Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z dalszą częścią wykładu Karoliny Wigury‑Kuisz i wykonaj kolejne polecenia.
Wyjaśnij, dlaczego Ukraina wycofała się z podpisania układu stowarzyszeniowego z Unią Europejską. Jakie były tego skutki?
Wyjaśnij, jak Unia zareagowała na wydarzenia, które miały miejsce na Ukrainie w 2013 roku. Czy była jednomyślna, czy może pojawiły się różnice między państwami członkowskimi?
Wyjaśnij, jakie były przyczyny kryzysu migracyjnego. Jak myślisz, dlaczego mieszkańcy krajów arabskich próbowali przedostać się do Unii Europejskiej?
Wymień zarzuty, jakie eurosceptycy stawiali Unii Europejskiej. Czy któryś z nich twoim zdaniem stanowił zagrożenie dla stabilności wspólnoty? Uzasadnij odpowiedź.
Oceń, czy twoim zdaniem brexit osłabił Unię Europejską. Uzasadnij odpowiedź.
Opowiedz się po jednej ze stron sporu: czy dalej budować Unię Europejską i zawierać kompromisy, czy może lepiej zdecydować się na likwidację wspólnoty. Poprzyj swoją odpowiedź co najmniej trzema argumentami.
Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
W 2004 r. do Unii Europejskiej wraz z Polską zostały przyjęte wszystkie kraje z nią sąsiadujące. | □ | □ |
Polska uczestniczyła w ostatnim rozszerzeniu Unii Europejskiej. | □ | □ |
Do grona najbardziej zagorzałych zwolenników przystąpienia Polski do UE należeli Platforma Obywatelska i jej sympatycy. | □ | □ |
Przeanalizuj dane statystyczne z tabeli, a następnie na ich podstawie zaznacz prawidłową odpowiedź.
Kraje wstępujące do Unii (stan na rok 2003)
Kraj | Obszar w tys. kmIndeks górny 22 | Ludność w mln | PKB w mld euro | Dochód na głowę według parytetu siły nabywczej w tys. euro | Wzrost PKB | Inflacja | Bezrobocie w % |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cypr | 9,2 | 0,7 | 11,3 | 18,9 | 1,9 | 4,0 | 4,4 |
Czechy | 78,9 | 10,2 | 75,7 | 15,5 | 2,9 | 0,1 | 7,8 |
Estonia | 45,2 | 1,3 | 7,4 | 10,5 | 4,7 | 1,3 | 10,1 |
Litwa | 65,3 | 3,4 | 16,1 | 10,6 | 9,0 | -1,2 | 12,7 |
Łotwa | 64,6 | 2,4 | 9,2 | 9,0 | 7,5 | 2,9 | 10,5 |
Malta | 0,3 | 0,4 | 4,4 | 16,8 | 2,8 | 2,6 | 8,2 |
Polska | 312,7 | 38,2 | 185,2 | 10,4 | 3,7 | 0,8 | 19,2 |
Słowacja | 49,0 | 5,4 | 28,8 | 11,8 | 4,2 | 8,4 | 17,1 |
Słowenia | 20,3 | 2,0 | 24,5 | 17,2 | 2,3 | 5,6 | 6,5 |
Węgry | 93,0 | 10,1 | 73,2 | 13,4 | 2,9 | 4,7 | 5,8 |
Dane za: Witold Gadomski, Nowa dziesiątka w Unii, „Gazeta wyborcza” 2004, 10 maja.
Porównaj charakterystyki dwóch „ojców Europy”: Konrada Adenauera i Alcidego De Gasperiego, a następnie wykonaj polecenie.
Charakterystyka Alcidego De GasperiegoDe Gasperi urodził się […] pod rządami austriackimi […], toteż Alcide odczuwał większe przywiązanie do dynastii królewskiej niż narodowego państwa. Największą wierność wykazywał jednak w dziedzinie duchowej. Przez całe życie uczestniczył codziennie – jeśli tylko było to możliwe – w Mszy świętej. […] De Gasperi był istotnie absolutnie odporny na dwie groźne choroby dziejów najnowszych: etniczny nacjonalizm oraz przekonanie, że oparte na nim państwa można przekształcić w utopijne krainy szczęśliwości. W pierwszej swej publicznej mowie, wygłoszonej w Trento w 1902 r., ponaglał słuchaczy: „Bądźcie najpierw katolikami, a potem Włochami!” […]. Jego dewiza brzmiała: „Katolik, Włoch, demokrata – właśnie w tej kolejności” […]. Nienawiść budził w nim […] moloch państwa totalitarnego. Na ostatnim zjeździe Partito Popolare (28 czerwca 1925 r.) wyraził się w ten sposób: „Teoria i praktyka faszyzmu jest antytezą chrześcijańskiego pojęcia państwa, przyznającego naturalnym prawom osoby, rodziny i społeczeństwa pierwszeństwo nad państwem”.
Charakterystyka Konrada AdenaueraAdenauer […] nie podzielał sympatii dla przeważających w Niemczech poglądów. Nie był nadreńskim separatystą, lecz raczej federalistą – „geniusz niemiecki” nie cieszył się bynajmniej jego zaufaniem. „Niemcy to Belgowie cierpiący na megalomanię”, powtarzał z uporem. […] W okresie weimarskim […] był nieoficjalną głową społeczności niemieckich katolików […]. Nie miał w sobie ani krzty niemieckiego nacjonalizmu, ani odrobiny szacunku dla państwa Bismarcka. Co dało ono niemieckim katolikom? Nic, prócz nieszczęść Kulturkampfu. […] Adenauer uważał decyzję Hitlera o rozpoczęciu wojny za szaleństwo, był też przekonany o nieuchronnej klęsce […]. Swoje cele zdefiniował po raz pierwszy w marcu 1946 r. Nowe państwo nie powinno dominować nad jednostką. […] Podstawą społeczeństwa niemieckiego należy uczynić etykę chrześcijańską. Państwo ma mieć charakter federalny, powołując je do istnienia trzeba brać pod uwagę możliwości utworzenia Stanów Zjednoczonych Europy.
Zapoznaj się z poniższymi źródłami, a następnie na podstawie tekstu przemówienia rozstrzygnij, którą z koncepcji integracji europejskiej przedstawionych w tabeli reprezentował jego autor. Uzasadnij odpowiedź.
Źródło A
Koncepcje integracji europejskiej
Koncepcja federacyjna | Zakłada współpracę w oparciu o struktury ponadnarodowe, obejmującą wszystkie sfery integracji i prowadzącą do powstania federalnego państwa europejskiego. |
Koncepcja konfederacyjna | Integracja ma przebiegać z zachowaniem atrybutów suwerenności uczestniczących państw. Należy dokonać podziału kompetencji między organizację a państwa. |
Koncepcja funkcjonalistyczna | Najbardziej pragmatyczna; zakłada, że integrację polityczną poprzedzać powinna ekonomiczna. Dopiero po zintegrowaniu w sferze gospodarczej można rozwijać projekty integracji politycznej. |
Źródło: Jacek Barcik, Aleksandra Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej, Warszawa 2014, s. 5.
Źródło B
Fragment przemówienia Jeana Monneta z 1952 r.We wszystkich naszych przyszłych działaniach musimy pamiętać, że ludzkość nie może ujawnić pełnego potencjału, jakim obdarzyła ją natura i historia, jeżeli nie będzie żyć w harmonii ze swoimi czasami. Jednolity rynek, który zapoczątkujemy, jest jednym z niezbędnych warunków do przeprowadzenia ogromnych zmian w dziedzinie produkcji. Zmiany te są konieczne i są możliwe jedynie wtedy, gdy się zjednoczymy zamiast się wzajemnie wyniszczać. […] W czasach, gdy powstają pierwsze ponadnarodowe instytucje, rozpoczyna się wielka europejska rewolucja, której celem na naszym kontynencie jest zastąpienie rywalizacji między narodami zjednoczeniem w wolności i różnorodności; rewolucja, która umożliwi rozwój naszej cywilizacji i doprowadzi do jej ponownego rozkwitu.