The students use the „open ear” technique to revise the formulae and the most important concepts useful when calculating the areas of polygons.
The teacher specifies the aim of the class – calculating the area of the polygonarea of the polygonarea of the polygon, which is neither a triangle nor a quadrangle.
The students work in small groups using the “case study” technique. Every group gets a piece of paper with a polygonpolygonpolygon on it. The teacher informs the students that a friend of his asked him to help him with calculating the surface area of the garden plot that he has got. The plot has the shape of the figure on the piece of paper. This person would like to take as few measurements as possible. Every group has to suggest a method of calculating the area.
After the time limit, the groups present their solutions. They cooperate to decide what the best method of calculating the area of irregular polygons is. They formulate a conclusion.
The conclusion
You can calculate the area of any polygon using the method of dividing it into smaller polygons or adding elements to get a larger polygon.
Students observe the relationship between the polygon's circumference and its area. Save your application.
[Illustration 1]
The conclusion that should be drawn by the students.
The polygons with the same perimeters may have different areas.
The students do the tasks using the information.
Task 2
Draw any 3 polygonpolygonpolygon, not being rectangles, on a squared sheet of paper. Each of them should have the surface area of 18. Calculate the perimeter of each of them. Assume a side of the squaresquaresquare as your unit.
Will the perimeter of the polygonperimeter of the polygonperimeter of the polygon change when you change its shape, and the area will remain the same?
The surface area of a rectangular stamp equals 12 cmIndeks górny 22. What are the dimensions of this stamp if its length is three times larger than its width?
The students work in small groups and find relationships between the area of the rectanglerectanglerectangle and its perimeter. They formulate hypotheses and check them using their computers.
[Geogebra applet]
The conclusion that should be drawn by the students.
The squaresquaresquare has the smallest perimeter among all rectangles with equal areas.
The students solve the tasks individually, using the property they have just observed.
Task 4
Jurek wants to buy a rectangular garden plot, whose area equals 1000 mIndeks górny 22. He wants to surround it with the smallest possible amount of a wire fence. What dimensions should this plot have?
Z dwóch jednakowych trapezów równoramiennych zbudowano sześciokąt. Wysokości tych trapezów są równe 10 cm, a ich podstawy 25 cm i 15 cm. Oblicz pole tego sześciokąta.
Przekątna dzieli trapez na dwa trójkąty. Pole większego z tych trójkątów jest dwa razy większe od pola mniejszego trójkąta. Ile razy pole całego trapezu jest większe od pola mniejszego trójkąta?
mc6dbad9920643dbd_1528449000663_0
Obliczanie pól wielokątów
mc6dbad9920643dbd_1528449084556_0
Drugi
mc6dbad9920643dbd_1528449076687_0
XI. Obliczenia w geometrii. Uczeń:
4) oblicza pola wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów (…).
mc6dbad9920643dbd_1528449068082_0
45 minut
mc6dbad9920643dbd_1528449523725_0
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
mc6dbad9920643dbd_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Obliczanie pól dowolnych wielokątów metodą podziału na mniejsze wielokąty.
3. Dostrzeganie zależności między obwodem wielokąta a jego polem.
mc6dbad9920643dbd_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pole dowolnego wielokąta, dzieląc go na wielokąty, których pola potrafi obliczyć,
- dostrzega zależność między obwodem wielokąta a jego polem.
mc6dbad9920643dbd_1528449534267_0
1. Studium przypadku.
2. Otwarte ucho.
mc6dbad9920643dbd_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mc6dbad9920643dbd_1528450127855_0
Uczniowie metodą „otwarte ucho” przypominają wzory i najważniejsze pojęcia przydatne w obliczaniu pól wielokątów.
Nauczyciel określa cel zajęć – obliczanie pola wielokąta, nie będącego ani trójkątem, ani czworokątem.
mc6dbad9920643dbd_1528446435040_0
Uczniowie pracują w małych grupach, metodą „studium przypadku”. Każda grupa otrzymuje kartkę z narysowanym na niej wielokątem. Nauczyciel informuje, że znajomy prosił go o pomoc w obliczeniu pola powierzchni działki, którą posiada. Działka ma kształt wielokąta takiego, jak na rysunku. Przy czym znajomy chciałby wykonać jak najmniej pomiarów. Zadaniem grup jest zaproponowanie metody obliczenia tego pola.
Po upływie ustalonego czasu, grupy prezentują swoje rozwiązania. Wspólnie ustalają sposób postępowania w przypadku obliczania pola „nieregularnych” wielokątów. Formułują wniosek.
Wniosek:
Pole dowolnego wielokąta można obliczyć dzieląc go na mniejsze wielokąty lub uzupełniając do większego wielokąta.
Korzystając z wniosku, rozwiązują zadanie.
Polecenie 1
Z dwóch jednakowych trapezów równoramiennych zbudowano sześciokąt. Wysokości tych trapezów są równe 10 cm, a ich podstawy 25 cm i 15 cm. Oblicz pole tego sześciokąta.
Uczniowie obserwują związek między obwodem wielokąta i jego obszarem. Zapisz swój wniosek.
[Ilustracja 1]
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie.
Wielokąty o takich samych obwodach mogą mieć różne pola.
Uczniowie rozwiązują zadania, korzystając z zebranych informacji.
Polecenie 2
Narysuj na papierze w kratkę 3 dowolne wielokąty, nie będące prostokątami - każdy o polu równym 18. Oblicz obwód każdego z nich. Przyjmij za jednostkę bok kratki.
Czy obwód wielokąta zmieni się, gdy zmieni się jego kształt, ale pole pozostanie bez zmiany?
Polecenie 3
Przekątna dzieli trapez na dwa trójkąty. Pole większego z tych trójkątów jest dwa razy większe od pola mniejszego trójkąta. Ile razy pole całego trapezu jest większe od pola mniejszego trójkąta?
Polecenie dla chętnych:
Pole powierzchni prostokątnego znaczka pocztowego jest równe 12 cmIndeks górny 22. Jakie wymiary ma ten znaczek, jeżeli jego długość jest trzykrotnie większa od szerokości?
Praca w małych grupach.
Uczniowie określają zależność między polem prostokąta, a jego obwodem. Stawiają hipotezy i sprawdzają je za pomocą komputera.
[Geogebra aplet]
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie
Spośród prostokątów o równych polach, najmniejszy obwód ma kwadrat.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadanie, korzystając z zaobserwowanej własności.
Polecenie 4
Pan Jurek chce kupić prostokątną działkę o polu powierzchni równym 1000 mIndeks górny 22. Do ogrodzenia działki chce użyć jak najmniej siatki. Jakie wymiary powinna mieć ta działka?
mc6dbad9920643dbd_1528450119332_0
Uczniowie rozwiązują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Wielokąty o takich samych obwodach mogą mieć różne pola.
- Spośród prostokątów o równych polach, najmniejszy obwód ma kwadrat.
perimeter of the polygon 1
perimeter of the polygon
obwód wielokąta
R31f1lr9q7ktU1
wymowa w języku angielskim: perimeter of the polygon
wymowa w języku angielskim: perimeter of the polygon