Pani Ania chce ogrodzić swój klomb z kwiatami w kształcie trójkąta równobocznego o boku długości 3 m. Ile metrów krawężnika musi kupić? Ile zapłaci za ten krawężnik, jeżeli 1 m bieżący krawężnika kosztuje 15 zł?
m9fcd4806453eb187_1527752256679_0
RObBrnrOnWVZg1
Polecenie dla chętnych:
Piotr mówi: „Pomyślałem pewną liczbę i pomnożyłem ją przez . Wynik pomnożyłem przez 1 . Dodałem i otrzymałem .” Jaką liczbę pomyślał Piotr?
m9fcd4806453eb187_1527712094602_0
RW4Hmt8pDjrn51
dadaj tłumaczenie i zmień womi dźwiękowe
m9fcd4806453eb187_1528449000663_0
Mnożenie ułamków zwykłych i liczb mieszanych
m9fcd4806453eb187_1528449084556_0
Drugi
m9fcd4806453eb187_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
5) przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej, a liczbę mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego.
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
m9fcd4806453eb187_1528449068082_0
45 minut
m9fcd4806453eb187_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m9fcd4806453eb187_1528449552113_0
1. Mnożenie ułamków zwykłych i liczb mieszanych.
2. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem mnożenia ułamków i liczb mieszanych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9fcd4806453eb187_1528450430307_0
Uczeń:
- mnoży ułamki i liczby mieszane, stosując przy tym skracanie;
- oblicza ułamek danej liczby.
m9fcd4806453eb187_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza sytuacyjna.
m9fcd4806453eb187_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m9fcd4806453eb187_1528450135461_0
m9fcd4806453eb187_1528450127855_0
Uczniowie przypominają, jak obliczamy iloczyn ułamków zwykłych, kwadraty i sześciany ułamków oraz pojęcie ułamka niewłaściwego.
Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy licznik przez licznik, a mianownik przez mianownik.
Kwadrat ułamka zwykłego, to iloczyn dwóch jednakowych ułamków.
Sześcian ułamka zwykłego, to iloczyn trzech jednakowych ułamków.
Ułamek niewłaściwy, to taki ułamek, którego licznik jest większy lub równy mianownikowi.
m9fcd4806453eb187_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na tej lekcji odkryją sposób mnożenia liczb mieszanych.
Nauczyciel zapisuje na tablicy iloczyn
Uczniowie zastanawiają się wspólnie, jak pomnożyć zapisane liczby.
Swoje hipotezy sprawdzają, korzystając z komputerów.
SLIDESHOW
Wniosek, który powinni wyciągnąć uczniowie:
Aby pomnożyć liczby mieszane, należy najpierw zamienić je na ułamki niewłaściwe.
Polecenie 1
Uczniowie zamieniają liczby mieszane na ułamki niewłaściwe i wykonują mnożenie.
a)
b)
c)
Polecenie 2
Uczniowie obliczają kwadraty i sześciany liczb mieszanych.
a)
b)
c)
d)
Po skończonym ćwiczeniu uczniowie formułują wniosek:
Kwadrat liczby mieszanej, to iloczyn dwóch jednakowych liczb mieszanych.
Sześcian liczby mieszanej, to iloczyn trzech jednakowych liczb mieszanych.
Uczniowie rozwiązują zadanie z wykorzystaniem działań na ułamkach zwykłych i liczbach mieszanych.
Polecenie 3
Pani Ania chce ogrodzić swój klomb z kwiatami w kształcie trójkąta równobocznego o boku długości m. Ile metrów krawężnika musi kupić? Ile zapłaci za ten krawężnik, jeżeli 1 m bieżący krawężnika kosztuje 15 zł?
Polecenie dla chętnych:
Piotr mówi: „Pomyślałem pewną liczbę i pomnożyłem ją przez . Wynik pomnożyłem przez . Dodałem i otrzymałem .” Jaką liczbę pomyślał Piotr?
m9fcd4806453eb187_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Aby pomnożyć liczby mieszane, należy najpierw zamienić je na ułamki niewłaściwe.
Kwadrat liczby mieszanej, to iloczyn dwóch jednakowych liczb mieszanych.
Sześcian liczby mieszanej, to iloczyn trzech jednakowych liczb mieszanych.