bg‑azure

The picture below shows a classroom. Is it similar to yours? How can you describe things around you? Study the text to find out.

Poniższa ilustracja przedstawia salę lekcyjną. Czy jest podobna do twojej? W jaki sposób możesz opisać przedmioty wokół siebie? Przeczytaj tekst, aby się tego dowiedzieć.

RDYsbM7xSGx4e
Welcome to my classroom!
Witajcie w mojej klasie!
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/ [dostęp 10.03.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the words with their translations.

Połącz wyrazy z ich tłumaczeniami.

R1W5gQNtCWOG6
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 1

Play MEMO. Click on the cards and match the words with the pictures.

Zagraj w MEMO. Klikając w karty, połącz wyrażenia z ilustracjami.

R1SzJP2sjGYtI
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 12.07.2022], domena publiczna.

Study the text about how different people describe places like their classroom or kitchen, their schoolbag and pets.

Przeczytaj tekst o tym, w jaki sposób różni ludzie opisują miejsca takie jak klasa lub kuchnia, przedmioty (np. tornister) oraz zwierzęta domowe.

The World Around Me
Dorota Giżyńska The World Around Me

Mike

Hello! I’m Mike. In the picture I’m with Dora - my best friend. We’re in the kitchen. I love cooking. I like vegetables and Dora enjoys fruits. There is a califlowercauliflowercaliflower, a pepperpepperpepper, a broccolibroccolibroccoli, two tomatoes and two cucumbers. There is also a banana and a lemon. There is also a yellow chair and a green table. I’ve got a knifeknifeknife in my hand. But, don’t worry! I know how to use it. You can also see a fridge. It’s very big and it’s got a lot of yummyyummyyummy food.

Clara

I really enjoy going to school. My favourite subjects are English and maths. This is my schoolbag. It’s blue and heavy. I’ve got notebooksnotebooks [notebook]notebooks and crayonscrayons [crayon]crayons. I’ve also got a pair of scissors, a long rulerrulerruler and a pink calculatorcalculatorcalculator. In my pencil case I’ve got a pencil sharpenerpencil sharpenerpencil sharpener and penspens [pen]pens. InsideinsideInside the bag, there are coursebookscoursebooks [coursebook]coursebooks and a lunch boxlunch boxlunch box and at the bottombottombottom of my schoolbag there are probably all my felt‑tip pensfelt‑tip pens [felt‑tip pen]felt‑tip pens!

Ben

This is my classroom. You can only see five students, but there are about 25 of us. The man at the front is my German teacher. His name is Georg. He’s really nice. There is an interactive boardinteractive boardinteractive board and a whiteboardwhiteboardwhiteboard. The teacher has also got a laptop. I enjoy our German lessons because we have fun and we play games. I also like this classroom because it’s big, lightlightlight and modernmodernmodern. There are also a lot of interesting postersposters [poster]posters.

Rose

Hi! My name’s Rose. I live in a house with a garden in London. I love animals. In the picture you can see my dog – Freddy. But I have a lot of different pets at home. I’ve got two hamsters. They are crazy because they run in their cagecagecage all night and play with their toys. I’ve also got a rabbit and two parrots. My little brother has got a cat too - her name is Lily. Lily has got a bed and toys to play with and she loves eating snackssnacks [snack]snacks.

1 Źródło: Dorota Giżyńska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Read the text above again and match the names with the correct descriptions.

Przeczytaj powyższy tekst jeszcze raz i połącz poniższe opisy z właściwymi imionami.

RDhvjDDvyR5fD
Mike Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture. Clara Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture. Ben Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture. Rose Możliwe odpowiedzi: 1. There are children cooking in the picture., 2. There is a teacher and a classroom in the picture., 3. There is a schoolbag in the picture., 4. There is a girl with a dog in the picture.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 2

Study the text and match the names with the correct pictures.

Przeczytaj tekst i połącz poniższe ilustracje z właściwymi imionami.

RAybiobcv07lo
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/ [dostęp 26.09.2022], domena publiczna.
Exercise 3

Study the text again and decide if the following sentences are true or false.

Ponownie przeczytaj tekst i zdecyduj, czy podane zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

R1Mum8yJKZPbT
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Drag the words to fill in the gaps.

Przeciągnij wyrazy, uzupełniając luki w poniższych zdaniach.

R5cudEryuy0Ox
1. There is a 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in the fridge.
2. There is a fridge with 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage food.
3. I’ve got a 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in my pencil case.
4. There are 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in my lunchbox.
5. There’s a 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage in the classroom. The teacher writes on it.
6. My hamsters run in the 1. whiteboard, 2. pencil sharpener, 3. cauliflower, 4. snacks, 5. yummy, 6. cage all night.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

GRAMATYKA

Liczba mnoga rzeczowników
Rzeczowniki występują w liczbie pojedynczej (singular) lub w liczbie mnogiej (plural). Liczby pojedynczej używamy, kiedy występuje tylko jeden element, jedna sztuka czegoś, np. jedna rzecz, jedno zwierzę, jedna osoba. Liczbę mnogą stosujemy, gdy mówimy o więcej niż jednej rzeczy, osobie lub zwierzęciu. Spójrz na tabelę i sprawdź, jak tworzyć liczbę mnogą w języku angielskim.

Liczba pojedyncza / Singular

Liczba mnoga / Plural

one bananajeden banan

two bananasdwa banany

one vegetable – jedno warzywo

three vegetablestrzy warzywa

one felt-tip penjeden pisak

nine felt-tip pensdziewięć pisaków

one lessonjedna lekcja

five lessonspięć lekcji

I’ve got a notebook. – Mam jeden zeszyt.

I’ve got two notebooks.Mam dwa zeszyty.

There is an interactive board.Tam jest tablica interaktywna.

There are interactive boards.Tam są tablice interaktywne.

Jeśli rzeczownik kończy się na: -s, -sh, -ch, -ss, -x, -o, to w liczbie mnogiej dodajemy końcówkę -es, ponieważ wtedy łatwiej jest takie słowo wymówić.

Liczba pojedyncza / Singular

Liczba mnoga / Plural

one busjeden autobus

two busesdwa autobusy

one brushjedna szczotka

four brushescztery szczotki

one watchjeden zegarek

two watchesdwa zegarki

one glassjedna szklanka

three glassestrzy szklanki

one boxjedno pudełko

seven boxessiedem pudełek

one tomatojeden pomidor

ten tomatoesdziesięć pomidorów

Jeśli rzeczownik kończy się na literę -y, a zaraz przed nią występuje spółgłoska, to liczbie mnogiej musimy zamienić -y na -i oraz dopisać końcówkę -es.

Liczba pojedyncza / Singular

Liczba mnoga / Plural

one story – jedna historia

two stories dwie historie

one family – jedna rodzina

four families cztery rodziny

Jeśli przed literą -y występuje samogłoska, w liczbie mnogiej dodajemy samą końcówkę -s.

Liczba pojedyncza / Singular

Liczba mnoga / Plural

one dayjeden dzień

seven dayssiedem dni

one boyjeden chłopiec

four boysczterech chłopców

Przed rzeczownikiem w liczbie pojedynczej stosujemy przedimki a lub an. Przedimek an stosujemy, kiedy rzeczownik rozpoczyna się od samogłoski – łatwo jest nam wymówić taki ciąg wyrazów.

Uwaga! Zauważ, że przedimka a używamy, kiedy rzeczownik zaczyna się spółgłoską, a przedimka an, kiedy zaczyna się samogłoską. Pamiętaj jednak, że dotyczy to wymowy. Np. wyraz hour w piśmie zaczyna się od spółgłoski, ale w wymowie słyszymy samogłoskę. Dlatego poprzedzimy go an, a nie a.

Przykłady:

It is a pepper.To jest papryka.

There is a knife on the table.Na stole jest nóż.

It is an apple. – To jest jabłko.

There is an eraser on the desk.Na biurku jest gumka.

W przypadku liczby mnogiej – nie używamy przed rzeczownikiem tych przedimków. Przykład:

She loves eating snacks.Ona kocha jeść przekąski.

Exercise 5

Drag the words to the correct column. 

Przeciągnij wyrazy do właściwych kategorii.

RviTIGekdVtj6
1. Singular (liczba pojedyncza) Możliwe odpowiedzi: 1. felt-tip pen, 2. notebooks, 3. felt-tip pens, 4. games, 5. hamsters, 6. tomato, 7. pencil cases, 8. notebook, 9. families, 10. game, 11. hamster, 12. boxes, 13. tomatoes, 14. pencil case, 15. box, 16. family 2. Plural (liczba mnoga) Możliwe odpowiedzi: 1. felt-tip pen, 2. notebooks, 3. felt-tip pens, 4. games, 5. hamsters, 6. tomato, 7. pencil cases, 8. notebook, 9. families, 10. game, 11. hamster, 12. boxes, 13. tomatoes, 14. pencil case, 15. box, 16. family
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 6

Choose the correct answer.

Przeczytaj poniższe zdania i wybierz prawidłowe odpowiedzi.

R1OinEiuJDfTY
1. Moja siostra ma dwa plecaki szkolne. My sister has got two schoolbag schoolbags.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Exercise 7

Type the plural form of the noun. 

Dopisz liczbę mnogą do podanych rzeczowników.

R1PgKWwS1Q2oh
1. One bus – three Tu uzupełnij 2. One house – two Tu uzupełnij 3. One desk – twelve Tu uzupełnij 4. One table – fifteen Tu uzupełnij 5. One chair – twenty Tu uzupełnij 6. One crayon – six Tu uzupełnij 7. One glass – five Tu uzupełnij 8. One family – two Tu uzupełnij 9. One brush – three Tu uzupełnij 10. One tomato – ten Tu uzupełnij
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

bottom
bottom

/ ˈbɒtəm /

R2ixsu96qdHMq1
Nagranie dźwiękowe

tu: dno

R11sALmkbKQGb1
Nagranie dźwiękowe
broccoli
broccoli

/ ˈbrɒkəli /

Rabp1MNzZUwLS1
Nagranie dźwiękowe

brokuł

RVjwvgfa7Y5hF1
Nagranie dźwiękowe
cage
cage

/ keɪdʒ /

R7w81G9GZ8Rgk1
Nagranie dźwiękowe

klatka

R1Ay25vcAn8Hr1
Nagranie dźwiękowe
calculator
calculator

/ ˈkælkjʊleɪtə /

RIAggtt68M3pD1
Nagranie dźwiękowe

kalkulator

R1PK9KPOkPddT1
Nagranie dźwiękowe
cauliflower
cauliflower

/ ˈkɒlɪflaʊə /

R1IL6liFXV9Rw1
Nagranie dźwiękowe

kalafior

R1X0tBjyKdJtY1
Nagranie dźwiękowe
coursebooks [coursebook]
coursebooks [coursebook]

/ ˈkɔːsbʊks / / ˈkɔːsbʊk /

R1AdhSulmzC7w1
Nagranie dźwiękowe

podręczniki [podręcznik]

RhyliXJd4H4PS1
Nagranie dźwiękowe
crayons [crayon]
crayons [crayon]

/ ˈkreɪənz / / ˈkreɪən /

R13IwDrSE7tH11
Nagranie dźwiękowe

kredki [kredka]

R1eikfPhSYQis1
Nagranie dźwiękowe
felt‑tip pens [felt‑tip pen]
felt‑tip pens [felt‑tip pen]

/ ˌfelt tɪp ˈpens / / ˌfelt tɪp ˈpen /

R1Crg6F75gM0O1
Nagranie dźwiękowe

pisaki [pisak]

RQ7JwoUeG8rG71
Nagranie dźwiękowe
inside
inside

/ ɪnˈsaɪd /

RZUWLEjvc15eY1
Nagranie dźwiękowe

w środku

R1PnP51XROCky1
Nagranie dźwiękowe
interactive board
interactive board

/ ˌɪntəˈræktɪv bɔːd /

REFOP5Lct3iFR1
Nagranie dźwiękowe

tablica interaktywna

RDzcVZtmvqcJx1
Nagranie dźwiękowe
knife
knife

/ naɪf /

RzLgPOeuPmVJL1
Nagranie dźwiękowe

nóż

RFOEGpxTp4CFB1
Nagranie dźwiękowe
light
light

/ laɪt /

R6me26ndxAQrK1
Nagranie dźwiękowe

tu: jasny/jasna

R15t1jIicaBUh1
Nagranie dźwiękowe
lunch box
lunch box

/ ˈlʌntʃ bɒks /

RDIcgMQQ2dFAs1
Nagranie dźwiękowe

śniadaniówka

RI9DoWuNsXZd01
Nagranie dźwiękowe
modern
modern

/ ˈmɒdn̩ /

R6OxALOfHacrm1
Nagranie dźwiękowe

nowoczesny/nowoczesna

R1HdDAiNnGPuT1
Nagranie dźwiękowe
notebooks [notebook]
notebooks [notebook]

/ ˈnəʊtbʊks / / ˈnəʊtbʊk /

RBAXEbhOk5Eh61
Nagranie dźwiękowe

zeszyty [zeszyt]

RhdeVKtIW3Cgh1
Nagranie dźwiękowe
pencil sharpener
pencil sharpener

/ ˈpensl ʃɑːpnə(r) /

R16JuVqyoLPtt1
Nagranie dźwiękowe

temperówka

R1BblJ3z4wq2C1
Nagranie dźwiękowe
pens [pen]
pens [pen]

/ penz / / pen /

RkVL3fbzmWyyQ1
Nagranie dźwiękowe

długopisy [długopis]

R1B7CwaeNRlgF1
Nagranie dźwiękowe
pepper
pepper

/ ˈpepə /

R1PPk3jNolYtt1
Nagranie dźwiękowe

tu: papryka

R11JmcY1Wtrjc1
Nagranie dźwiękowe
posters [poster]
posters [poster]

/ ˈpəʊstəz / / ˈpəʊstə /

R179bftIVcoB01
Nagranie dźwiękowe

plakaty [plakat]

RfoPqseB7rEbL1
Nagranie dźwiękowe
ruler
ruler

/ ˈruːlə /

RGVRvN34HmUhR1
Nagranie dźwiękowe

linijka

R18GR2d7qzPDq1
Nagranie dźwiękowe
snacks [snack]
snacks [snack]

/ snæks / / snæk /

RdSB5vXej1LQD1
Nagranie dźwiękowe

przekąski [przekąska]

R1YtZoKXqJm8M1
Nagranie dźwiękowe
whiteboard
whiteboard

/ ˈwaɪtbɔːd /

Rpt3YdCZ3hV7r1
Nagranie dźwiękowe

tablica suchościeralna

RMJ8zRzUEmHUz1
Nagranie dźwiękowe
yummy
yummy

/ ˈjʌmi /

R1ZAoLavAitbl1
Nagranie dźwiękowe

pyszny/pyszna

R1cEUnSjU8zqX1
Nagranie dźwiękowe

Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0

R1N99BoXKYuC2
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.