E-materiały do kształcenia zawodowego

Wyposażenie statku

TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑zasób uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik budowy jednostek pływających. Tematyka e‑zasobu służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodzie technik budowy jednostek pływających 311942.

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających:

  • wykonywania i nadzorowania prac związanych z montażem kadłubów, ich wyposażaniem oraz remontami kadłubów jednostek pływających.

Efekty kształcenia

TWO.05.2. Podstawy okrętownictwa

Uczeń:

  1. Charakteryzuje elementy wyposażenia statku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

W ich skład wchodzi jedno multimedum. Zasób „Elementy wyposażenia statkuDmqdEY2eQElementy wyposażenia statku” to grafika interaktywna przybliżająca podstawowe elementy wyposażenia statku wraz z opisami.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD15z9mzdbInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDWARAKUhQSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDl3JXlQw5Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDC36WCrkFPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDPDqwyyMUNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDvw8ElDJrInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji związanych z wyposażeniem statku.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”

Przykłady wykorzystania grafiki na lekcji:

Na podstawie materiału multimedialnego „Elementy wyposażenia statku” uczniowie tworzą listę ważnych informacji: 1. podział urządzeń (sterowe, kotwiczne etc.), 2. podtypy urządzeń (np. kotwiczne: kotwice, stopery, zwalniaki, kluzy kotwiczne itd.), 3. obsługa i konserwacja elementów statku (w tym przypadku uczniowie posiłkują się informacjami z internetu oraz tymi, które znaleźli w słowniku pojęć oraz w wybranych pozycjach z bibliografii). Pracują w trzech zespołach lub w rzędach (w zależności od rozmieszczenia ławek, choć dobrze jest pomieszać uczniów i tworzyć wyspy). Zaczynają osoby w ostatnich ławach lub dany uczeń w grupie, przekazują zasady sąsiadowi z ławki. Kolega lub koleżanka sprawdza, jakie informacje zapisał kolega/koleżanka – co jest identyczne, a co jest zupełnie róźne. Każda osoba dopisuje do swojej notatki różnice pomiędzy informacjami swoimi i sąsiada/sąsiadki i przekazuje kolejnemu koledze/koleżance notkę. W ten sposób powstają trzy listy dotyczące wybranych informacji związanych z elementami wyposażenia statków, a następnie jeden wspólny plakat lub notatka graficzna zapisana na tablicy przez nauczyciela i uczniów wspólnie Na następnych zajęciach następuje podsumowanie – omówienie wspólnego plakatu. W przypadku pracy z grafiką niezwykle ważne jest myślenie wizualne (visible thinking). Szkice i rysunki są podstawą do rozmowy na temat wyposażenia statku. Nauczyciel powinien pokazać uczniom szkice innych statków, a uczniowie – poprzez skojarzenie z omówioną grafiką – wskażą elementy budowy statku, razem z podziałem typów urządzeń.

Interaktywne materiały sprawdzające

Przykłady wykorzystania interaktywnych materiałów sprawdzających na lekcji:

Uczniowie razem z nauczycielem (z jego pomocą i wskazówkami) wypełniają ćwiczenia (na klasowej tablicy interaktywnej lub poprzez projekcję z rzutnika - na klasowym komputerze), na bieżąco konsultując odpowiedzi w małych grupach lub na forum klasy (praca całego zespołu klasowego, a także praca z prowadzącym zajęcia). Ostatnie ćwiczenie można zadać jako powtórkowe zadanie domowe. Utrwala ono wiedzę uczących się w zakresie najważniejszych pojęć związanych z elementami wyposażenia statku oraz przygotowuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym. Na podstawie zadań dotyczących podstaw wyposażenia statku (typu urządzeń, np. cumownicze, holownicze itd.) uczniowie mogą stworzyć listę ogólnych, najbardziej podstawowych zasad obowiązujących osoby, które zajmują się osprzętem statków.

Praca uczniów poza zajęciami (indywidualna)

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym punktem z grafiki interaktywnej. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. Później odbywa się praca w grupach metodą stacji, uczniowie otrzymują zadanie wykonania prostych rysunków elementów wyposażenia statku lub słownych opisów na kartkach samoprzylepnych. Zostaną one później przyklejone do wspólnej tablicy czy plakatu, które będą przedstawiać rysunek statku. Uczniowie będą przyklejać karteczki w określone miejsca statku, tam, gdzie występuje dany element jego wyposażenia.  Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie, natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy. Uczniowie mogą samodzielnie pracować metodą expeditionary learning (nauka poza murami szkoły). Realizują wtedy sami projekty – np. tworzą notatki wizualne czy mapy myśli na podstawie wycieczek (możliwe w wybranych miastach) lub wycieczek online do miejsc związanych ze statkami (np. muzea marynarek wojennych w różnych krajach – uczniowie sami dokonują kwerendy i wyszukują takie miejsca).

Uczniowie dzięki zamieszczonym materiałom mają też możliwość samokształcenia – mogą samodzielnie planować ścieżkę kariery zawodowej. Nauczyciel może poprosić także, np. podczas lekcji odwróconej, o przedstawienie swoich planów ścieżek zawodowych – uczniowie mogą pokazać je w formie prezentacji, map myśli, ale i krótkiej narracji, w zależności od ich kreatywności.

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące grafiki interaktywnej. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca w grupach poza zajęciami

Uczniowie mają za zadanie opisać elementy wyposażanie statku. Prowadzący dzieli zespół klasowy na 4‑5 grup. Każda grupa opisuje inną grupę elementów wyposażenia statku (uczniowie dowolnie wybierają). Każdy zespół tworzy listę zasad/reguł, które obowiązują każdą osobę, która jest odpowiedzialna za wyposażanie statków. Następnie na lekcji grupy kolejno przedstawiają przygotowane przez siebie prezentacje. Nauczyciel odnosi się do uczniowskich prezentacji, ocenia wykonanie zadania, wskazuje mocne strony wykonanego zadania.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał, mogą stworzyć dla osób, które wolniej opanowują materiał, miniporadnik dot. wyposażenia statku. Może on być podpowiedzią dla osób, które wolniej przyswajają materiał. Poradnik ten może mieć formę plakatu czy książeczki – uczniowie mogą sami zdecydować. Uczniowie, którzy wolnej pracują, mogą do gotowego poradnika dopisać swoje przykłady.

Indywidualna praca z uczniem polega na jego samodzielnym zapoznaniu się z funkcjonalnościami grafiki interaktywnej – nauczyciel musi jednak wcześniej skomentować działanie – powiedzieć uczniowi, co jest szczególnie ważne i na co ma zwracać uwagę. Nauczyciel może zlecić też uczniom wykonanie konkretnych zadań na jego podstawie w domu i zaproponować nietypową metodę sprawdzania – test koleżeński (uczniowie w określonym czasie wykonują zadania, a następnie je sobie wzajemnie wysyłają i sami komentują materiały, nauczyciel dokonuje tylko ostatecznej oceny i komentuje).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści