V. Calculations on common and decimal fractions. The student:
9) calculates values of arithmetic expression that require arithmetic calculations on integers or numbers written as common fractions, mixed numbers and decimal fractions, also rational negative, not more difficult than:
Students revise the order of operations in the set of natural numbers.
The teacher introduces the subject of the class – doing operations in the set of rational numbersrational numbersrational numbers, while remembering about the order of operations.
Students work individually, using computers. Their task is to determine the order of operations in the given example.
[Slideshow]
Conclusions:
Operations on rational numbersrational numbersrational numbers are done similarly to operations on natural numbers, according to a defined order:
- operations in parenthesesparenthesesparentheses, - exponentiationexponentiationexponentiation, - multiplicationmultiplicationmultiplication or divisiondivisiondivision – in the order it is written, - additionadditionaddition or subtractionsubtractionsubtraction – in the order it is written.
Thematical contest.
Students do contest tasks in groups, using properties of operations in the set of rational numbersrational numbersrational numbers. Each group does the same set of exercises prepared by the teacher. The prize in the contest is getting a mark for correct solutions.
Task contest
Calculate the number that is the multiplicative inverse of the expression.
Task contest
Multiply the sum of numbers -3,14 and by the square of the difference of numbers -4,5 and -2.
A cake that mum made was 1,2 kg. Kids ate of the whole cake, and dade ate half of what was left after he came back from work. How much did the part that dad ate weigh?
An extra task:
Search the Internet for the highest and the lowest temperature noted in Poland last year. Calculate the amplitude of these temperatures.
After having completed the exercises, the fastest group presents their solutions. If the obligatory tasks and the extra task are done correctly, they get the highest mark.
The teacher clarifies the doubts and rewards groups that did the exercises using the most effective or the most original ways.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
Operations on rational numbersrational numbersrational numbers are done according to a defined order:
- operations in parenthesesparenthesesparentheses, - exponentiationexponentiationexponentiation, - multiplicationmultiplicationmultiplication or divisiondivisiondivision – in the order it is written, - additionadditionaddition or subtractionsubtractionsubtraction – in the order it is written.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Zosia kupiła 0,4 kg cukierków w cenie 24 zł za kilogram i 0,6 kg ciastek w cenie 18,5 zł za kilogram. Ile reszty otrzyma Zosia, płacąc banknotem 50 zł?
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
9) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie:
.
mdf9221188d847c33_1528449068082_0
45 minut
mdf9221188d847c33_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
mdf9221188d847c33_1528449552113_0
1. Wykonywanie działań w zbiorze liczb wymiernych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mdf9221188d847c33_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje działania w zbiorze liczb wymiernych.
mdf9221188d847c33_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
mdf9221188d847c33_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mdf9221188d847c33_1528450127855_0
Uczniowie przypominają kolejność wykonywania działań w zbiorze liczb naturalnych.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wykonywać działania w zbiorze liczb wymiernych, pamiętająco kolejności wykonywania działań.
mdf9221188d847c33_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest ustalenie kolejności wykonywania działań w podanym przykładzie.
[Slideshow]
Wnioski:
Działania na liczbach wymiernych wykonujemy podobnie, jak działania na liczbach naturalnych, według ustalonej kolejności:
- działania w nawiasach, - potęgowanie, - mnożenie i dzielenie w kolejności występowania, - dodawanie i odejmowanie w kolejności występowania
Konkurs tematyczny.
Uczniowie rozwiązują zadania konkursowe w grupach, wykorzystując własności działań w zbiorze liczb wymiernych. Każda grupa rozwiązuje ten sam zestaw zadań przygotowanych przez nauczyciela. Nagrodą w konkursie jest uzyskanie oceny za poprawne rozwiązanie zadań.
Polecenie konkursowe
Oblicz liczbę odwrotną do wartości wyrażenia.
Polecenie konkursowe
Sumę liczb -3,14 i pomnóż przez kwadrat różnicy liczb -4,5 i -2.
Polecenie konkursowe
Zosia kupiła 0,4 kg cukierków w cenie 24 zł za kilogram i 0,6 kg ciastek w cenie 18,5 zł za kilogram. Ile reszty otrzyma Zosia, płacąc banknotem 50 zł?
Polecenie konkursowe
Ciasto upieczone przez mamę ważyło 1,2 kg. Dzieci zjadły całego ciasta, a tata po przyjściu z pracy zjadł połowę ciasta, które pozostało. Ile ważyła część ciasta, którą zjadł tata?
Polecenie dla chętnych:
Poszukaj w internecie, jaka była najwyższa i najniższa temperatura w Polsce w zeszłym roku. Oblicz amplitudę tych temperatur.
Po wykonaniu zadań, najszybsza grupa prezentuje rozwiązania. Jeżeli grupa poprawnie wykonała zadania obowiązkowe i rozwiązała zadanie dodatkowe otrzymuje ocenę celującą.
Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, premiuje grupy, które rozwiązywały zadania najefektywniejszymi lub najbardziej oryginalnymi sposobami.
mdf9221188d847c33_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Działania na liczbach wymiernych wykonujemy według ustalonej kolejności:
- działania w nawiasach, - potęgowanie, - mnożenie i dzielenie w kolejności występowania, - dodawanie i odejmowanie w kolejności występowania .