowy brutto (GDP - Gross Domestic Product), w ekonomii, jeden z podstawowych mierników efektów pracy społeczeństwa danego kraju stosowany w rachunkach narodowych. PKB opisuje zaagregowaną wartość dóbr i usług finalnych wytworzonych przez narodowe i zagraniczne czynniki produkcji na terenie danego kraju w określonej jednostce czasu - najczęściej w ciągu roku.
Teksty i nagrania
China - the most populous country in the world
China lies in East and Central Asia. It is the third largest country in the world by surface area after the Russian Federation and Canada. It has the surface area of 9 million 573 thousand square km, which means it is slightly smaller than Europe and slightly larger than Australia. China occupies 6.4% of the Earth's land area.
People's Republic of China is the official name of today's state which was formed in 1949 after the damaging civil war. It is the most populous country in the world, counting a 1 billion 390 million (data of 2017), which constitutes 18.7% of the total Earth's population.
Looking at China's hypsometric map you can see a high differentiation of the features of Earth's surface. The huge areas of mountains and highlands are clearly marked in the west and center, while yhe lowlands are in the east. The map shows a significant predominance of mountains and highlands - areas located above 500 meters above sea level take up 75% of the China's territory.
The highest areas include the mountain ranges of the Himalayas and Karakorum in the south‑western part of the country. These are the highest mountains on Earth, the only ones with peaks reaching above 8 thousand meters above sea level. Mount Everest (8850 m above sea level) in the Hymalayas and K2/Czogori (8611 m above sea level) in Karakorum are the two tallest summits in the world. Slightly lower altitudes (5 - 6 thousand m above sea level) are reached by the neighboring vast Tibetan Plateau. The region of Tibet is the highest plateau on Earth and for that reason it is often called the roof of the world. Within the Tibetan Plateau there are latitudinally arranged mountain ranges, which locally exceed the altitude of 7 thousand meters above sea level. – Kunlun with the summit of Muztag (7723 m above sea level).
It is in Tibet that the great Chinese rivers flowing eastward – Huang He and Yangtze, as well as other great rivers flowing in the south‑east direction have their springs: Mekong, Irawadi, Brahmaputra.
Large internal valleys spread to the north of Tibet. Two largest include: Kashgar Valley and Dzungarian Valley are separated from each other with another range of high mountains - Tien‑shan. These are arid and semi‑arid areas where deserts and semi‑deserts are found. The rivers that spring in the neighboring mountains end their course in the bottoms of the valleys which do not have the outflow. Tarim is the largest of those.
In the northeastern part of China, adjacent to Tibet are The Mongolian Plateau with Gobi desert and the Loess Plateau being the largest loess area in the world. The thickness of the loess bed reaches 250 m there. It is from the yellow loess dust that the river Huang He takes its name, which means Yellow River.
In the northeast of China there is Manchuria, and to the south of it, in the lower flow of Huang He and Yangtze, known for the development of first civilizations, is the North China Plain.
To the south of Yangtze river there are the South China Mountains which only slightly exceed the altitude of 2 thousand meters above sea level.
For many years China has been the most populous country in the world. Towards the end of 1930's the population of China reached 500 million. In 1981 China became the first country whose population exceeded 1 billion. Officially its population is now 1 billion 390 million (data of 2017).
The population of China is distributed very unevenly, and the main decisive factor is the differentiation of the natural environment of the country. Up to 95% of Chinese population lives in the eastern part of the country. The highest density of population is present in the North China Plain - on average it amounts to app. 800 people per 1 square kilometer. High density of population is present also in the coastal strip, where it frequently exceeds 200 people per 1 square kilometer. In the central part of China where the mountains and highlands begin, there is a drastic decrease in the density of population in the western direction. The vast areas of Tibet and the arid valleys remain very poorly populated due to difficult terrain and climate conditions.
There has been an increase in the urban population in recent years. Currently there are about 80 cities in China with the population of over 1 million inhabitants. Two of those have more than 15 million inhabitants - they are the so‑called mega cities:
Beijing – 19,5 million, capital city;
Shanghai – 23.0 million, an enormous sea port at the estuary of Yangtze river.
In the remaining 15 cities there are between 5 and 15 million people. Some of them form even more densely populated urban areas with smaller centers. China's great cities are located mainly in the coastal strip, in the Manchuria plain, in the North China Plain and in the valleys of the three great rivers: Huang He, Yangtze and Xijang.
The graph shows changes in population and the growth of urban population in China in years 1980‑2030.
The largest nationalgroup consists of the Chinese of Han nationality who constitute 92% of the total population. There are 55 other nationalities who live in China, 18 of which count more than 1 million people. The most numerous include the Chuang (15.7 million), Manchu (10.1 million) and Tibetan (4.7 million), who had their own independent state in the years 1912–1950.