E-materiały do kształcenia zawodowego

Wyposażenie statku

TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiałuJak korzystać z e‑materiału

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

W ich skład wchodzi jedno multimedum. Zasób „Elementy wyposażenia statkuDmqdEY2eQElementy wyposażenia statku” to grafika interaktywna przybliżająca podstawowe elementy wyposażenia statku wraz z opisami.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD15z9mzdbInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDWARAKUhQSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDl3JXlQw5Przewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDC36WCrkFPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDPDqwyyMUNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDvw8ElDJrInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału

Opracowane w tym e‑materiale multimedium, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik budowy jednostek pływających.

Multimedium w tym materiale to grafika interaktywna. Przybliża ona tematykę wyposażenia statku. Są w niej opisane urządzenia sterowe, urządzenia kotwiczne, urządzenia cumownicze i holownicze, maszty, zamknięcia otworów w kadłubie i nadbudowach, luki ładunkowe wraz z pokrywami i zrębnicami, relingi, nadburcia, pomosty, zejściówki i rampy, żurawie okrętowe oraz sprzęt ratunkowy. Na jej podstawie możesz wykonać plakat z mapą myśli - szkic, na którym zaznaczysz najważniejsze elementy budowy statku. Przy każdym elemencie wypisz 3‑4 kluczowe informacje na jego temat (np. trzy fakty dotyczące masztów, sposoby zamykania otworów w kadłubie etc.).

Dzięki zamieszczonym materiałom masz możliwość samokształcenia – możesz samodzielnie planować ścieżkę swojej kariery zawodowej. Zwróć uwagę na treści opisane w grafice interaktywnej, podpieraj się nimi podczas wykonywania ćwiczeń zawartych w interaktywnych materiałach sprawdzających. Możesz mieć otwartą tę kartę w tle podczas wykonywania zadań. Możesz pracować samodzielnie, wykonując notatki wizualne – możesz na nich rozrysować najważniejsze informacje dotyczące danej grupy elementów wyposażenia statku (podział na urządzenia sterowe, kotwiczne, cumownicze i holownicze). Możesz też wykonać fiszki, na każdej z nich zapiszesz inną informację dotyczącą danego elementu wyposażenia statku. Na podstawie fiszek możesz nie tylko uczyć się, ale i kontrolować swoją wiedzę – wtedy musisz wykonać dwustronną fiszkę; na jednej stronie zapisać pytanie, na drugiej odpowiedź razem z przykładem (np. wypisz trzy urządzenia sterowe bierne, odpowiedź: typu simpleks, ster półpodwieszony, maszyny sterowe). Takie ćwiczenie przyda się także jako przygotowanie do egzaminu. Fiszki te mogą stać się także elementem grywalizacji, możesz testować się wzajemnie z kolegą czy z koleżanką, którzy uczą się razem z Tobą.

Wykonaj zadania związane z materiałem multimedialnym. Wypisz najważniejsze zasady związane z ustalaniem wyposażenia statku. Poszukaj w internecie lub innych dostępnych źródłach (np. słownik czy bibliografia) objaśnienia występujących w tym materiale terminów, będzie Ci łatwiej zrozumieć treści prezentowane w czasie lekcji. Odpowiedz, jakie, Twoim zdaniem cechy charakteru i kompetencje powinien posiadać człowiek, który zamierza zawodowo zajmować się budową statków. Stwórz taką listę, odnieś wymienione cechy do materiałów multimedialnych oraz stworzonych przez sienie map myśli i notatek wizualnych. Zastanów się, czy na tym etapie swojego życia oraz nauki posiadasz już wymienione cechy (a może niektóre z nich?) lub w jaki sposób je wypracujesz. Po pełnym zapoznaniu się z multimedium oraz słownikiem, a także po rozwiązaniu interaktywnych materiałów sprawdzających wyślij do kolegi lub koleżanki e‑maila, w którym opowiesz mu/jej o trzech, Twoim zdaniem, najciekawszych faktach dotyczących wyposażenia statku. Uzasadnij, dlaczego właśnie te fakty zostały przez Ciebie wybrane. Możesz też wykonać inne zadanie - wyobraź sobie, że jesteś kierownikiem/kierowniczką zespołu, który zajmuje się wyposażaniem statków. Masz pokazać nowym osobom w zespole pracowniczym, na czym polega praca i co jest w niej najważniejsze. Jakie aspekty pracy związanej z wyposażeniem statków są, według Ciebie, najważniejsze? Wypisz 5 wskazówek dla nowych pracowników.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Ćwiczenia znajdują się w tematycznych zakładkach. Ułatwi Ci to porządkowanie wiedzy. Niektóre z ćwiczeń mogą wydawać Ci się trudniejsze, podczas ich wykonywania skorzystaj ze słownika pojęć dla e‑materiału.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach. Jeśli dane zagadnienie wyjątkowo Cię zainteresuje, możesz stworzyć dodatkowe, szczegółowe hasła do słownika, staną się dodatkowym elementem Twojej notatki wizualnej lub tradycyjnej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści