Wyposażenie statku
TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
W ich skład wchodzi jedno multimedum. Zasób „Elementy wyposażenia statkuElementy wyposażenia statku” to grafika interaktywna przybliżająca podstawowe elementy wyposażenia statku wraz z opisami.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału
Opracowane w tym e‑materiale multimedium, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik budowy jednostek pływających.
Multimedium w tym materiale to grafika interaktywna. Przybliża ona tematykę wyposażenia statku. Są w niej opisane urządzenia sterowe, urządzenia kotwiczne, urządzenia cumownicze i holownicze, maszty, zamknięcia otworów w kadłubie i nadbudowach, luki ładunkowe wraz z pokrywami i zrębnicami, relingi, nadburcia, pomosty, zejściówki i rampy, żurawie okrętowe oraz sprzęt ratunkowy. Na jej podstawie możesz wykonać plakat z mapą myśli - szkic, na którym zaznaczysz najważniejsze elementy budowy statku. Przy każdym elemencie wypisz 3‑4 kluczowe informacje na jego temat (np. trzy fakty dotyczące masztów, sposoby zamykania otworów w kadłubie etc.).
Dzięki zamieszczonym materiałom masz możliwość samokształcenia – możesz samodzielnie planować ścieżkę swojej kariery zawodowej. Zwróć uwagę na treści opisane w grafice interaktywnej, podpieraj się nimi podczas wykonywania ćwiczeń zawartych w interaktywnych materiałach sprawdzających. Możesz mieć otwartą tę kartę w tle podczas wykonywania zadań. Możesz pracować samodzielnie, wykonując notatki wizualne – możesz na nich rozrysować najważniejsze informacje dotyczące danej grupy elementów wyposażenia statku (podział na urządzenia sterowe, kotwiczne, cumownicze i holownicze). Możesz też wykonać fiszki, na każdej z nich zapiszesz inną informację dotyczącą danego elementu wyposażenia statku. Na podstawie fiszek możesz nie tylko uczyć się, ale i kontrolować swoją wiedzę – wtedy musisz wykonać dwustronną fiszkę; na jednej stronie zapisać pytanie, na drugiej odpowiedź razem z przykładem (np. wypisz trzy urządzenia sterowe bierne, odpowiedź: typu simpleks, ster półpodwieszony, maszyny sterowe). Takie ćwiczenie przyda się także jako przygotowanie do egzaminu. Fiszki te mogą stać się także elementem grywalizacji, możesz testować się wzajemnie z kolegą czy z koleżanką, którzy uczą się razem z Tobą.
Wykonaj zadania związane z materiałem multimedialnym. Wypisz najważniejsze zasady związane z ustalaniem wyposażenia statku. Poszukaj w internecie lub innych dostępnych źródłach (np. słownik czy bibliografia) objaśnienia występujących w tym materiale terminów, będzie Ci łatwiej zrozumieć treści prezentowane w czasie lekcji. Odpowiedz, jakie, Twoim zdaniem cechy charakteru i kompetencje powinien posiadać człowiek, który zamierza zawodowo zajmować się budową statków. Stwórz taką listę, odnieś wymienione cechy do materiałów multimedialnych oraz stworzonych przez sienie map myśli i notatek wizualnych. Zastanów się, czy na tym etapie swojego życia oraz nauki posiadasz już wymienione cechy (a może niektóre z nich?) lub w jaki sposób je wypracujesz. Po pełnym zapoznaniu się z multimedium oraz słownikiem, a także po rozwiązaniu interaktywnych materiałów sprawdzających wyślij do kolegi lub koleżanki e‑maila, w którym opowiesz mu/jej o trzech, Twoim zdaniem, najciekawszych faktach dotyczących wyposażenia statku. Uzasadnij, dlaczego właśnie te fakty zostały przez Ciebie wybrane. Możesz też wykonać inne zadanie - wyobraź sobie, że jesteś kierownikiem/kierowniczką zespołu, który zajmuje się wyposażaniem statków. Masz pokazać nowym osobom w zespole pracowniczym, na czym polega praca i co jest w niej najważniejsze. Jakie aspekty pracy związanej z wyposażeniem statków są, według Ciebie, najważniejsze? Wypisz 5 wskazówek dla nowych pracowników.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Ćwiczenia znajdują się w tematycznych zakładkach. Ułatwi Ci to porządkowanie wiedzy. Niektóre z ćwiczeń mogą wydawać Ci się trudniejsze, podczas ich wykonywania skorzystaj ze słownika pojęć dla e‑materiału.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Jeśli dane zagadnienie wyjątkowo Cię zainteresuje, możesz stworzyć dodatkowe, szczegółowe hasła do słownika, staną się dodatkowym elementem Twojej notatki wizualnej lub tradycyjnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści






