Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja i prowadzenie eksploatacji kopalin metodą otworową

Organizacja i prowadzenie eksploatacji otworowej złóż – Technik górnictwa otworowego 311702

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

  1. Wprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które pozwalają uczącemu się na szybsze przyswojenie wiedzy. Materiał Animacja 3D Obsługa gazodźwigu nurnikowegoDb9r8dzDPAnimacja 3D Obsługa gazodźwigu nurnikowego to animacja 3D przedstawiająca sposób obsługi gazodźwigu nurnikowego. Materiał Schemat interaktywny Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymiDVgVLfwHjSchemat interaktywny Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi to schemat przedstawiający rozkład zarządzania zakładami górniczymi. Zasób E‑book Organizacja i prowadzenie eksploatacji kopalin metodą otworowąD25s9As1ZE‑book Organizacja i prowadzenie eksploatacji kopalin metodą otworową to e‑book, który opisuje eksploatację kopalin i związane z nią procesy.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD1Fh90yKXInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1FpUJ3lhSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przwodnik dla nauczycielaD731VUeNDPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDBIUHHsDWPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD1DxmobSqNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDHWqX1qrInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik górnictwa otworowego.

W skład multimediów wchodzą: film instruktażowy, wizualizacja modelu w grafice 2D i 3D, infografika oraz e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu organizacji zakładów górniczych, obsługi gazodźwigu i zasady działania żerdziowej pompy wgłębnej.

  • Animacja 3D Obsługa gazodźwigu nurnikowego pokaże Ci, w jaki sposób należy obsługiwać gazodźwig nurnikowy.

  • Dzięki schematowi interaktywnemu Organizacja zakładów górniczych wydobywających kopaliny otworami wiertniczymi zapoznasz się ze strukturą organizacyjną zakładu.

  • E‑book Pompa wgłębna żerdziowa – zasada działania i parametry techniczne opisuje metody eksploatacji ropy naftowej otworami wiertniczymi.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co w nim jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj animację 3D, schemat interaktywny oraz E‑booka. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Zapoznaj się ze fachowym słownictwem, aby wiedzieć, o czym jest mowa w przygotowanych materiałach. Jeśli nie będziesz znał znaczenia jakichś specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć, w którym objaśniono trudne terminy.

  3. Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu – dociekaj i szukaj w e‑materiale odpowiedzi na te pytania, a jeśli  nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących informacji, poszukaj ich w Internecie.  Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.

  4. Sprawdź, czy wiesz już wszystko, co zostało przekazane w e‑materiale. Nawet jeśli wydaje Ci się, że opanowałeś dany temat, nadal warto korzystać z tych materiałów, np. żeby sobie coś przypomnieć, utrwalić lub powiązać nową wiedzę z tym, co  wiedziałeś już wcześniej.

  5. Po przejrzeniu całego materiału zacznij wnikać w szczegóły, zadawać bardziej drobiazgowe pytania.

  6. Zapisuj zasadnicze hasła z animacji, schematu oraz E‑booka. Notuj wszystko, co ważne i budzi Twoją ciekawość.

  7. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny i typowy. Dociekaj, zadawaj pytania i szukaj na nie odpowiedzi, np. w Internecie.

  8. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z kolegami. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.  Podyskutujcie o tym, czego się dowiedzieliście – nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać wiedzy, jak rozmowa z innymi na dany temat.

  9. Szukaj powiązań (jest ich mnóstwo!) między materiałami. Jeśli połączysz wiedzę z różnych źródeł, będziesz potrafił nią żonglować, czyli umiejętnie i zręcznie się nią posługiwać.  To samo rób z notatkami, które wykonałeś na bazie e‑materiałów. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.

Praca samodzielna

Pracując samodzielnie nad materiałami, pamiętaj o tym, że:

  • Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać nie tylko zakończone sukcesem, ale i te nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: „Dlaczego?”.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • zapoznać się ze strukturą organizacyjną zakładu górniczego eksploatującego kopaliny otworami wiertniczymi,

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę (porównanie informacji w e‑materiałach),

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami i w różny sposób (metody pracy warto dopasować do własnych preferencji, tak aby w najbardziej efektywny sposób pozyskiwać nową wiedzę i umiejętności, które przydadzą Ci się w pracy zawodowej).

    Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

    • identyfikację i jasne określenie celów w trakcie planowania swojej nauki,

    • dokładną i wnikliwą obserwację,

    • interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,

    • sporządzanie notatek z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków.

I na koniec (oprócz tego, żeby pracować nad swoją motywacją i dyscypliną)...  Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RygLZE7QNo6oC
(Uzupełnij).