Wykonywanie pomiarów i kontroli jakości
DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego - mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej 817212
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnejWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji DRM.02.
E‑zasób wspiera osiąganie celów kształcenia:
DRM.02. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego
obsługiwanie maszyn i urządzeń podczas produkcji drzewnej;
kontrolowanie i nadzorowanie pracy maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;
montowanie maszyn i urządzeń do produkcji drzewnej;
wykonywanie przeglądów, napraw i konserwacji maszyn i urządzeń.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
E‑zasób wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
DRM.02.3. Montaż maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego
kontroluje jakość wykonanych prac montażowych maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego;
DRM.02.4. Obsługa maszyn i urządzeń przemysłu drzewnego
wykonuje pomiary warsztatowe w procesie obsługi maszyn i urządzeń,
dokonuje kontroli jakości wytworzonych produktów,
charakteryzuje metody kontroli jakości pracy obsługiwanych maszyn i urządzeń na stanowisku pracy;
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania pomiarów i kontroli jakości.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał Wykonywanie pomiarów i kontrola jakości składa się z jednego multimedium. Sekwencje filmoweSekwencje filmowe przedstawiają narzędzia i przyrządy pomiarowe.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki nim uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu e‑materiału.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik‑operator maszyn do produkcji drzewnej
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z wykonywaniem pomiarów i kontrolą jakości. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji.
Nauczyciel dzieli klasę na kilka grup po równą liczbę uczniów (np. trzy grupy po pięciu uczniów). Każdej z grup zostaje przydzielone kilka sekwencji do opracowania (np. w wersji z trzema grupami pięć sekwencji dla każdej). Forma opracowania może być dowolna, byleby uczniowie zanotowali najważniejsze informacje (do czego służy dane urządzenie, jak się go używa). Następnie uczniowie oddzielają się od swoich grup pierwotnych i tworzą kolejne grupy. W nowych grupach muszą znaleźć się uczniowie z każdej z poprzednich grup (np. grupy trzyosobowe, po jednej osobie z każdej z pierwotnych grup). Zadaniem uczniów jest omówienie z pozostałymi uczniami z grupy zagadnień, które mieli opracować. Nauczyciel przed podziałem uczniów na grupy pierwotne musi zaznaczyć, że od każdego ucznia będzie potem zależało, na ile osoby z drugiej grupy opanują materiał. Po zakończeniu omawiania w grupach nauczyciel zadaje pytania kontrolne całej klasie. Odpowiadać powinni uczniowie, którzy informacje pozyskali dopiero będąc w drugiej grupie (ci uczniowie, którzy zapoznawali się z daną sekwencją, nie powinni odpowiadać na pytania jej dotyczącej). Na koniec lekcji nauczyciel może nagrodzić całą klasę plusami lub ocenami za aktywność.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
Nauczyciel zadaje uczniom do domu opracowanie jednej sekwencji (indywidualnie lub w parach, w zależności od liczby osób w klasie). Forma opracowania dowolna, im atrakcyjniejsza, tym powinny być większe szanse na np. pozytywną ocenę. Następnie na lekcji uczniowie prezentują swoje zagadnienie reszcie klasy, tak aby wszyscy uczniowie posiedli wiedzę o wykonywaniu pomiarów i kontroli jakości.
Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
