Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęćWykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciamiWykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi sięWykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie technik górnictwa otworowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji GIW.08. Organizacja i prowadzenie eksploatacji otworowej złóż wyodrębnionej w zawodzie technik górnictwa otworowego 311702.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji GIW.08. Organizacja i prowadzenie eksploatacji otworowej złóż:
organizowanie i nadzorowanie racjonalnej eksploatacji złóż kopalin wydobywanych metodą otworową.
Efekty kształcenia
GIW.08.3 Organizowanie i prowadzenie obsługi odwiertów eksploatacyjnych złóż oraz maszyn i urządzeń do eksploatacji
Uczeń:
5) omawia zasady obsługi uzbrojenia napowierzchniowego i wgłębnego odwiertów,
6) kontroluje parametry wydobycia kopalin,
7) interpretuje wyniki wskazań przyrządów kontrolno‑pomiarowych,
8) dobiera parametry pracy maszyn i urządzeń górniczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy.Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.Materiał Animacja 3D
Obsługa gazodźwigu nurnikowego
Animacja 3DObsługa gazodźwigu nurnikowego
to film edukacyjny przedstawiający sposób obsługi gazodźwigu nurnikowego.Materiał Schemat interaktywny
Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi
Schemat interaktywnyOrganizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi
to schemat przedstawiający rozkład zarządzania zakładami górniczymi.Materiał E‑book
Zasada działania i parametry techniczne pompy wgłębnej żerdziowej
E‑bookZasada działania i parametry techniczne pompy wgłębnej żerdziowej
to e‑book, który opisuje budowę i działanie pompy wgłębnej żerdziowej.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Obsługa gazodźwigu nurnikowego
Film edukacyjny - Animacja 3D
- Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi
Schemat interaktywny
- Zasada działania i parametry techniczne pompy wgłębnej żerdziowej
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału w trakcie zajęć
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Animacja 3D „Obsługa gazodźwigu nurnikowego”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji animację.
Zadaniem uczniów jest obejrzenie animacji i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat związany z obsługą gazodźwigu. Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale.
Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień, oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.
Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.
Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę na temat zasad obsługi gazodźwigu nurnikowego. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.
Schemat interaktywny „Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi”
Podczas prowadzenia lekcji nauczyciel korzysta ze schematu jako pomocy naukowej. Plansza przedstawia schemat organizacji zakładu górniczego wydobywającego kopaliny otworami wiertniczymi.
Uczniowie podzieleni są na kilka grupy (w zależności od liczebności klasy). Każda grupa otrzymuje schemat organizacyjny znajdujący się w materiale interaktywnym. Zadaniem każdej grupy jest zapisanie na schemacie nazw poszczególnych stanowisk w zakładzie górniczym. Uczniowie mają na to piętnaście minut.
Po upływie piętnastu minutach nauczyciel prosi o zaprezentowanie uzupełnionych schematów, przyznaje punkty (za każdą poprawną odpowiedź – jeden punkt) i je zlicza, a następnie odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.
E‑book „Pompa wgłębna żerdziowa – zasada działania i parametry techniczne”
Wykorzystanie E‑booka jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji odwróconej (flipped classroom). Przed lekcją uczniowie w domu zapoznają się z treścią E‑booka.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli E‑book „Pompa wgłębna żerdziowa - zasada działania i parametry techniczne”.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego trzy pytania, na które szuka odpowiedzi w E‑booku (pytania w grupach mogą się powtarzać).
W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.
Aby zmotywować uczniów do pracy, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.
Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Po uzyskaniu prawidłowych odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Animacja 3D „Obsługa gazodźwigu nurnikowego”
Nauczyciel przed wyświetleniem animacji przedstawia uczniom zagadnienia, które zostaną w niej poruszone, i informuje, że po jej obejrzeniu każdy uczeń otrzyma jedno z nich do opracowania.
Zadaniem każdego z uczniów jest przygotowanie na smartfonie krótkiej prezentacji związanej z przydzielonym mu zagadnieniem poruszonym w animacji i uzupełnienie jej o informacje znalezione w Internecie.
Nauczyciel informuje uczniów o wytycznych dotyczących prezentacji oraz odpowiada na ewentualne pytania.
Nauczyciel zachęca uczniów do zaprezentowania swoich prac podczas zajęć, proponując ocenę za wykonane zadanie. Każdą prezentację komentuje, wskazując ciekawe aspekty oraz nieścisłości.
Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.
Po zakończeniu prezentacji wybranych prac nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę na temat obsługi gazodźwigu nurnikowego. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel na zakończenie cyklu edukacyjnego ocenia zaprezentowane prace.
Schemat interaktywny „Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi”
Podczas prowadzenia lekcji nauczyciel korzysta ze schematu jako pomocy naukowej.
Każdemu z uczniów zostaje przypisane konkretne stanowisko związane z organizacją zakładu górniczego wydobywającego kopaliny otworami wiertniczymi (to samo stanowisko może otrzymać więcej niż jedna osoba). Podczas prezentacji schematu przez nauczyciela uczniowie notują informacje dotyczące danego stanowiska pracy.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.
Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im w lepszym zrozumieniu tematu.
Uczniowie uzupełniają własne notatki i zapisują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne stanowiska pracy.
E‑book „Pompa wgłębna żerdziowa – zasada działania i parametry techniczne”
Podczas zajęć nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli E‑book „Pompa wgłębna żerdziowa - zasada działania i parametry techniczne”, a następnie omawia zawartość e‑materiału.
Uczniowie mają możliwość zapoznania się z zasadą działania i parametrami technicznymi pompy wgłębnej żerdziowej.
Każdy uczeń otrzymuje pytanie i na podstawie e‑materiału „Pompa wgłębna żerdziowa - zasada działania i parametry techniczne” oraz treści zawartych w E‑booku stara się poprawnie na nie odpowiedzieć.
Uczniowie prezentują podczas zajęć wyniki swojej pracy, a ich koledzy uzupełniają podawane informacje. Ewentualne błędy koryguje nauczyciel.
Na zakończenie lekcji uczniowie rozmawiają z nauczycielem o tym, co sprawiło im trudność podczas odpowiadania na pytania.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałami: animacją 3D – „Obsługa gazodźwigu nurnikowego”, schematem interaktywnym - „Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi” oraz E‑bookiem – „Pompa wgłębna żerdziowa - zasada działania i parametry techniczne”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych uczniom łatwiej będzie posługiwać się specjalistycznym słownictwem.
Nauczyciel przekazuje uczniom zestaw pytań. Odpowiedzi na te pytania uczniowie znajdą w udostępnionych materiałach zawierających informacje niezbędne do organizacji i prowadzenia eksploatacji kopalin metodą otworową. Pytania obejmują kwestie poruszane w zadaniach zawartych w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować te zadania na pytania dla uczniów.
Uczeń przesyła nauczycielowi (np. e‑mailem) odpowiedzi na pytania i przychodzi na lekcję przygotowany do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Nauczyciel przekazuje uczniowi zadanie praktyczne: „Zaplanuj organizację zakładu górniczego eksploatującego kopaliny otworami wiertniczymi”.
Uczeń planuje organizację zakładu górniczego, opisując kolejne etapy swojego działania. Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci udzielania odpowiedzi na pytani, np. „Co sprawiło ci trudności?”; „Co wykonałeś bez problemu?”; „Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?”.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i każdej z nich przydziela określony temat: eksploatacja za pomocą pomp wgłębnych, eksploatacja samoczynna, eksploatacja za pomocą sprężonego gazu.
Zadaniem grup jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach, a następnie przesłanie ich nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Grupy uczniów przedstawiają i omawiają swoje prezentacje.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczniów.
W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza zadania w postaci udzielania odpowiedzi na pytania, np. „Co sprawiło grupie trudności?”; „Co grupy wykonały bez problemu?”; „Na co zwrócilibyście uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?”; „Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielnie dokonany przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.
Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na to, że są w zbliżonym wieku, mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata, łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć.
Słabsi uczniowie skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu tematu daje nauczycielowi wiele możliwości, ponieważ ten sam zakres materiału można ująć na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Realizując pracę w grupach, nauczyciel prowadzi proces grupowy, który pozwala nie tylko na pogłębianie wiedzy uczniów, ale też sprzyja temu, aby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem (w grupie i samodzielnie) oraz odgrywali różne role grupowe (czasem nawet takie, w których czują lekki dyskomfort). Wszystko to sprzyja budowaniu umiejętności społecznych. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie nawzajem sobie pomagają i się od siebie uczą, co wspiera naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej materiału koniecznego do powtórzenia, a jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat organizacji zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi oraz zasady działania i parametry techniczne pompy wgłębnej i gazodźwigu nurnikowego.
Różne formy multimedialne pozwalają na to, aby uczniowie pozyskiwali informacje w urozmaicony sposób i za pomocą odmiennych kanałów percepcji. Dzięki temu jest szansa na dopasowanie multimediów do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów, co w dużej mierze znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz sprzyja wyrównywaniu szans uczniów.
Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści