E-materiały do kształcenia zawodowego

Kopie bezpieczeństwa nośników danych

EKA.03. Opracowywanie materiałów archiwalnych – technik archiwista 441403

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik archiwistaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik archiwista

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik archiwista 441403 powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji EKA.03 Opracowywanie materiałów archiwalnych wyodrębnionej w zawodzie pracownik technik archiwista 441403. Jest nią:

  • gromadzenie dokumentacji na nośnikach elektronicznych.

E‑materiał Kopie bezpieczeństwa nośników danych przeznaczony jest dla kwalifikacji:

EKA.03 Opracowywanie materiałów archiwalnych wyodrębnionej w zawodzie technik archiwista 441403

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów EKA.03.5. Gromadzenie dokumentacji na informatycznych nośnikach danych:

    1. uczeń sporządza kopie bezpieczeństwa dla dokumentacji zapisanej na informatycznych nośnikach danych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

Film instruktażowy (tutorial)DrQZkxLSuFilm instruktażowy (tutorial) „Kopie bezpieczeństwa nośników danych” przedstawia sposoby sporządzania kopii bezpieczeństwa dla dokumentacji zapisanej na nośnikach danych z uwzględnieniem przepisów prawa w sprawie zabezpieczania dokumentacji, sposobów zabezpieczania kopii bezpieczeństwa oraz odtwarzania kopii dokumentacji w programach komputerowych. Omówiono sposoby gromadzenia dokumentacji na informatycznych nośnikach danych, a także rodzaje informatycznych nośników danych (cyfrowe i optyczne). Zaprezentowano wady i zalety poszczególnych nośników danych, sposoby przenoszenia kopii dokumentacji na bezpieczne informatyczne nośniki danych i sporządzania mikrofilmów zabezpieczających, sposoby odtwarzania kopii dokumentacji zapisanej na informatycznych nośnikach danych w specjalistycznych programach komputerowych. Ostatnim zagadnieniem jest omówienie przepisów prawa dotyczących kryteriów zabezpieczania dokumentacji na informatycznych nośnikach danych.

InfografikaDdQCnHFzTInfografika „Informatyczne nośniki danych” przedstawia charakterystykę informatycznych nośników danych. Pokazane są optyczne i cyfrowe nośniki danych, a także ich pojemności. Pojawiają się także opisy zakresów pojemności cyfrowych nośników danych, a także zalety i wady nośników danych.

2.3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD9wdSXfDVInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu podstawowych pojęć związanych z kopiami bezpieczeństwa nośników danych, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD4hx6f5LBSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDAz9AiHDUPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDWQ8pcUK5Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1DEwGMBkNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDfRanvXEInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu pracownik pomocniczy krawca

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Film oraz infografika zawierają  najistotniejsze informacje z zakresu rodzajów informatycznych nośników danych oraz sposobów tworzenia kopii bezpieczeństwa nośników danych.

Praca indywidualna

Uczniowie wspólnie oglądają film Kopie bezpieczeństwa nośników danych (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując jego treść – mają wskazywać, które zagadnienia są ich zdaniem najważniejsze i niezbędne do tego, aby stworzyć kopię bezpieczeństwa (praca zespołu klasowego, a także praca z nauczycielem i elementy burzy mózgów). Nauczyciel prosi uczniów, aby najpierw samodzielnie obejrzeli w domu. Po obejrzeniu filmu nauczyciel prosi uczniów, aby każdy przygotował samodzielnie 5 pytań do niego, np. Jak nagrywać materiał archiwalny na optycznych nośnikach danych? Czym jest sprawdzenie oprawności paginacji materiału archiwalnego? Jak kontrolować jakość mikrofilmu? Jakie znasz specjalistyczne programy komputerowe przeznaczone do odtwarzania kopii dokumentacji zapisanej na informatycznych nośnikach danych? Nauczyciel dba o to, aby uczniowie się ze sobą nie konsultowali. Później nauczyciel ma dwie ścieżki. 1. Zbiera od uczniów ich pytania, sam je podpisuje, nie mówi o tym uczniom, rozdaje je tym samym osobom na kolejnej lekcji, każdy samodzielnie sprawdza, co zapamiętał i ma okazję do refleksji nad tym, jakie zadał pytanie – czyli które zagadnienia wydały mu się ważne. 2. Nauczyciel zbiera od uczniów karteczki z pytaniami, miesza je i uczniowie losują spośród nich  nowych pytań, nikt nie wie, czyje ma pytanie. Nauczyciel prosi uczniów, aby najpierw odpowiedzieli na pytania bez zaglądania do e‑materiałów, a potem: albo samodzielnie sprawdzili odpowiedzi i je ewentualnie uzupełnili, albo prosi uczniów, aby przekazali swoje odpowiedzi sąsiadowi, który sprawdzi ich wersję. Dzięki temu każdy pracuje indywidualnie, ale dodatkowo ma okazję poznać system pracy innych osób. Utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień dla tego tematu. Powstałe materiały mogą być później także wykorzystane w formie ćwiczeń sprawdzających – jako formy sprawdzenia wiedzy na ocenę (np. test końcowy). Ponadto uczniowie wypełniają ćwiczenia interaktywne wspólnie lub samodzielnie (praca całego zespołu klasowego lub praca indywidualna). Część z nich, w ramach utrwalenia informacji, może być zadana jako praca domowa.

Praca w grupach

Uczniowie sprawdzają poziom opanowania treści przekazywanych w czasie lekcji, korzystając z interaktywnych materiałów sprawdzających. Na podstawie zadań  i ćwiczeń tworzą w grupach listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym. Nauczyciel zwraca im uwagę, aby nacisk położyli na sposoby sporządzania kopii bezpieczeństwa i charakterystykę informatycznych nośników danych – zagadnienia podstawowe. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.

Praca uczniów poza zajęciami

Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. rodzajów informatycznych nośników danych oraz sposobów tworzenia kopii bezpieczeństwa nośników danych, warto zwrócić uczniom uwagę na konieczność zapoznania się z filmem instruktażowym oraz infografiką przed zajęciami (dodatkowo nauczyciel proponuje samodzielne powtórki i powrót do materiałów po lekcji – w domu). Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych przykładów tworzenia kopii prezentowanych przez nauczyciela. Dodatkowo ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej zasobu – materiałów sprawdzających, uczniowie zadania powinni wykonać także samodzielnie w domu, w ramach powtórki.

Praca indywidualna

Podczas lekcji uczniowie pracują indywidualnie z infografiką dotyczącą informatycznych nośników danych. Uczniowie pracujący w wolniejszym tempie mają za zadanie wypisać rodzaje rodzajów informatycznych nośników danych. Uczniowie pracujący w szybszym tempie zapisują też ich definicje, a w zasadzie kluczowe informacje na ich temat. Nauczyciel może w formie dramy podsumować tę część lekcji, jedna osoba wciela się w rolę archiwisty, a druga w rolę jego nowego pracownika. Archiwista ma za zadanie zaprezentować optyczne i cyfrowe nośniki danych, pokazać przykładowy zapis. „Pracownik” ma sporządzić na tej podstawie własną notatkę, spisać pojemności, podać zalety i wady nośników danych. Potem uczniowie mogą wymienić się rolami.

Indywidualna praca ucznia polega także na jego samodzielnym zapoznaniu się z funkcjonalnościami infografiki i filmu – nauczyciel musi jednak wcześniej skomentować proponowane polecenia – powiedzieć uczniowi, co jest szczególnie ważne i na co ma zwracać uwagę.

Praca w grupach

Nauczyciel może zaproponować, na podstawie materiałów multimedialnych i słownika, przygotowanie w grupach haseł do krzyżówki, które dotyczą tematu lekcji. Uczniowie pracujący wolniej mają przygotować proste, łatwiejsze definicje haseł, zaś pracujący w szybszym tempie otrzymują od nauczyciela hasła trudniejsze, wymagające większych umiejętności – nauczyciel stosownie dobiera grupy. Nauczyciel może, po wykonaniu przez uczniów tego zadania, zaproponować połączenie haseł z definicjami, które wcześniej opracowywali – każda grupa dostaje losową krzyżówkę – należy pamiętać, żeby hasła i definicje nie trafiły do tych samych uczniów, którzy je opracowywali. Przykładowe hasło: „nośnik”, przykładowe słowa, do których zadane będą pytania (pogrubione i wielkie litery to te, które tworzą hasło): pagiNacja materiału archiwalnego, Optyczny nośnik, jakoŚć mikrofilmu, Naświetlanie filmu, wywołanie fIlmu, Karta informacyjna materiału archiwalnego. Uczniowie mogą też samodzielnie opracowywać inne hasła.

Indywidualizacja pracy

Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem na zajęciach i poza nimi poprzez przydzielanie zadań dodatkowych – trudniejszych dla uczniów zdolnych lub też łatwiejszych dla uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie w postaci mapy myśli (notatka o specjalistycznych programach komputerowych przeznaczonych do odtwarzania kopii dokumentacji zapisanej na informatycznych nośnikach danych – krótkie opisy ze słowami kluczowymi), natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy, może np. tylko wypisać sposoby gromadzenia dokumentacji na informatycznych nośnikach danych (uczeń zdolny może wtedy dopisać ich charakterystykę), podać wady i zalety poszczególnych nośników danych – stworzyć tabelkę, uczniowie zdolni uzupełnią ją argumentacją. Poza tym uczniowie pracujący w wolniejszym tempie mogą wypisać przepisy prawa dotyczące kryteriów zabezpieczania dokumentacji na informatycznych nośnikach danych, a uczniowie zdolni poszukają ich w sieci i, wspierając uczniów wolniej pracujących, wypiszą z nich najważniejsze informacje.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści