A few days earlier, the teacher asks one of the students to prepare information about equation students learnt earlier. This student present gathered information at the beginning of the class. Student gives examples of first and higher degree equations, with one or more unknowns. Student discusses types of first degree equations with regard to the number of solutions.
Students work with the method of the chain of associations. They obtain a chain drawn on a big cardboard, that consists of empty links. They fill the links with terms, formulas and associations connected with ways of solving equations.
Students present their chains and discuss most important links.
Task Solve equations using the equivalent equations method and determine its type based on the number of solutions.
a)
b)
c)
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe the way of calculating the root of the functionroot of the functionroot of the function.
[Geogebra applet]
Discussion – what is the relations between the root of the function and solving equations?
Conclusion:
- Calculating the root of the functionroot of the functionroot of the function is solving an equation in the form ax + b = 0, for set a and b coefficients.
Students use obtained information in the exercises.
Task Calculate the root of the function defined by the formula.
a) f(x) = -2x
b) f(x) = 3x + 1
c) f(x) = x + 5
Task Calculate the root of the function defined by the formula.
a)
b)
c)
Task Give formula for the linear function whose plot is presented in the picture and then calculate its root.
- Calculating the root of the functionroot of the functionroot of the function is solving an equation in the form ax + b = 0, for set a and b coefficients.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Równanie, które ma jedno rozwiązanie nazywamy równaniem oznaczonym. - Równanie, które nie ma rozwiązania nazywamy równaniem sprzecznym. - Równanie, które jest spełnione przez każdą liczbę rzeczywistą nazywamy równaniem tożsamościowym.
Dla jakiej wartości z punkt A (1, -2) należy do wykresu funkcji f(x) = (z - 4)·x + 2?
m823e2bc9f1429f67_1528449000663_0
Równanie liniowe
m823e2bc9f1429f67_1528449084556_0
Trzeci
m823e2bc9f1429f67_1528449076687_0
III. Równania i nierówności. Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe.
m823e2bc9f1429f67_1528449068082_0
45 minut
m823e2bc9f1429f67_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m823e2bc9f1429f67_1528449552113_0
1. Określanie rodzaju równania.
2. Rozwiązywanie równań metodą równań równoważnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m823e2bc9f1429f67_1528450430307_0
Uczeń:
- określa rodzaj równania,
- rozwiązuje równania metodą równań równoważnych.
m823e2bc9f1429f67_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Łańcuch skojarzeń.
m823e2bc9f1429f67_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
m823e2bc9f1429f67_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji przypomną metody rozwiązywania równań oraz rodzaje równań liniowych.
m823e2bc9f1429f67_1528446435040_0
Kilka dni wcześniej, nauczyciel prosi jednego z uczniów, aby przygotował w domu zdobyte wcześniej wiadomości na temat równań. Uczeń ten na początku lekcji prezentuje zebrany materiał. Podaje przykłady równań pierwszego stopnia i wyższych stopni, z jedną lub wieloma niewiadomymi. Omawia rodzaje równań pierwszego stopnia z jedna niewiadomą, ze względu na liczbę rozwiązań.
Uczniowie pracują w grupach metodą łańcucha skojarzeń. Otrzymują narysowany na dużym kartonie łańcuch, składający się z pustych ogniw. Ogniwa wypełniają poznanymi na lekcji terminami, a także skojarzeniami dotyczącymi sposobów rozwiązywania równań.
Uczniowie prezentują swoje łańcuchy i omawiają najważniejsze ogniwa.
Polecenie Rozwiąż równanie metodą równań równoważnych i określ jego rodzaj ze względu na liczbę rozwiązań.
a)
b)
c)
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu obliczania miejsca zerowego funkcji.
[Geogebra aplet]
Dyskusja – jaki jest związek między miejscem zerowym funkcji, a rozwiązywaniem równań?
Wniosek:
- Obliczanie miejsca zerowego funkcji liniowej sprowadza się do rozwiązania równania postaci ax + b = 0, dla ustalonych współczynników a i b.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie Oblicz miejsce zerowe funkcji określonej wzorem.
a) f(x) = -2x
b) f(x) = 3x + 1
c) f(x) = x + 5
Polecenie Oblicz miejsce zerowe funkcji określonej wzorem.
a)
b)
c)
Polecenie Podaj wzór funkcji liniowej, której wykres przedstawiono na rysunku, a następnie oblicz jej miejsce zerowe.
[Ilustracja 1]
Polecenie Dla jakiej wartości z punkt A (1, -2) należy do wykresu funkcji f(x) = (z - 4)·x + 2?
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Czy istnieje taka liczba m, dla którego funkcja określona wzorem f(x) = (-m + 2)·x - 5 nie ma miejsc zerowych?
m823e2bc9f1429f67_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Równanie, które ma jedno rozwiązanie nazywamy równaniem oznaczonym. - Równanie, które nie ma rozwiązania nazywamy równaniem sprzecznym. - Równanie, które jest spełnione przez każdą liczbę rzeczywistą nazywamy równaniem tożsamościowym.
- Obliczanie miejsca zerowego funkcji liniowej sprowadza się do rozwiązania równania postaci ax + b = 0, dla ustalonych współczynników a i b.
method of equivalent equations1
method of equivalent equations
metoda równań równoważnych
RsSmySX5LWsZJ1
wymowa w języku angielskim: method of equivalent equations
wymowa w języku angielskim: method of equivalent equations