Wykonywanie połączeń elementów konstrukcji budowlanych
BUD.08. MONTAŻ KONSTRUKCJI BUDOWLANYCH - Monter konstrukcji budowlanych 711102 i Technik budownictwa 311204
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwa
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter konstrukcji budowlanych 711102 i technik budownictwa 311204. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:
BUD.08 Montaż konstrukcji budowlanych.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.08 Montaż konstrukcji budowlanych: przygotowanie elementów konstrukcji budowlanych do montażu.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.08.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
4) określa zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy,
5) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,
6) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych,
7) stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy.
BUD.08.2. Podstawy budownictwa
Uczeń:
1) charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych,
2) charakteryzuje konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania,
4) rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania.
BUD.08.3. Montaż i demontaż konstrukcji stalowych
Uczeń:
1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji stalowych,
2) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji stalowych.
BUD.08.4. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Uczeń:
1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji żelbetowych,
2) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji żelbetowych.
BUD.08.5. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Uczeń:
1) posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji drewnianych,
2) dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji drewnianych,
9) wykonuje połączenia prefabrykowanych konstrukcji drewnianych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania połączeń elementów konstrukcji budowlanych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Wykonywanie połączeń elementów konstrukcji budowlanych składa się z czterech materiałów multimedialnych:
E‑book – Rodzaje połączeń elementów konstrukcji budowlanychE‑book – Rodzaje połączeń elementów konstrukcji budowlanych
To książka przedstawiająca treści dotyczące połączeń konstrukcji stalowych, prefabrykatów żelbetowych i prefabrykowanych elementów drewnianych. Uczeń pozna rodzaje połączeń spawanych elektrycznie, gazowych i termitowych, połączeń drewnianych ciesielskich oraz połączeń elementów prefabrykowanych żelbetowych.
Film edukacyjny – Łączenie elementów konstrukcji stalowych za pomocą spawaniaFilm edukacyjny – Łączenie elementów konstrukcji stalowych za pomocą spawania
Film, z którego uczeń dowie się, jakie kompetencje oraz cechy osobowości są wymagane w zawodach technik budownictwa oraz monter konstrukcji budowlanych. Ponadto zobaczy, jak należy wykonać łączenia stalowych elementów przy wykorzystaniu odpowiednich procesów spawalniczych.
Wizualizacja 3D – Połączenia nitowane elementów stalowych blachownic i kratownicyWizualizacja 3D – Połączenia nitowane elementów stalowych blachownic i kratownicy
Przedstawia połączenia nitowane elementów stalowych blachownic i kratownicy. Uczeń zobaczy zbliżenia nitów oraz połączeń nitowanych stosowanych w blachownicach i kratownicach.
Animacja 3D – Złącza drewnianych elementów konstrukcyjnychAnimacja 3D – Złącza drewnianych elementów konstrukcyjnych
Przedstawia elementy konstrukcyjne z drewna łączone w jednej lub w różnych płaszczyznach z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D) połączeń. Przedstawione obiekty można obejrzeć z dowolnej perspektywy.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonywania połączeń elementów konstrukcji budowlanych.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter konstrukcji budowlanych i technik budownictwa
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z podstawowymi materiałami wykorzystywanymi podczas dobierania materiałów konstrukcji budowlanych do montażu. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
E‑book– Rodzaje połączeń elementów konstrukcji budowlanych
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.
Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.
Film edukacyjny – Łączenie elementów konstrukcji stalowych za pomocą spawania
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla uczniom krótki film ukazujący łączenie elementów konstrukcji stalowych za pomocą spawania. Uczniowie poproszeni są o zamknięcie oczu i wysłuchanie lektora. Po projekcji filmu piszą scenariusz, wskazując, które elementy wizualne pojawiały się, według nich, na filmie. Po sporządzeniu notatek uczniowie prezentują swoje pomysły. Nauczyciel prosi o obejrzenie całego filmu – wizji i fonii – i komentarz na temat adekwatności oryginału i autorskich pomysłów.
Praca w grupach
Nauczyciel wyświetla uczniom krótki film, związany z montażem konstrukcji budowlanych. Uczniowie tym razem widzą obrazy, jednak nie słyszą lektora. Podzieleni na grupy, uzupełniają film o ów tekst. Swoje propozycje przedstawiają innym grupom. Po prezentacji nauczyciel wyświetla film – tym razem wizję i fonię. Uczniowie dyskutują nad zbieżnościami i rozbieżnościami w scenariuszach – swoich i oryginalnym.
Wizualizacja 3D – Połączenia nitowane elementów stalowych blachownic i kratownicy
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z wizualizacją przedstawiającą połączenia nitowane elementów stalowych blachownic i kratownicy. Uczniowie są poproszeni o robienie notatek – definicji owych elementów pojawiających się w wizualizacji; będą one prezentowane na forum klasowym. Każdy z uczniów otrzymuje trzy mandaty, które uprawniają go do trzykrotnego zabrania głosu podczas zajęć. Może to być prezentacja, głos w dyskusji, sprzeciw. Jedna wypowiedź nie może trwać dłużej niż minutę. Opcjonalnie można wyznaczyć protokolanta, który będzie spisywał wnioski.
Metoda ta pozwala uaktywnić pasywnych uczniów i jednocześnie zdyscyplinować tych, którzy mają tendencje do zbyt długich wypowiedzi.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, zostają podzieleni na sześcioosobowe grupy. W czasie sześciu minut grupa formułuje pytanie korespondujące z materiałem, odpowiada na nie, wysuwa wnioski. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoim koleżankom i kolegom.
Metoda ta, zwana „Rojem pszczół” (z powodu gwaru, który powstaje w grupach), rozwija umiejętność skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia oraz przygotowuje do wystąpień publicznych.
Animacja 3D – Złącza drewnianych elementów konstrukcyjnych
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z animacją. Nauczyciel stosuje strategię „Sztuka streszczania, czyli magnetyzm słów”, polegającą na rozpoznaniu w materiale „słów‑magnesów”, które posłużą uczniom do zbudowania streszczenia.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym są „słowa‑magnesy”, stosując analogię: podobnie jak działa magnes na metal, tak owe słowa przyciągają informację.
Nauczyciel pyta, które słowa z animacji można nazwać magnesami. Uczniowie wymieniają owe słowa, a nauczyciel wypisuje je na tablicy. Uczniowie przepisują je na kartach indeksowych, przypominając sobie istotne szczegóły z animacji, które mogą łączyć się z zapisanymi słowami. Szczegóły te są zapisywane obok „słowa‑magnesu”.
Po wypełnieniu kilku kart indeksowych uczniowie samodzielnie weryfikują, które z zapisanych informacji są istotne. Zdania mniej ważne zostają przez nich wykreślone.
Uczniowie samodzielnie układają historię - streszczenie animacji, budując ją na podstawie notatek zapisanych na kartach indeksowych - istotne jest, aby zdania przechodziły płynnie jedno w drugie. Nauczyciel podaje przykłady łączników zdań. Uczniowie czytają swoje streszczenia i weryfikują, czy „słowa‑magnesy” użyte w ich kartach indeksowych różnią się od tych, które zapisali inni uczniowie.
Strategia ta, łącząca pracę całego zespołu klasowego, jak i indywidualną, pozwala na pogłębienie słownictwa kluczowego, umiejętność wyszukiwania głównych tez w analizowanym materiale i aktywizację uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. E‑book, film edukacyjny, wizualizacja 3D oraz animacja 3D stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów. Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem. Film edukacyjny to dobry pretekst do wyszukania informacji na temat omawianych tam zawodów - samodzielnie bądź w grupach. Po zapoznaniu się z wizualizacją 3D uczeń może sporządzić mapę myśli. Obejrzenie animacji 3D może stać się przyczynkiem do napisania alternatywnego scenariusza.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
E‑book – Rodzaje połączeń elementów konstrukcji budowlanych
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach informacji o doborze i montażu źródła ciepła w budownictwie jednorodzinnym; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.
Film edukacyjny – Łączenie elementów konstrukcji stalowych za pomocą spawania
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (nauczyciel może robić częste pauzy), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie zdolni mogą nagrać swój własny film;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach, przekazując informacje w bezpiecznej dla siebie formie.
Wizualizacja 3D – Połączenia nitowane elementów stalowych blachownic i kratownicy
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własny, uproszczony scenariusz wizualizacji, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.
Animacja 3D – Złącza drewnianych elementów konstrukcyjnych
Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować porównania systemów w formie graficznej, które później zostaną zaprezentowane w niewielkich grupach.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętność.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści