Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które pozwalają uczącemu się na szybsze przyswojenie wiedzy. Materiał Animacja 3D
Obsługa gazodźwigu nurnikowego
Animacja 3DObsługa gazodźwigu nurnikowego
to animacja 3D przedstawiająca sposób obsługi gazodźwigu nurnikowego. Materiał Schemat interaktywnyOrganizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi
Schemat interaktywnyOrganizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi
to schemat przedstawiający rozkład zarządzania zakładami górniczymi. Zasób E‑bookOrganizacja i prowadzenie eksploatacji kopalin metodą otworową
E‑bookOrganizacja i prowadzenie eksploatacji kopalin metodą otworową
to e‑book, który opisuje eksploatację kopalin i związane z nią procesy.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Obsługa gazodźwigu nurnikowego
Film edukacyjny - Animacja 3D
- Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi
Schemat interaktywny
- Zasada działania i parametry techniczne pompy wgłębnej żerdziowej
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik górnictwa otworowego.
W skład multimediów wchodzą: film instruktażowy, wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D, infografika oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu organizacji zakładów górniczych, obsługi gazodźwigu i zasady działania żerdziowej pompy wgłębnej.
Animacja 3D
Obsługa gazodźwigu nurnikowego
pokaże Ci, w jaki sposób należy obsługiwać gazodźwig nurnikowy.Dzięki schematowi interaktywnemu
Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi
zapoznasz się ze strukturą organizacyjną zakładu.E‑book
Pompa wgłębna żerdziowa – zasada działania i parametry techniczne
opisuje metody eksploatacji ropy naftowej otworami wiertniczymi.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co w nim jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj animację 3D, schemat interaktywny oraz E‑booka. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Zapoznaj się ze fachowym słownictwem, aby wiedzieć, o czym jest mowa w przygotowanych materiałach. Jeśli nie będziesz znał znaczenia jakichś specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć, w którym objaśniono trudne terminy.
Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu – dociekaj i szukaj w e‑materiale odpowiedzi na te pytania, a jeśli nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących informacji, poszukaj ich w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.
Sprawdź, czy wiesz już wszystko, co zostało przekazane w e‑materiale. Nawet jeśli wydaje Ci się, że opanowałeś dany temat, nadal warto korzystać z tych materiałów, np. żeby sobie coś przypomnieć, utrwalić lub powiązać nową wiedzę z tym, co wiedziałeś już wcześniej.
Po przejrzeniu całego materiału zacznij wnikać w szczegóły, zadawać bardziej drobiazgowe pytania.
Zapisuj zasadnicze hasła z animacji, schematu oraz E‑booka. Notuj wszystko, co ważne i budzi Twoją ciekawość.
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny i typowy. Dociekaj, zadawaj pytania i szukaj na nie odpowiedzi, np. w Internecie.
Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z kolegami. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki. Podyskutujcie o tym, czego się dowiedzieliście – nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać wiedzy, jak rozmowa z innymi na dany temat.
Szukaj powiązań (jest ich mnóstwo!) między materiałami. Jeśli połączysz wiedzę z różnych źródeł, będziesz potrafił nią żonglować, czyli umiejętnie i zręcznie się nią posługiwać. To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.
Praca samodzielna
Pracując samodzielnie nad materiałami, pamiętaj o tym, że:
Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać nie tylko zakończone sukcesem, ale i te nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „Dlaczego?”.
Dzięki ćwiczeniom możesz:
zapoznać się ze strukturą organizacyjną zakładu górniczego eksploatującego kopaliny otworami wiertniczymi,
przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę (porównanie informacji w e‑materiałach),
ćwiczyć różnorodnymi metodami i w różny sposób (metody pracy warto dopasować do własnych preferencji, tak aby w najbardziej efektywny sposób pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności, które przydadzą Ci się w pracy zawodowej).
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
identyfikację i jasne określenie celów w trakcie planowania swojej nauki,
dokładną i wnikliwą obserwację,
interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,
sporządzanie notatek z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków.
I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoją motywacją i dyscypliną)... Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści