XIII. Reading data and elements of descriptive statistics. The student:
1) interprets data presented in the form of tables, percentage bar charts and percentage pie charts, graphs, including graphs in the coordinate system;
2) creates percentage bar charts and percentage pie charts and line graphs based on gathered information or information coming from various sources.
1. Interpreting data presented in the form of percentage bar charts and percentage pie charts.
2. Creating simple percentage diagramspercentage diagramspercentage diagrams: bar charts and pie charts, based on gathered information or information coming from various sources.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- interprets data presented in the form of percentage bar charts and percentage pie charts,
- creates simple percentage diagramspercentage diagramspercentage diagrams: bar charts and pie charts, based on gathered information or information coming from various sources.
Students work individually, using computers. They open the slideshow and observe how we can present data using percentage diagramspercentage diagramspercentage diagrams.
[Slideshow]
The teacher starts a conversation about legibility of information presented on the diagram. Conclusions that should be drawn:
The teacher divides the class into five groups and distributes worksheets where they find diagrams presented on the slideshow.
Task
Put necessary information on diagrams. Suggest a title and a description. Think about information that can be obtained from this diagram. Write exemplary questions and answer them.
Group 1 [Gallery - Illustration 1]
Group 2 [Gallery - Illustration 2]
Group 3 [Gallery - Illustration 3]
Group 4 [Gallery - Illustration 4]
Group 5 [Gallery - Illustration 5]
Students from each group present results of their work.
The teacher sums up the students’ work and clarifies doubts.
An extra task: Draw a percentage pie chartpie chartpie chart presenting information from the table.
Wielkości przedstawione na diagramie muszą być opisane.
maf93b53eaae10b1a_1528449000663_0
Diagramy procentowe
maf93b53eaae10b1a_1528449084556_0
Drugi
maf93b53eaae10b1a_1528449076687_0
XIII. Odczytywanie danych i elementy statystyki opisowej. Uczeń:
1) interpretuje dane przedstawione za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów, w tym także wykresów w układzie współrzędnych;
2) tworzy diagramy słupkowe i kołowe oraz wykresy liniowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.
maf93b53eaae10b1a_1528449068082_0
45 minut
maf93b53eaae10b1a_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
maf93b53eaae10b1a_1528449552113_0
1. Interpretowanie danych przedstawionych za pomocą procentowych diagramów słupkowych i kołowych.
2. Tworzenie prostych diagramów procentowych: słupkowych i kołowych na podstawie zebranych danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
maf93b53eaae10b1a_1528450430307_0
Uczeń:
- interpretuje dane przedstawione za pomocą procentowych diagramów słupkowych i kołowych,
- tworzy proste diagramy procentowe: słupkowe i kołowe na podstawie zebranych przez siebie danych lub danych pochodzących z różnych źródeł.
maf93b53eaae10b1a_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
maf93b53eaae10b1a_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
maf93b53eaae10b1a_1528450127855_0
Dyskusja – gdzie i kiedy możemy najczęściej spotkać się z przedstawianiem danych w postaci diagramów. Czy jest to czytelna forma prezentowania informacji?
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają różne rodzaje diagramów procentowych.
maf93b53eaae10b1a_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają Slideshow i obserwują, w jaki sposób możemy przedstawić dane za pomocą diagramów procentowych.
[Slideshow]
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat czytelności informacji przedstawionych na diagramie. Wnioski, jakie powinny się pojawić w wyniku dyskusji. - Diagram powinien być zatytułowany. - Na diagramie powinna być czytelna skala. - Wielkości przedstawione na diagramie muszą być opisane.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup i rozdaje karty pracy, na których znajdują się diagramy, które przedstawia Slideshow.
Polecenie
Wprowadźcie na diagramach potrzebne informacje. Zaproponujcie tytuł i opis. Zastanówcie się jakie informacje można uzyskać na podstawie tego diagramu. Zapiszcie przykładowe pytania i odpowiedzcie na nie.
Grupa 1 [Ilustracja 1]
Grupa 2 [Ilustracja 2]
Grupa 3 [Ilustracja 3]
Grupa 4 [Ilustracja 4]
Grupa 5 [Ilustracja 5]
Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i podsumowuje pracę uczniów.
Polecenie dla chętnych: Narysuj diagram procentowy kołowy, prezentujący informacje zawarte w tabelce.
Z każdej grupy chętni uczniowie prezentują wyniki pracy grupy.
[Tabela]
maf93b53eaae10b1a_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Dane statystyczne często przedstawiamy za pomocą różnych diagramów procentowych.
- Diagram powinien być zatytułowany, opisany i posiadać czytelną skalę.