E-materiały do kształcenia zawodowego

Obrabiarki numeryczne

MEC.05. Użytkowanie obrabiarek skrawających - Operator obrabiarek skrawających 722307, Technik mechanik 311504

bg‑turquoise

Zaprogramuj obrabiarkę CNC

GRA EDUKACYJNA

1
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej

Gra wymaga trybu pełnoekranowego, dlatego na pierwszym ekranie kliknij przycisk WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY.

RSnen5DS4PShK
Ekran startowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie startowym zapoznaj się z treścią wprowadzenia, co pozwoli Ci wykonać zadania w grze. Jeśli nie widzisz całej treści, przewiń ekran w dół, używając pokrętła myszy lub klikając przycisk PRZEWIŃ W DÓŁ. Po zapoznaniu się z treścią wprowadzenia kliknij przycisk ROZPOCZNIJ GRĘ.

R1RLsmSfNvT1K
Ekran rozpoczynający grę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W każdym momencie gry możesz skorzystać z przycisków, dostępnych w prawym górnym rogu ekranu gry. Przycisk WYŁĄCZ DŹWIĘK TŁA pozwala wyciszyć lub włączyć dźwięki w grze. Kliknij przycisk POMOC, jeśli chcesz uzyskać dodatkowe informacje, które pomogą Ci wykonać zadania w grze. Możesz również zakończyć grę, klikając przycisk ZAMKNIJ GRĘ. Twój dotychczasowy wynik zostanie zapisany, a po powrocie do gry będzie można rozpocząć ją w miejscu, w którym skończyłeś przed zamknięciem.

RbOawlzhFCPoY
Panel z przyciskami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli wracasz do gry po jej uprzednim zamknięciu, na ekranie startowym możesz zdecydować, czy chcesz zacząć grę od początku, czy kontynuować w miejscu, gdzie skończyłeś przed jej zamknięciem. W tym celu kliknij przycisk KONTYNUUJ GRĘ lub ROZPOCZNIJ NOWĄ GRĘ.

RVltYwTq4LI4F
Ekran powrotu do gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gra ma trzy poziomy trudności, czyli misje. Na kolejnym ekranie zapoznaj się z opisem zadań, jakie masz wykonać na każdym z poziomów i wybierz jeden z nich. Możesz przechodzić przez kolejne ścieżki w dowolnej kolejności. Aby rozpocząć grę, wybierz poziom i  kliknij przypisany do niego przycisk ROZPOCZNIJ.

RkZvwlxaxCUcI
Ekran wyboru poziomu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podczas gry będziesz rozwiązywać różne zadania. Zanim udzielisz odpowiedzi, uważnie przeczytaj polecenie. Jeśli masz zaznaczyć prawidłową odpowiedź, kliknij kółko przy wybranej opcji, a następnie przycisk ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ.

R1MqX4JLGizDk
Przykładowe zadanie w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W grze są również pytania, w których Twoim zadaniem jest dopasowanie elementów. Aby udzielić odpowiedzi, najedź kursorem na kwadrat z wybraną odpowiedzią (po prawej stronie ekranu), kliknij lewym przyciskiem myszy, przytrzymaj i przenieś kwadrat nad jedno z pustych miejsc po środku ekranu. Wtedy upuść element, zwalniając przycisk myszy. Jeśli uważasz, że popełniłeś błąd, możesz skasować odpowiedź, klikając krzyżyk w prawym górnym rogu okienka odpowiedzi. W przypadku zadań z większą liczbą odpowiedzi możesz naprawić swój błąd, przesuwając okienko odpowiedzi w inne miejsce. Kiedy dopasujesz wszystkie elementy, kliknij przycisk SPRAWDŹ w prawej górnej części ekranu.

RS7ygM3hq9szO
Przykładowe zadanie w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli odpowiesz niepoprawnie, zobaczysz komunikat, jak ten poniżej. Uważnie czytaj sugestie, które pojawiają się na ekranie z komunikatem o udzieleniu błędnej odpowiedzi. Pomogą Ci one odpowiedzieć prawidłowo i zdobyć punkt. Kliknij przycisk KONTYNUUJ, aby przejść dalej.

R1OeSnGLMuFva
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli udzielisz poprawnej odpowiedzi, zobaczysz ekran, jak ten poniżej. Kliknij przycisk KONTYNUUJ, aby przejść dalej.

R14V5ztooxtIc
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli poprawnie wykonasz wszystkie zadania, które prowadzą do prawidłowego zaprogramowania obrabiarki, będziesz mógł zobaczyć symulację, ilustrującą Twoje działania. Aby zobaczyć symulację, kliknij ikonę odtwarzania. Następnie kliknij przycisk KONTYNUUJ.

R1HAz6DtnHtpp
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej z symulacją
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli poprawnie wykonasz wszystkie zadania w wybranej misji, zaliczysz poziom. Na ekranie widocznym poniżej kliknij przycisk ZAPISZ WYNIK. Jeśli mimo zaliczenia nie jesteś zadowolony z wyniku lub chcesz dodatkowo utrwalić informacje, możesz kliknąć przycisk POWTÓRZ MISJĘ.

RQxITPOKuqwxF
Ekran kończący poziom
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kiedy wykonasz wszystkie zadania z danego poziomu trudności, wrócisz na ekran WYBIERZ MISJĘ i będziesz mógł rozpocząć realizację zadań na wyższym poziomie.

RbNxZECjhWVZm
Ekran wyboru poziomu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na koniec zobaczysz ekran z gratulacjami. Możesz powtórzyć grę, klikając przycisk ZAGRAJ JESZCZE RAZ lub zakończyć grę, klikając przycisk ZAMKNIJ GRĘ.

RBqFLufeDr9Yg
Ekran kończący grę
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVQHNNi2NxJGe
Nagranie
1
R1A6IMqLUaR8k1
Gra edukacyjna Zaprogramuj obrabiarkę CNC
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis alternatywny dotyczy gry „ Zaprogramuj obrabiarkę CNC”. Przed grą znajduje się nagranie dźwiękowe oraz instrukcja tożsame ze sobą oraz z poniższą treścią:

Witaj w grze, w której Twoim celem będzie zaprogramowanie frezarki CNC. Gra ma trzy poziomy trudności: podstawowy, średni i zaawansowany. Grę możesz rozpocząć od dowolnego poziomu.

Do każdego poziomu przypisane jest jedno zadanie. Poziom podstawowy: wycięcie prostokątnego kształtu z zaokrągleniami oraz okręgami, poziom średni: wyfrezowanie kieszeni z zaokrąglonymi narożnikami oraz poziom zaawansowany: zaprogramowanie frezarki CNC w celu stworzenia trójwymiarowego obiektu, spirali o różnej głębokości.

W trakcie gry musisz podejmować właściwe decyzje, które pozwolą na skuteczne wykonanie przypisanego do poziomu zadania.

Czytaj wszystkie informacje na ekranie, uważnie przyglądaj się grafikom i wykonuj polecenia.

Powodzenia!

Do wyboru użytkownik ma trzy poziomy trudności: podstawowy, średni oraz zaawansowany.

POZIOM PODSTAWOWY

R1X6EZd6Fy922
Ćwiczenie 1
Jakiego narzędzia powinieneś użyć do wycięcia wymaganego kształtu, jeśli materiałem jest aluminium?
R1HEfDKjyaaUq
Ćwiczenie 2
Która komenda oraz oś pozwala na przesunięcie narzędzia nad obrabianym materiałem?
R1XigrpBjBwhx
Ćwiczenie 3
Jakich komend użyjesz do ustalenia prędkości obrotowej 1000 oraz prędkości posuwu 500?
RFx0nYb6SsxGp
Ćwiczenie 4
Mając podane komendy, ustal kolejność wykonywania prostokątnego kształtu.

POZIOM ŚREDNI

RE1rTJiS4MzU3
Ćwiczenie 5
Wykonując poszczególne zadania, napisz odpowiedni kod do maszyny.
RDBOWCpop8J0F
Ćwiczenie 6
Wybierz odpowiednią komendę aby obniżyć narzędzie na głębokość 3 mm z prędkością posuwu 100 mm/min.
R1PKQby2UmBYS
Ćwiczenie 7
Ustal odpowiednią kolejność komend.
R10rncSKrxAV7
Ćwiczenie 8
Dobierz w parę komendę G-Code’u do odpowiedniej definicji.

POZIOM ZAAWANSOWANY

RCkSRW1QOwJft
Ćwiczenie 9
Ustal kolejność początkowych komend (prędkość posuwu 500 mm/min).
RU3GCZobvWzmc
Ćwiczenie 10
Na podstawie informacji uzyskanych na poprzednich poziomach gry zdecyduj, jaka komenda będzie odpowiednia do narysowania pierwszego łuku o promieniu 10 mm.
Rz6nHEJuFOMr3
Ćwiczenie 11
Jakiej komendy użyjesz do narysowania łuku?

Powiązane ćwiczenia